Раздел
Текст и общуване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- уместно употребяват езикови средства според комуникативната ситуация;
- озаглавяват собствен и чужд текст;
- правят кратко писмено описание на наблюдаван предмет, животно, растение;
- открива повторението и изброяването като изразни средства в конкретно произведение.
Необходими материали:
- таймер или звънец
- баджове: “Автор (име)”
- работен лист “Лист за саморефлексия по ПБО “Описвам с думи – животът около мен”
Учениците обсъждат какво значи да представиш текст пред публика и защо това е важно.
Инструкции
Раздайте на учениците баджове с имената им за литературното четене.
- "Какво означава „да представиш текст“?
- Защо е важно да говорим ясно?
- Как можем да подкрепим приятел, който се притеснява?
- Всеки от вас ще има свой бадж за литературното четене."
Обобщение
"Разбрахме, че представянето е възможност да покажем труда си и да се гордеем с него. Време е да бъдем автори и слушатели."
Важно!
- Създайте спокойна и окуражаваща атмосфера.
- Насочете разговора към увереност, уважение и активност на слушателите.
Всеки ученик чете своя готов текст пред класа. Останалите слушат и дават кратка обратна връзка за един съученик.
Инструкции
Преминете към представянето на текстовете.
- "Сега един по един ще излезете и ще представите своите текстове. Когато четете, говорете ясно и поглеждайте аудиторията.
- Когато слушате, слушайте внимателно, за да можете да дадете обратна връзка – какво ви хареса, какво беше интересно. След всеки текст ще имате възможност да споделите своите коментари."
Обобщение
"Всеки от нас се превърна в автор. Слушахме се и се подкрепяхме – това е общността на писателите."
Важно!
- Използвайте таймер – до 1 минута на ученик.
- Разделете децата по екипи, ако са много.
- Мотивирайте с позитивност. Създайте спокойна и сигурна атмосфера, в която всеки да се почувства значим с труда, който е положил.
- Ако е необходимо, демонстрирайте даването на конструктивна обратна връзка след първите прочетени текстове.
Учениците попълват кратка самооценка и споделят най-силния момент от проекта.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик лист за саморефлексия.
- "Сега е време всеки да даде оценка сам на себе си. Попълнете своята карта за самооценка. Когато сте готови, ще имате възможност да споделите своя любим момент от този проект или свой успех. "
Помощни въпроси:
- Най-доброто в моя текст е…
- Гордея се, защото…
- Следващия път бих…
- Затрудни ме…, но се справих като…
Обобщение
"Затворихме кръга – от първия до последния ред. Всеки има какво да вземе за себе си – не само текст, но и увереност, знания и умения."
Важно!
- Съберете листовете за саморефлексия, за да проследите как всеки ученик е оценил себе си.
- Дайте възможност на повече ученици да споделят.
- Завършете с позитивно обобщение към всички за целия проект.

