Раздел

Що е философия?

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • Формулират теза, изразяваща позиция по морален/екзистенциален казус;
  • Използват аргументи от емоционална, научна и философска перспектива;
  • Съблюдават логическа структура в писмен текст;
  • Спазват книжовните езикови норми на българския език при създаване на текст.

Необходими материали:

  • Работен лист “Шаблон за миниесе” (от предходната дейност);
  • Работен лист “Речник на философски термини”;
  • Тетрадка или лаптопи (ако работят дигитално);
  • Таймер.
Можеш ли да защитиш своята истина?
5 минути
Въведение

Учениците посочват коя от трите роли им е била (би била) най-лесна и коя - най-трудна и обясняват защо.

Инструкции

"Помислете за всяка от ролите във вашата философска школа (Ученик, Учен, Мъдрец) и довършете следното твърдение:

  • "Най-лесно ми беше (би ми било) да мисля като… защото…"
  • "Най-трудно ми беше (би ми било) да мисля като… защото…"

Това упважнение ще ви помогне да решите кой в екипа ще пише коя част от препоръката."

Обобщение

Кратката дейност дава възможност за плавно преминаване от предишния урок към писането на философска препоръка.

Важно!

  • Нека учениците да запишат отговорите си в тетрадките си, като се даде възможност на няколко от тях да споделят.
Писане на мини-есе
30 минути
Практическа задача

Учениците пишат философска препоръка в екип, като използват структурата, разработена в предходния урок. Всеки участник допринася с частта от своята роля.

Инструкции

"Вземете работния лист "Шаблон на миниесе" (от предходната дейност), помагайте си и с Речника на философските термини.

В групата:

  • уточнете отново тезата си;
  • разделете задачата: всеки пише аргумент от своята роля;
  • изберете кой ще напише въведението и заключението.

След като сте готови, прегледайте за:

  • логическа свързаност;
  • четливост и ясен стил;
  • употреба на философски термини."

Обобщение

"Да пишеш като философ означава да мислиш последователно, честно и смислено. Препоръката не е просто мнение - тя е аргументирана грижа за другия човек."

Важно!

  • Обикаляйте и подпомагайте писането с насочващи въпроси. При нужда предлагайте изречения, които да подпомогнат писането (напр. "Според нашата школа…“).
  • След 25 минути напомнете на екипите да започнат редакция на текста.

Материали за дейността

Какво открих, докато пишех?
5 минути
Рефлексия

Учениците избират една от три фрази и я довършват, за да обобщят личния си процес на писане.

Инструкции

"Сега ви предлагам да споделите какво открихте за себе си по време на работата - за да бъдем истински философи, е важно не е само да учим нови неща, а и да разберем как и защо сме ги научили. Този процес се нарича рефлексия и е като вътрешен GPS, който ни помага да се ориентираме по пътя на собственото ни развитие. Довършете едно от следните изречения:

  • "По време на писането осъзнах, че…"
  • "Ролята ми ми помогна да…"
  • "Ако трябваше да напиша препоръка сам/а…"

По желание, споделете устно с класа."

Обобщение

“Философията започва от преживяното, но се завършва в думите. Днес всеки е направил крачка към това да мисли и пише като мислещ човек.”

Важно!

  • Можете да съберете мислите на листчета и да ги използвате като подготовка за Урок 5.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.