Открий сърцето на България – Старопланинската област
Раздел
Природните области в България
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават особеностите на релефа, климата и природните ресурси в Старопланинската област;
- познават традиционни поминъци и културно наследство в областта.
Необходими материали:
- снимков материал от Старопланинска област
- снимки на места и забележителности от Старопланинска област
- природна карта на България
- работен лист “Шаблон на уеб страница – Старопланинска област”
- моливи, флумастери
- ножици и лепила
- устройства с достъп до интернет
Учениците получават "снимка от пътешественик" – интересен обект от Стара планина без контекст. Те трябва да предположат къде е направена, какво е това място и защо би било интересно за туристи.
Инструкции
- "Ученици, днес пътешествието ни продължава. Преди няколко дни получих една снимка от пътешественик, пътувал из България. Сподели ми, че е останал много впечатлен, но сред хилядите снимки, които е направил, не може да си спомни от къде точно е снимката, която ще ви покажа само след малко. Помоли ме за помощ, а аз моля вас. Нека видим тази снимка. От коя област е според вас? Какво ви насочи към тази област? Кое е това място?"
Обобщение
"Днес ще пътуваме до Старопланинската област. Ще се запознаете с още прекрасни и вдъхновяващи места, и ще продължим да разкриваме блясъка на любимата ни родина."
Важно!
- Изберете изображение на интересен обект от Стара планина - например връх Ботев, прохода Шипка, или водопад Райското пръскало.
- Ако учениците се затруднят да познаят по предоставения снимков материал, можете да им прочетете и кратко текстово описание (или да използвате опорни думи), които да им помогнат да се ориентират.
- Помолете някои от учениците да посочат на картата местоположението на Старопланинската област.
Учениците проучват основни природни и културни характеристики на Старопланинската област и разработват секция "Стара планина" в уеб страницата. Фокусират се върху конкретни дестинации и маршрути.
Инструкции
- "Както вече споменах, пътешествието ни продължава. Вие вече знаете какво се иска от вас, затова просто продължете проучването на следващата природна област.
- Този път обаче, имам още едно ново предизвикателство за вас. Помислете и опишете на вашите екипни уеб страници предложение за маршрут за еднодневна екскурзия из Старопланинска област. Залепете подходящи снимки.
- Не забравяйте, че отново е важно да си разпределите добре ролите в отбора, защото времето ви за работа ще бъде ограничено. Ще имате на разположение 25 минути."
Обобщение
"Втората дестинация е успешно пропътувана! Ако не сте успели да довършите всичко, не се тревожете, можете да го направите в следобедните часове."
Важно!
- Предупредете ги от предходен час, че може да донесат и използват устройство с интернет за търсене на информация (по две устройства на отбор) или осигурете устройства Вие, ако училището разполага с такива.
- Разпечатайте предварително работен лист "Шаблон на уеб страница - Старопланинска област", по който ще работят отборите.
- Разпечатайте и снимки на места и забележителности от Старопланинската област, които учениците да залепят в работните листове.
- Докато учениците търсят и подреждат информацията си в шаблона, минавайте по масите, задавайте насочващи въпроси, допълвайте информацията. Това че този урок не е класически - фронтален, не означава, че учениците не могат да усвоят предвидената за часа информация.
Екипите представят с едно изречение защо туристите трябва да посетят Стара планина – като реклама на своята страница.
Инструкции
- "На финала на днешния час всеки екип трябва да измисли кратко рекламно изречение (слоган), с което да покани туристи да посетят Стара планина. Това ще бъде финалният ред в страницата ви."
Обобщение
Творческият финал дава възможност за емоционално обобщение на наученото и засилва мотивацията за продължаване на проекта.
Важно!
- Дайте идеи с примери като: "Дишай дълбоко в сърцето на България!" или "Там, където историята среща природата".
- Може да създадете общ плакат с всички слогани.
