Пътуване в Дунавската равнина

Раздел

Природните области в България

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • посочват местоположението на Дунавската равнина върху картата на България;
  • разпознават основни характеристики на природата ú – релеф, климат, почви, растителност и животински свят;
  • откриват значими културно-исторически и туристически обекти.

Необходими материали:

  • снимков материал и текстови подсказки за Дунавската равнина
  • снимки на места и забележителности от Дунавската равнина
  • учебници по човекът и обществото
  • природна карта на България
  • работен лист “Шаблон на уеб страница – Дунавска равнина”
  • моливи, флумастери
  • ножици и лепила
  • устройства с достъп до интернет
Къде ще пътуваме днес?
5 минути
Игра

Учениците разгадават дестинацията на „пътуването“, като анализират изображения и описания. Активират се знания за природни области и се формират първоначални хипотези за Дунавската равнина.

Инструкции

  • "Ученици, от днес започваме едно вълнуващо пътешествие из България, което освен че ще ви помогне да я опознаете и обикнете още повече, ще ви зареди и с идеи къде можете да пътувате със семействата си. Знаете, че из България има много красиви места, които обаче често остават недооценени от турситите, а нашата страна е едно прекрасно място за туризъм, отдих и почивка. Затова, освен всичко, което вече изброих, работата по нашия нов проект, ще бъде значима за представянето на страната ни като вдъхновяваща и интересна туристическа дестинация. В края на този проект, всеки от вас трябва да е изработил прототип на информационен туристически сайт, който да привлича чуждестранни и български туристи към местата, които си заслужава да се видят във всяка от петте природни области на България.
  • Днес пътешествието ни започва, но няма да ви кажа къде. Вие ще трябва да познаете, като гледате следните снимки. 
  • Можете ли да познаете къде отиваме днес? Как изглежда природата там? Какво бихте могли да посетите?"

Обобщение

"Ето че нашето пътешествие започна успешно. Днес ще пътуваме до Дунавската равнина. Има много какво да се види и покаже от нея. Да започваме, защото ни чака дълъг и вълнуващ път."

Важно!

  • Покажете на учениците няколко снимки на известни градове, обекти и места в Дунавската равнина - Белоградчишки скали, крепост "Баба Вида" във Видин, Плевенска панорама, град Русе, река Дунав и др.
  • Ако учениците се затруднят да познаят по предоставения снимков материал, можете да им прочетете и кратко текстово описание (или да използвате опорни думи), които да им помогнат да се ориентират.
  • Помолете някои от учениците да посочат на картата местоположението на Дунавската равнина.

Материали за дейността

Създаваме нашата страница за Дунавската равнина
30 минути
Групова работа

Учениците работят в екипи, за да съберат информация и да започнат изработването на уеб страница - нейно прототипно оформление на лист. Следват шаблон с ключови секции - природа, почви и растителност, интересни места, идеи за разходки.

Инструкции

  • "Какво е необходимо в днешно време, за да можем да популяризираме нещо и хората да знаят за него?
  • Точно така, необходимо е присъствие в интернет, което грабва зрителите и ги кара да искат да научат повече и повече. Важно е информацията, която поднасяме да бъде грабваща, интересна, но най-вече да провокира любопитството и да кара хората да искат да посетят различни кътчета на България. 
  • За тази цел ще се разделим на отбори от по четирима. Всеки отбор ще трябва подробно да проучи Дунавската равнина. За целта ще може да използвате учебника, както и да търсите информация в интернет. 
  • Ще получите и подготвен шаблон, в чиито полета да включвате информацията, която откривате. Полетата на шаблона са:
    • Местоположение и климат;
    • Природа;
    • Био разнообразие (растения и животни);
    • Паметници на културата и туристически дестинации;
    • Идеи за разходки и преходи.
  • Залепете подходящи снимки в шаблоните.
  • Не забравяйте, че е важно да си разпределите добре ролите в отбора, защото времето ви за работа ще бъде ограничено, затова и всеки трябва да бъде ангажиран с нещо конкретно. Ще имате на разположение 25 минути за тази задача."

Обобщение

"Чудесно! Първата ви дестинация е успешно пропътувана. Ако не сте успели да довършите всичко, не се тревожете, можете да го направите в следобедните часове."

Важно!

  • Помислете добре как да разделите учениците по отбори. Преценете кое е оптималното делене - дали предварително ще определите отборите или ще проведете някаква форма на жребий. Важно е да знаете, че учениците ще работят в тези отбори от началото до края на проекта, целта е да се сработят максимално добре.
  • Имайте готовност да делегирате ролите в отбора, ако това ще е първата такава задача за тях и има риск да се забавят твърде много с разпределянето.
  • Предупредете ги от предходен час, че може да донесат и използват устройство с интернет за търсене на информация (по две устройства на отбор) или осигурете устройства Вие, ако училището разполага с такива.
  • Разпечатайте предварително работен лист "Шаблон на уеб страница - Дунавска равнина", по който ще работят отборите.
  • Разпечатайте и снимки на места и забележителности от Дунавската равнина, които учениците да залепят в работните листове.
  • Докато учениците търсят и подреждат информацията си в шаблона, минавайте по масите, задавайте насочващи въпроси, допълвайте информацията. Това че този урок не е класически - фронтален, не означава, че учениците не могат да усвоят предвидената за часа информация.

Материали за дейността

Най-интересното от нашето пътуване
5 минути
Рефлексия

Екипите споделят устно по едно изречение за най-интересното, което са научили за Дунавската равнина, и какво още искат да включат в страницата си.

Инструкции

  • "Сега всеки екип ще сподели едно нещо, което им се стори най-интересно от Дунавската равнина. Може да кажете и какво още искате да добавите в уеб страницата си."

Обобщение

Рефлексията затваря урока с емоционална и познавателна обратна връзка. Стимулира мотивация за довършване на задачата у дома.

Важно!

  • Дайте възможност на колкото се може повече ученици да се изкажат, но все пак поддържайте ограничено време за всеки говорител. 
  • Използвайте изказванията на учениците като възможност да направите обобщение на урока и да извлечете и представите пред учениците есенцията от него.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.