Движения на Земята: сезони и часови зони
Раздел
Планетата Земя
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците
- обяснят защо на различните места по света има ден и нощ и демонстрират с макет как въртенето на Земята около оста ѝ води до тези промени;
- обсъждат защо в различни моменти от денонощието хората по света са будни или спят и разбират необходимостта от часови зони;
- подготвят се за изчисляване на часовите разлики при пътуване между различни държави;
- имат реално разбиране за движението на Земята и неговото влияние върху нашето ежедневие.
Необходими материали:
- работен лист “Шаблон на модел на Земята”;
- картон,
- листа А4,
- топчета от стиропор или картон,
- ножици,
- дървени клечки – шишчета,
- лепило,
- бои или флумастери,
- фенерче
Учениците отговарят на въпроса "Защо на едни места е ден, а на други - нощ?“. Водят кратка дискусия, в която изказват хипотези, а учителят ги насочва към темата за въртенето на Земята около оста ѝ. Дейността "Ангажиране“ помага на учениците да осъзнаят, че ежедневни явления като деня и нощта имат научно обяснение.
Инструкции
"Как бихте обяснили на извънземно, който никога не е учило география, защо на едни места по света е ден, а на други - нощ?
Представете си, че извънземното продължава да не разбира. Хайде да му покажем! Днес ще създадем макет на планетата Земя, която ще накараме да се завърти около Слънцето.“
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да си припомнят наученото предходния час.
Важно!
- Задайте въпроса и насърчете един или двама ученици да обяснят.
По двойки учениците изработват въртящ се модел на Земята и демонстрират как въртенето около оста ѝ води до редуването на ден и нощ. Класът обсъжда какво са часовите зони.
Инструкции
“Задачата е за работа по двойки. За да направите модел на Земята, ще използвате следните материали: този шаблон на модел на Земята, картон, топчета, ножици, шишчета, лепило и бои или флумастери.
Първо трябва да оцветите континентите и океаните. После закрепете оста, като пробиете отвор през центъра на топчето. След това ще редставите пред извънземното и пред класа смяната на ден и нощ. За целта трябва да си подготвите "Слънцето“ - фенерчето - и да го фиксирате, така че да не се мести. Завъртете Земята и наблюдавайте кои части попадат в светлина и кои остават в сянка.
Накрая ще направим малка дискусия. Кой иска да обясни защо в някои части на Земята е ден, а в други – нощ? Колко време отнема Земята да направи един пълен оборот около своята ос? Наблюдавайте внимателно, отново завъртам модела. Забелязахте ли кои места на нашата планетка бяха първи осветени? Как това е свързано с измерването на времето? Как бихте обяснили на извънземното защо в различни страни часовете се различават? Какви професии зависят от знанието за различно време и ден?“
Обобщение
Учениците създават свой модел на Земята и визуално демонстрират въртенето ѝ около оста. Тази практическа дейност им помага да онагледят редуването на деня и нощта и защо това се случва по различно време по света. Дейността е ключова за изграждането на разбиране за часовите зони и за подготовка към следващия урок, в който ще работят с карти, времена и изчисления на часови разлики.
Важно!
- Обяснете задачата и се уверете, че всяка двойка ученици знае как да изработи своя въртящ се модел на Земята. Раздайте необходимите материали. Обикаляйте и подпомагайте екипите при техническата част.
- След изработката на моделите дайте време за демонстрация и дискусия. Насърчете учениците да формулират отговорите си, като тестват идеята с помощта на модела.
Учениците споделят впечатления и активно анализират и обмислят преживяното. Поставя се основа за темата за часовите зони, която ще бъде изследвана в следващия урок.
Инструкции
“Споделете какво ви беше най-интересно от днешното занимание. Какво научихте?
Видяхме, че в един и същи момент в някои части на Земята е ден, а в други - нощ. Но как се справят хората с това? Какво ще стане например, ако пътуваме със самолет? Помислете ако сега пътувате до Австралия, там ден ли ще е, или нощ? Как ще знаем колко е часът?
В следващия час ще бъдете пътешественици, ще изчислявате часове и ще сравнявате време в различни точки на света”.
Обобщение
Дейността стимулира осмисляне на наученото и подготвя основата за следващата урок, посветен на часовите зони. Провокира учениците да прилагат знанията си в реални ситуации.
Важно!
- Подканете учениците да помислят и споделят какво са научили през часа.
- Обобщете: Земята се върти около оста си и поради това се редуват ден и нощ.
- Създайте интерес към темата за часовите зони чрез примера с въображяемото пътешествие до Австралия.
