Раздел
География на обществото и стопанството
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават видовете селища;
- разбират как възникват и се развиват селищата;
- работят в екип и правят обосновани избори в рамките на архитектурен проект.
Необходими материали:
- Работен лист: “Селищата – домове на хората по Земята”
- Индивидуален ученически шаблон, Проект “Къща за мен“
- Критериална матрица за оценка на проект “Къща за мен“
Да се направи плавен преход от знанията за човека - раса, религия, култура, климат и брой - към новата тема: селищата като място за живот.
Инструкции
"През последните часове научихме много за хората по света - видяхме, че са различни по цвят на кожата, език, култура и вяра. Видяхме, че те са милиарди - над 8 милиарда - и живеят в най-различни климатични условия.
Едно от нещата, които ги обединява, е, че всички хора имат нужда от дом. Днес предстои да проектирате дом за вашия "гост“. Знаете откъде е, какъв е климатът в неговата част на света, описахте как изглежда, каква религия изповядва. Но нещо много важно още не сме обсъдили: на какво място живее той? Дали живее в шумен град или в спокойно село?
Днес ще научим какво наричаме селище, какви видове има, защо хората живеят точно на тези места, и как средата влияе върху начина на живот.“
Обобщение
С тази кратка въвеждаща активност учениците правят логическа връзка между знанията за човека и природата и новата тема - селищата. Създава се осъзната потребност от знание: ако искам да построя къща, трябва да знам не само за човека, а и за селището, от което тази къща ще е част.
Важно!
- В началото на часа припомнете на учениците какво са научили в предходните уроци. Целта е да подготвите логическата и емоционалната връзка между предходното знание и днешния урок.
- Напомнете, че предстои да проектират дом за въображаемия гост на техния екип и плавно ги насочете към новото съдържание - видовете селища и факторите, които влияят върху избора на място за живеене.
Материали за дейността
Учениците усвояват знания за селищата: какво представляват, как възникват, какви видове има, как се характеризират и какви проблеми срещат. Работят с текст, визуални опори и таблица, след което прилагат наученото, като описват селището, в което ще бъде разположена "Къщата за мен“.
Инструкции
"А сега е време да преминем към новия урок. Ще работим по три големи задачи.
Първо всеки от вас ще получи текст с информация за селищата. Прочетете го внимателно и подчертайте или оградете важните думи и понятия.
Втората ви задача е да попълните таблицата "Характеристика на селище” за реално или въображаемо селище, където ще се намира домът на вашия гост. В таблицата има няколко колони:
- Име или тип на селището: запишете името на селището и посочете какво е - град или село;
- Разположение: В какъв климатичен пояс се намира? Планинско ли е? До река ли е? В пустиня или на крайбрежие?
- Вид и функции: постоянно или временно селище е? С какво се занимават хората там - земеделие, туризъм, риболов, индустрия?
- Население: голямо или малко е? Гъсто населено или не?
- Проблеми: имат ли жителите там всичко необходимо? Има ли бедност, замърсяване, липса на вода, трафик, шум.
Време е да поработите с вашия екип! Погледнете отново към "госта“ - онзи човек, когото ще приютите в дома, който проектирате. Обсъдете как всеки от вас е попълнил таблицата си. Има ли неща, които са общи?
Решете заедно в какво селище ще живее вашият гост. Какви нужди има човек, който живее в такова място? Как това ще се отрази на вида къща, която ще създадете? Запишете решението си на съответното място в работния лист.”
Обобщение
Учениците усвояват основни знания за селищата - как възникват, какви видове съществуват, с какви дейности и функции се свързват, както и какви проблеми срещат хората в тях. Дейността поставя основата за практическата част на проекта, като свърза географските знания с реален житейски и социален контекст.
Важно!
- Раздайте работните листове и оставете 5-6 минути на учениците, за да прочетат текста самостоятелно.
- Задайте въпросите за четене с разбиране и обсъдете отговорите. Посочвайте различни ученици.
- Продължете със самостоятелна работа по таблицата. Помолете учениците да я попълнят за населено място, в което би могъл да живее техният "гост“. Насърчавайте ги да използват информация от текста, както и общата си култура.
- След като времето за работа изтече, може да чуете няколко отговора. След това поканете учениците да обсъдят в екипа си къде точно ще поставят къщата на своя "гост“ и да изберат мястото заедно.
Учениците получават инструкции за финалния продукт от проекта "Къща за мен“ и се запознават с критериите за оценяване. Всеки ученик трябва да подготви у дома индивидуален проект на хартия - скица на къща, съобразена с климата, културата и нуждите на избран "гост“. В последващ час по занимания по интереси, екипите ще обединят идеите си и ще изградят макет, който ще представят пред класа.
Инструкции
"Ето че стигнахме до последната стъпка от вашата архитектурна подготовка. Сега вече знаете всичко необходимо: кой е вашият човек, къде живее, в какъв климатичен пояс и в какво селище. Знаете какви нужди има и с какви условия трябва да се съобразите.
За домашна работа всеки един от вас трябва самостоятелно да разпише индивидуалния ученически шаблон, който ще получи - това е индивидуална скица на къща, специално създадена за "гост“ на вашия екип. Шаблонът включва:
- Име на проекта или екипа;
- Кратко описание на климата и мястото (селището);
- Кратко описание на човека - вашия гост - раса, религия;
- Скица на къщата - нарисувана, с детайли;
- Обяснение: защо тази къща е подходяща за човека - как е свързана с климата, религията, нуждите му.
След това в час по занимания по интереси ще се съберете с екипа си и ще обсъдите идеите си и ще направите един общ макет на къща за вашия гост. Това ще бъде реална 3D-моделна версия, направена от хартия, картон, природни или рециклирани материали или други неща, с които разполагате вкъщи.
Архитектите не проектират универсални къщи, а такива, съобразени с климат, култура и терен. Ако климатът е влажен, вероятно къщата ще е повдигната, ако климатът е пустинен - ще има дебели стени и малки прозорци. Ако има сняг, покривът ще е наклонен. Възможно е домът да има място за молитва или нещо друго специфично за съответната култура.
Накрая ще представите вашия макет и проект пред класа. Ще разкажете за човека, климата, мястото и решенията, които сте взели като архитекти. Екипният проект ще бъде оценен, така че искам подробно да ви запозная с критериалната матрица.”
Обобщение
С тази дейност учениците пренасят знанията си от теорията в реалната проектна работа. Чрез създаване на скица и макет, те затвърждават връзките между климат, култура, природа и човешки нужди. Подготовката за представяне тренира умения за аргументация, сътрудничество и визуално мислене - всичко това като част от кулминацията на проект "Къща за мен - мисия архитект“.
Важно!
- Раздайте индивидуалните шаблони за домашна работа и поставете срок за изпълнение.
- В заниманията по интереси екипите трябва да обсъдят идеите си, да се спрат на общо решение и да се разберат кой какво ще донесе (насърчете учениците да използват рециклирани материали). Задачата е да създадат общ макет на къща, съобразена с анализа им.
- Пояснете критериите за оценка на проекта. Може да проектирате критериалната матрица на екран или да запишете критериите на дъската. Разяснете отделните показатели и попитайте дали въпроси относно оценяването на проекта.


