Раздел
Що е философия?
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Формулират теза, изразяваща позиция по морален/екзистенциален казус;
- Използват аргументи от емоционална, научна и философска перспектива;
- Съблюдават логическа структура в писмен текст;
- Спазват книжовните езикови норми на българския език при създаване на текст.
Необходими материали:
- Работен лист “Шаблон за миниесе” (от предходната дейност);
- Работен лист “Речник на философски термини”;
- Тетрадка или лаптопи (ако работят дигитално);
- Таймер.
Учениците посочват коя от трите роли им е била (би била) най-лесна и коя - най-трудна и обясняват защо.
Инструкции
"Помислете за всяка от ролите във вашата философска школа (Ученик, Учен, Мъдрец) и довършете следното твърдение:
- "Най-лесно ми беше (би ми било) да мисля като… защото…"
- "Най-трудно ми беше (би ми било) да мисля като… защото…"
Това упважнение ще ви помогне да решите кой в екипа ще пише коя част от препоръката."
Обобщение
Кратката дейност дава възможност за плавно преминаване от предишния урок към писането на философска препоръка.
Важно!
- Нека учениците да запишат отговорите си в тетрадките си, като се даде възможност на няколко от тях да споделят.
Учениците пишат философска препоръка в екип, като използват структурата, разработена в предходния урок. Всеки участник допринася с частта от своята роля.
Инструкции
"Вземете работния лист "Шаблон на миниесе" (от предходната дейност), помагайте си и с Речника на философските термини.
В групата:
- уточнете отново тезата си;
- разделете задачата: всеки пише аргумент от своята роля;
- изберете кой ще напише въведението и заключението.
След като сте готови, прегледайте за:
- логическа свързаност;
- четливост и ясен стил;
- употреба на философски термини."
Обобщение
"Да пишеш като философ означава да мислиш последователно, честно и смислено. Препоръката не е просто мнение - тя е аргументирана грижа за другия човек."
Важно!
- Обикаляйте и подпомагайте писането с насочващи въпроси. При нужда предлагайте изречения, които да подпомогнат писането (напр. "Според нашата школа…“).
- След 25 минути напомнете на екипите да започнат редакция на текста.
Учениците избират една от три фрази и я довършват, за да обобщят личния си процес на писане.
Инструкции
"Сега ви предлагам да споделите какво открихте за себе си по време на работата - за да бъдем истински философи, е важно не е само да учим нови неща, а и да разберем как и защо сме ги научили. Този процес се нарича рефлексия и е като вътрешен GPS, който ни помага да се ориентираме по пътя на собственото ни развитие. Довършете едно от следните изречения:
- "По време на писането осъзнах, че…"
- "Ролята ми ми помогна да…"
- "Ако трябваше да напиша препоръка сам/а…"
По желание, споделете устно с класа."
Обобщение
“Философията започва от преживяното, но се завършва в думите. Днес всеки е направил крачка към това да мисли и пише като мислещ човек.”
Важно!
- Можете да съберете мислите на листчета и да ги използвате като подготовка за Урок 5.

