“Третокласниците, които не се страхуваха да правят добрини“ – създаване на авторска приказка

Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават значението на частиците за образуване на сравнителна и превъзходна степен на прилагателни имена;
  • пишат правилно степенувани прилагателни имена и прилагателни имена, които са с двойно (-нн-) в ж.р., в ср. р. и в мн.ч.
Кой е най-добрият герой, когото можеш да измислиш?
10 минути
Въведение

Учениците обсъждат кои качества правят един герой най-смел, най-добър, най-щедър – и какво е нужно, за да не се страхуваме да правим добро.

Инструкции

Започнете часа с дискусия за качествата на героите в приказките и филмите.

  • "Хайде да си представим герой, който върши добри дела. Може да е от приказка, филм, а може и да е ваш съученик. Как бихте го описали с една дума?"

Записвайте на дъската примерите на учениците.

  • "А сега ще направим нещо много интересно. Да усилим думите, които вече казахте.
    Да добавим частиците за сравненителна и превъзходна степен. Кои бяха те? (по- и най-)
  • Представете си, че трябва да нарисувате този герой с думи. Помислете и отговорете на тези въпроси: 
    • Как би изглеждал най-добрият герой, когото можете да си представите? 
    • Какво прави?
    • Какво казва?
    • На кого помага?"

Обобщение

"Тази дейност ни показа как можем да използваме прилагателните, за да изградим жив и вдъхновяващ образ на герой. Научихме, че чрез степенуване можем да изразим силата на добрината, смелостта и човечността – качества, които ще направят нашите приказки по-убедителни и въздействащи."

Важно!

  • Насочвайте учениците към използване на разнообразни прилагателни – не само „добър“, но и „смел“, „внимателен“, „умен“, „весел“ и т.н.
  • Записвайте на дъската предложенията на учениците.
  • Ако е нужно, дайте 2–3 примера предварително.
  • Подчертайте степенуваните прилагателни с цветен маркер, за да се вижда разликата.
  • Не поправяйте неточности на този етап, освен ако не затрудняват разбирането.

Материали за дейността

Нашата приказка за доброто
20 минути
Групова работа

Учениците работят в малки групи и създават своя авторска версия на приказката със заглавие „Третокласниците, които не се страхуваха да правят добрини“, като използват степенувани прилагателни, за да изградят ярки образи и вълнуващи действия.

Инструкции

Разделете класа на групи по 4–5 ученици.

  • "Сега ще работите по вълнуваща задача – всяка група ще създаде своя приказка със заглавие „Третокласниците, които не се страхуваха да правят добрини“
  • Тя трябва да има:
    • Герои, описани с поне три степенувани прилагателни.
    • Сюжет, в който героите показват доброта и преодоляват някаква трудност.
    • Поука, която впечатлява и може да се запомни.
  • Във всяка група трябва да се разпределите:
    • Един ще пише.
    • Един ще измисля герои.
    • Един ще мисли сюжета.
    • Един ще редактира и добавя идеи.
    • Ако сте петима – чудесно! Ще имате и илюстратор!
  • Работете заедно и се изслушвайте един друг. Имате 15 минути време за работа.
  • Накрая ще представим приказките пред целия клас."

Обобщение

Чрез създаването на авторска приказка учениците прилагат знанията си по граматика в реален комуникативен контекст. Използват подходящи езикови средства и развиват умения за съпричастност, като осъзнават силата на думите и на добрината.

Важно!

  • При необходимост осигурете речникова подкрепа (карти с прилагателни имена).
  • Обикаляйте между групите, задавайте насочващи въпроси и подкрепяйте по-тихите ученици.
  • При липса на идея – помогнете с начална фраза или въпрос: „Какво добро дело извършиха третокласниците?“

Материали за дейността

Представяне на приказките
10 минути
Дискусия

Групите представят своите приказки пред класа. Провежда се кратка дискусия и рефлексия за най-впечатляващите образи, езикови изрази и послания. Урокът завършва с утвърждаване на ролята на доброто.

Инструкции

Завършете часа с представяне на приказките и дискусия.

  • "Скъпи третокласници, сега ще чуем приказките, които всяка група създаде.
  • Моля, слушайте внимателно и си записвайте прилагателните, които ви правят впечатление.
  • След всяко представяне ще обсъдим какво ви е харесало."

Обобщете в края на часа.

  • "Деца, днес направихте нещо много по-голямо от това просто да учим за прилагателни имена. Вие създадохте приказки, в които думите разказват за добрини, героите показват сърце, а езикът става по-силен, когато изразява обич, смелост и съпричастност.
  • Бяхте най-внимателни, най-смели и най-добри разказвачи.
  • Всяка история показа, че добротата започва с мисъл, продължава с дума и завършва с действие."

Обобщение

В тази последна дейност учениците представят свой авторски текст. Осмислят как граматическите правила служат на доброто разказване и разбират, че езикът може бъде извор на вдъхновение и добрина.

Важно!

  • Осигурете позитивна и уважителна атмосфера по време на представянето.
  • Подчертавайте добрите езикови решения и използваните степенувани прилагателни.
  • Насърчете учениците да се гордеят с думите, които са избрали, и със смисъла, който са вложили.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.