Как да създадем журналистически репортаж

Раздел

Богатството на България - природата и хората

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • създават завършен журналистически репортаж, като използват събраната информация;
  • работят ефективно в екип, като следват структурата на репортажа;
  • развиват умения за критично мислене и представяне на информация по ясен и креативен начин.

Необходими материали:

  • работен лист “Репортаж за човешкото влияние върху природните ресурси”
  • лист за писане на сценарий
  • компютри или смартфони
Какво съдържа журналистическият репортаж?
10 минути
Дискусия

Всеки отбор получава конкретни инструкции за създаване на своите журналистически репортажи. Класът обсъжда всяка от точките и се формулират общи насоки за работа.

Инструкции

Раздайте на всеки отбор по един лист с инструкции за създаване на репортаж. Оставете им 3 минути да разгледат съдържанието му. 

  • "Днес ще започнете работа по създаването на вашите журналистически репортажи - ще напишете сценария му. Ще работите в същите групи и можете да изберете дали вашият репортаж ще бъде под формата на видео, аудио или писмен текст. Всяка група получава лист с инструкции, които трябва да следвате.Те се отнасят до съдържанието на репортажа и ще ви помогнат да го направите ясен, точен и интересен. Разгледайте го в рамките на 3 минути, а след това ще го обсъдим."

След като изтекат трите минути, минете през всяка от точките и се уверете, че учениците са разбрали какво се изисква от тях да напишат.

Обобщение

“Вече познавате структурата на един журналистически репортаж. Не забравяйте, че имате важна задача – да информирате вашите съученици и да представите темите си по начин, който ще ги накара да се замислят. 

Важно!

  • Обяснете на учениците колко е важно да следват структурата, за да направят репортажа си ясен и логически подреден.

Материали за дейността

Създаване на сценарий за журналистически репортаж
25 минути
Групова работа

Учениците работят в същите групи, в които провеждат изследванията, и създават сценарий за видео, аудио или писмен материал.

Инструкции

Поставете задача на учениците - да създадат сценарий за журналистически репортаж.

  • “Всеки отбор има на разположение 20 минути, в които на лист да напише сценарий за своя журналистически репортаж. Най-отгоре на листа запишете вида на репортажа - писмен, видео или аудио. Следвайте структурата, която обсъдихме преди малко. Когато изтече времето за работа, всеки отбор ще сподели какъв репортаж смята да направи.”

След като времето за работа изтече, преминете към споделянето на отборите.

  • “Нека сега всеки отбор сподели вида на своя репортаж и темата, за която ще се говори в репортажа.”

Обобщение

"Чух страхотни идеи и очаквам с нетърпение да видя как ще приложите всичко, което научихте досега, във вашите журналистически репортажи."

Важно!

  • Обикаляйте между екипите и насочвайте при нужда.
  • Насърчавайте креативността, като им давате примери за интересни начини за представяне на информацията;
  • Уверете се, че учениците разбират значението на достоверните източници и как да ги посочват правилно.

Материали за дейността

Какво ни остава да направим?
5 минути
Самостоятелна работа

Учениците получават задача за домашна работа - да създадат своите писмени, видео или аудио по предварително написания сценарий.

Инструкции

Задайте на учениците домашната има работа и насоки за нейното изпълнение.

  • “Свършихте толкова много работа досега. Остана нещо много вълнуващо - да създадете самите репортажи, като следвате сценария, който си написахте. Имате една седмица за изпълнение на задачата - до следващия час по човекът и обществото. ”

Дайте разяснение относно различните формати на репортажа.

  • “Ако сте решили да създадете писмен репортаж, не пропускайте да го обогатите със снимков материал и/или илюстрации. Във видеоматериала може да включите видео на природните дадености и/или интервю, което сте направили. Ако вашият репортаж е в аудиоформат, следва да бъдете много описателни. В него също може да включите интервю с човек, ангажиран по темата. Може да използвате дигитални платформи като canva.com или софтуери като MS Power Point, който познавате от часовете по компютърно моделиране.”

Обобщение

"Очаквам с нетърпение да видя как ще приложите всичко, което научихте досега, във вашите журналистически репортажи, за да информирате хората за природните богатства на нашата страна и какво влияние имаме върху тях."

Важно!

  • Убедете се, че всеки отбор е наясно как и с какви материали ще създаде своя репортаж.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.