Хранене и дишане при растенията и животните
Раздел
Жизнени процеси
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- назовават условията, необходими за живот и растеж на растенията;
- обясняват процеса на фотосинтеза с помощта на учителя;
- правят наблюдения и извеждат изводи от опити, свързани с растежа на растения;
- изграждат начална представа за това как да се грижат за растенията в класна среда.
Необходими материали:
- твърдения, свързани с жизнените процеси при животните и растенията
- снимки на различни растения (включително и в домашни условия)
- прозрачна чаша с вода и зелено листо
- картини/видеа, илюстриращи фотосинтеза
- бели листове, цветна хартия, картон
- лепило, ножици
- пастели, моливи, фулмастери
Като преход и обобщение от наученото в предходните часове, учениците правят сравнение между животните и растенията чрез дискусия и кратка игра. Учителят ги насочва да открият приликите и разликите в начина им на хранене, движение и дишане.
Инструкции
Започнете часа с игра.
- "Нека си припомним – какво правят всички живи същества, за да живеят? Те се хранят, дишат, движат се, растат и се размножават.
- Сега ще изиграем една интересна игра, която ще ви помогне да се настроите за следващите вълнуващи предизвикателства, с които ще се захванем. Ето и какви са правилата на играта:
- Аз ще ви чета различни твърдения твърдения, а вие ще преценявате, дали те се отнасят за животно, за растение, или и за двете.
- Ако мислите, че е животно – пляскате.
- Ако смятате, че става въпрос за растение – щракате с пръсти.
- Ако е и двете – вдигате ръка."
Примери:
- Мога да се движа сам.
- Нуждая се от въздух, за да живея.
- Произвеждам собствена храна със слънчева светлина.
- Дишам с бели дробове.
- Поглъщам вода и хранителни вещества от почвата.
- Храня се с други живи същества или храна, приготвена от тях.
- Поглъщам въглероден диоксид и отделям кислород.
- Вдишвам кислород и издишвам въглероден диоксид.
- Нуждая се от вода, за да оцелея.
- Раста и се развивам с времето.
- Мога да усещам заобикалящата среда и да реагирам.
След играта направете кратко обобщение.
- "Добре, нека обобщим, кои са основните разлики в начина на хранене при растенията и при животните?
- А кои са разликите в начина им на дишане?"
Обобщение
"Беше важно за нас да си припомним какво научихте и знаете досега, защото предстои да се фокусираме малко повече върху растенията и да разгледаме как те дишат, растат и се развиват. Да продължаваме напред."
Важно!
- Подпомагайте учениците, за да могат да обобщят знанията, които са натрупали до момента. Урокът е за упражнение.
- Насърчавайте обсъждането след всяко твърдение: „Защо мислиш, че това е вярно за животно, а не за растение?“
Материали за дейността
Учениците наблюдават експеримент и кратко видео за това как растенията използват светлина, вода и въздух, за да произвеждат храната си. След това участват в дискусия, свързана с процеса на фотосинтеза.
Инструкции
Започнете тази дейност с експеримент.
- Ще направим един малък експеримент – ще сложим листо във вода на светло място и ще видим какво ще се случи.
- Появили са се мехурчета? А защо се появяват те? Може ли някой да предположи?
- Нека, за да допълним впечатленията ви, да разгледаме и едно кратко обяснително видео, което мисля че ще отговори на всички въпроси, които може би вече си задавате.
Пуснете на учениците видеото. То няма говор, затова обяснявайте какво се случва в процеса на фотосинтеза.
След видеото изведете определение на понятието фотосинтеза, чрез подпомагащи въпроси към учениците:
- Какво приемаше растението чрез корените си от почвата?
- А какво приема чрез листата си?
- Какво друго участва в процеса на фотосинтеза? (Слънцето)
- Какво се отделя след това през листата?
- Сега можете ли да обясните какви са мехурчетата, които наблюдавахме в чашата, която ви показах по-рано?
Обобщение
"Чрез наблюдението, видеото и дискусията вие научихте как растенията използват светлината, водата и въздуха, за да произвеждат храна и кислород. Тази дейност ще ви помогне, когато засаждате своите градини, защото ви дава основни знания за това какво е необходимо на растенията, за да растат здрави и силни."
Важно!
- Подгответе предварително всички демонстрационни материали. За да е по-ефектно, можете да си приготвите предварително чаша и листо, което е стояло на слънце, за да покажете на учениците, това което се получава. В противен случай може да отнеме повече време.
- Насочвайте учениците, за да може новото знание да излезе от тях.
Материали за дейността
Учениците създават собствен модел на растение от хартия и рисуват нужните за него ресурси – слънце, вода, въздух. Така визуализират какво е необходимо, за да се развива едно растение и да бъде здраво.
Инструкции
Преминете към творческата задача. Уверете се, че всеки ученик разполага с необходимите материали.
- "Сега ще направите свое цвете/растение! Използвайте лист, ножичка и лепило, за да изрежете стъбло, листа и корени. Нарисувайте слънце, облак, от който пада дъжд, и стрелки, които показват как слънцето, въздухът и водата достигат до растението.
- Можете да добавите и мехурчета с кислород, които растението излъчва след фотосинтезата!
- След това ще направим изложба и ще обсъдим какво сте включили."
Обобщение
"Вече познавате фотосинтезата. Когато разбираме добре този процес, можем по-добре да си обясним от какво се нуждае едно растение, за да расте и да се развива и какви условия трябва да му осигурим, когато започнем да създаваме нашата мини градина."
Важно!
- Подгответе предварително разноцветна хартия, ножици, лепило и пастели.
- Подпомагайте по-слабите ученици с идеи как да структурират рисунката си.
- По ваша преценка, ако има ученик, който особено се затруднява, можете да обедините две деца в екип.
Материали за дейността
Учениците влизат в роля – представят си, че са растение и описват един свой ден - с какво се хранят, как дишат, какво правят. Това помага за затвърждаване на наученото по един личен и ангажиращ начин.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия.
- Представете си, че трябва да запишете влог/ публикация за социалните мрежи, но не сте хора, а сте малки растения - в гората, на полето или в саксия у дома.
- Разкажете как преминава един ваш ден?
- Какво приемате от околната среда?
- Какво правите с тези вещества?
- Какво отделяте обратно?
- Кой иска първи да влезе в тази роля?
Обобщение
"Днес разбрахме, че макар растенията и животните да са толкова различни, и двете се нуждаят от въздух, вода и храна, за да оцелеят. Но начините, по които го правят, са напълно различни! Въпреки това, не бихме могли да си представим този свят, без огромното разнообразие от растения и животни, които го правят такъв, какъвто го познаваме."
Важно!
- Оставете време за поне 6–7 ученици да се изкажат.
- Ако децата имат нужда от подкрепа, използвайте следните подсказки: „Аз поемам...“, „С помощта на...“, „Произвеждам...“, „Отделям...“
- Насърчете ги да използват точните думи от урока: фотосинтеза, кислород, въглероден диоксид, хранителни вещества, енергия.