Светът под един покрив – изложба “Моят дом, моят свят“
Раздел
География на обществото и стопанството
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- посочват връзката между природни условия и начина на живот на хората;
- описват културни, религиозни и социални особености на различните народи;
- представят и обосновават идеята си пред публика.
Необходими материали:
- Лепящи листчета в три различни цвята
- Критериална матрица за оценка на проект “Къща за мен“
Учениците са въведени в атмосферата на събитието чрез кратко официално откриване. Учителят подчертава значимостта на проекта, поздравява участниците, представя присъстващите гости и обяснява как ще протече денят. Създава се тържествено и вдъхновяващо начало.
Инструкции
"Мили архитекти, ето че дойде денят, в който ще покажете какво научихте по време на проекта - за климата, за хората, за културите, за селищата. Предстои да покажете не просто макети на къщи, а истории, решения и грижа за хората по света.
Знам, че всяка "Къща за мен“ е резултат на мисъл, въображение и знания. Помислили сте за дома на един човек, когото вече познавате: знаете откъде идва, какъв е климатът там, какви са вярванията и нуждите му. Нека да видим неговоя дом и да чуем защо той изглежда точно така. Обяснете как сте избрали формата, покрива, прозорците, материалите. Как сте се съобразили с климата и с културните традиции на вашия гост..
Очаквам всеки от вас да се включи в представянето. Един ще обясни климата, друг - ще представи човека, трети - селището, а четвърти - архитектурните решения. Вие сте екип - подкрепяйте се. Аз ще оценя вашето представяне и ще има време за задаване на въпроси.
Накрая ще гласуваме за макет, който впечатлява с идея или с изпълнение - но не забравяйте: всеки проект тук е ценен и важен. Нека открием нашата изложба!"
Обобщение
С тази дейност учениците са емоционално и организационно подготвени за кулминацията на своята работа. Тържественото откриване помага да осъзнаят значимостта на проекта и се явява плавен преход към представянето на макетите.
Важно!
- В началото на часа създайте празнична и мотивираща атмосфера.
- Пространството в класната стая (или друга подходяща зала) трябва да бъде предварително подготвено. Макетите може да са разположени на масички или подложки, като пред всеки макет има табелка с името на проекта и екипа.
- Ако има гости (родители, други учители), осигурете места за сядане и ги посрещнете с приветствие.
Учениците представят проектите си пред публика. Всеки екип показва своя макет, като обяснява как архитектурното решение е съобразено с климата, културата, религията и начина на живот на своя "гост“. Дейността обединява всичко научено по темата и развива ключови умения за комуникация, аргументация и работа в екип.
Инструкции
"Скъпи архитекти, сега е вашият момент. Всеки екип ще има 4 минути да представи своя проект и макет. Всеки член на екипа трябва да участва с кратко обяснение.
Не се притеснявайте - ние всички сме тук, за да ви чуем и да ви се радваме. Покажете увереност и бъдете горди с това, което сте създали!"
Обобщение
Представянето е не само кулминация на работата на екипите, но и възможност да демонстрират всички знания, умения и ценности, усвоени по време на проекта.
Важно!
- Поканете всеки екип да представи макета си. Следете за спазване на времето и предвидете малко време за допълнителни въпроси.
- Мотивирайте учениците да говорят спокойно и ги насочвайте с въпроси, ако се притесняват.
- Подканвайте публиката да аплодира всяко представяне.
- Водете си кратки бележки за представянето на всеки екип или директно попълвайте критериалната матрица, за да сте готови за финалната оценка.
Учениците получават обратна връзка от учителя и публиката: с помощта на цветни лепящи листчета класът и гостите гласуват за три различни проекта според три критерия: "Най-подходящ за климата“, "Най-креативна идея“, "Най-впечатляващ макет“.
След гласуването се провежда кратка рефлексия и емоционално затваряне на урока и проекта.
Инструкции
"Поздравления! Представихте се чудесно - уверено, вдъхновяващо и с много мисъл. Всеки от вас даде най-доброто от себе си.
А сега е време да получите малко обратна връзка за вашия макет. Виждате тук до мен три цвята лепящи листчета. Всеки цвят означава различен критерий:
- Зелено листче: "Най-подходяща къща за климата и човека“
- Синьо листче: "Най-креативна идея“
- Жълто листче: "Най-красиво и прецизно изпълнен макет“
Всички ще обиколим макетите и ще поставим листчетата си върху таблото на онези проекти, които са ни впечатлили най-много по съответния критерий. Накрая ще видим кои макети са събрали най-много гласове. Напомням, че това не е състезание, а празник на вашата мисъл и труд!"
Обобщение
С тази затваряща дейност учениците получават неформална, но силно мотивираща обратна връзка и значимо преживяване.
Важно!
- След представянето предоставете време (5 мин.) за свободно разглеждане на макетите.
- Подканете всички да си вземат по едно трите цвята лепящи листчета. Напомнете, че не могат да поставят и трите на един проект - целта е да се отличат различни качества. След гласуването обобщете резултата. Подчертайте, че всички са победители, защото всеки проект е уникален. Завършете часа с аплодисменти.
