“Третокласниците, които не се страхуваха да правят добрини“ – създаване на авторска приказка
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават значението на частиците за образуване на сравнителна и превъзходна степен на прилагателни имена;
- пишат правилно степенувани прилагателни имена и прилагателни имена, които са с двойно (-нн-) в ж.р., в ср. р. и в мн.ч.
Необходими материали:
- листове за писане
- флипчарт лист или бяла дъска с изписано заглавие на приказката
- маркери
- химикалки
Учениците обсъждат кои качества правят един герой най-смел, най-добър, най-щедър – и какво е нужно, за да не се страхуваме да правим добро.
Инструкции
Започнете часа с дискусия за качествата на героите в приказките и филмите.
- "Хайде да си представим герой, който върши добри дела. Може да е от приказка, филм, а може и да е ваш съученик. Как бихте го описали с една дума?"
Записвайте на дъската примерите на учениците.
- "А сега ще направим нещо много интересно. Да усилим думите, които вече казахте.
Да добавим частиците за сравненителна и превъзходна степен. Кои бяха те? (по- и най-) - Представете си, че трябва да нарисувате този герой с думи. Помислете и отговорете на тези въпроси:
- Как би изглеждал най-добрият герой, когото можете да си представите?
- Какво прави?
- Какво казва?
- На кого помага?"
Обобщение
"Тази дейност ни показа как можем да използваме прилагателните, за да изградим жив и вдъхновяващ образ на герой. Научихме, че чрез степенуване можем да изразим силата на добрината, смелостта и човечността – качества, които ще направят нашите приказки по-убедителни и въздействащи."
Важно!
- Насочвайте учениците към използване на разнообразни прилагателни – не само „добър“, но и „смел“, „внимателен“, „умен“, „весел“ и т.н.
- Записвайте на дъската предложенията на учениците.
- Ако е нужно, дайте 2–3 примера предварително.
- Подчертайте степенуваните прилагателни с цветен маркер, за да се вижда разликата.
- Не поправяйте неточности на този етап, освен ако не затрудняват разбирането.
Материали за дейността
Учениците работят в малки групи и създават своя авторска версия на приказката със заглавие „Третокласниците, които не се страхуваха да правят добрини“, като използват степенувани прилагателни, за да изградят ярки образи и вълнуващи действия.
Инструкции
Разделете класа на групи по 4–5 ученици.
- "Сега ще работите по вълнуваща задача – всяка група ще създаде своя приказка със заглавие „Третокласниците, които не се страхуваха да правят добрини“.
- Тя трябва да има:
- Герои, описани с поне три степенувани прилагателни.
- Сюжет, в който героите показват доброта и преодоляват някаква трудност.
- Поука, която впечатлява и може да се запомни.
- Във всяка група трябва да се разпределите:
- Един ще пише.
- Един ще измисля герои.
- Един ще мисли сюжета.
- Един ще редактира и добавя идеи.
- Ако сте петима – чудесно! Ще имате и илюстратор!
- Работете заедно и се изслушвайте един друг. Имате 15 минути време за работа.
- Накрая ще представим приказките пред целия клас."
Обобщение
Чрез създаването на авторска приказка учениците прилагат знанията си по граматика в реален комуникативен контекст. Използват подходящи езикови средства и развиват умения за съпричастност, като осъзнават силата на думите и на добрината.
Важно!
- При необходимост осигурете речникова подкрепа (карти с прилагателни имена).
- Обикаляйте между групите, задавайте насочващи въпроси и подкрепяйте по-тихите ученици.
- При липса на идея – помогнете с начална фраза или въпрос: „Какво добро дело извършиха третокласниците?“
Материали за дейността
Групите представят своите приказки пред класа. Провежда се кратка дискусия и рефлексия за най-впечатляващите образи, езикови изрази и послания. Урокът завършва с утвърждаване на ролята на доброто.
Инструкции
Завършете часа с представяне на приказките и дискусия.
- "Скъпи третокласници, сега ще чуем приказките, които всяка група създаде.
- Моля, слушайте внимателно и си записвайте прилагателните, които ви правят впечатление.
- След всяко представяне ще обсъдим какво ви е харесало."
Обобщете в края на часа.
- "Деца, днес направихте нещо много по-голямо от това просто да учим за прилагателни имена. Вие създадохте приказки, в които думите разказват за добрини, героите показват сърце, а езикът става по-силен, когато изразява обич, смелост и съпричастност.
- Бяхте най-внимателни, най-смели и най-добри разказвачи.
- Всяка история показа, че добротата започва с мисъл, продължава с дума и завършва с действие."
Обобщение
В тази последна дейност учениците представят свой авторски текст. Осмислят как граматическите правила служат на доброто разказване и разбират, че езикът може бъде извор на вдъхновение и добрина.
Важно!
- Осигурете позитивна и уважителна атмосфера по време на представянето.
- Подчертавайте добрите езикови решения и използваните степенувани прилагателни.
- Насърчете учениците да се гордеят с думите, които са избрали, и със смисъла, който са вложили.