Раздел
Чистота и здраве
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- обосновават необходимостта от приемането на разнообразна храна;
- дават примери за растителни и животински храни.
Необходими материали:
- работен лист “Хранителна пирамида”
- цветни листове А4
- брошури и списания с хранителни продукти
- ножици, лепило
Учениците се запознават с хранителната пирамида и групирането на храни в нея. Обсъждат защо е важно да приемаме разнообразна храна, като вземат предвид значението на различните хранителни групи за здравето.
Инструкции
Запознайте учениците с хранителната пирамида.
- "Деца, днес ще започнем нашия урок с важна тема, свързана с храненето - един от елементите на здравословния начин на живот. Сега ще ви покажа хранителната пирамида, която има четири нива. Всяко ниво представлява различна група храни, които са важни за нашето здраве. Нека разгледаме пирамидата заедно и да разберем кои са тези групи.
- Ще ви прочета няколко текста, които описват различните групи храни. Вашата задача е да слушате внимателно и след прочитането на всеки текст да опитате да познаете за коя група от хранителната пирамида се отнася."
Преценете дали да прочетете текстовете последователно или разбъркано. Важно е след всеки прочит да дадете възможност на учениците да изразят своето мнение - хранителна група на кое ниво описва той.
- "Това е основната група, която осигурява енергия за тялото ни. Зърнените храни като хляб, ориз и макарони трябва да са в основата на нашето меню. - първи ред на зърнени храни и продукти
- Тези храни са богати на витамини, минерали и фибри, които помагат на тялото ни да функционира правилно. Плодовете и зеленчуците трябва да присъстват ежедневно в нашето меню. - втори ред на плодове и зеленчуци
- Млечните продукти, като мляко и сирене, както и храните, богати на протеини като месо, риба и яйца, са важни за здравето на костите и мускулите ни. - трети ред на млечни продукти и протеини
- Тези храни трябва да се консумират в ограничени количества. Въпреки че мазнините са важни за тялото, прекомерната им употреба може да бъде вредна, особено ако са от нездравословни източници като захар и преработени продукти. - четвърти ред на мазнини, масла и сладки храни."
Обобщение
"След като разпознахме и обсъдихме хранителните групи и нивата на пирадамидата, ще работим заедно, за да създадем нашата собствена хранителна пирамида. В нея ще подредим различните групи храни по такъв начин, че да става ясно коя храна трябва да хапваме по-честно и коя по-рядко."
Важно!
- Обяснете на учениците, че различните хора, включително и децата, имат нужда от различна диета в зависимост от възрастта, активността и здравословното състояние.
- Подчертайте, че хранителната пирамида е общо ръководство, но индивидуалните нужди могат да варират.
- Напомнете на децата, че някои хора имат алергии или непоносимости към определени храни и затова техният хранителен режим може да се различава от препоръките в пирамидата.
- По време на урока насърчавайте учениците да задават въпроси и да споделят своите мисли за храненето. Това ще помогне за по-добро разбиране на темата и ще покаже, че няма "едно правилно" решение за всички.
В тази дейност учениците създават своя хранителна пирамида, като рисуват или апликират различни храни от всяка група на съответното ниво на пирамидата. Тази дейност ще им помогне да разберат значението на разнообразното хранене и как всяка група храни допринася за здравословния начин на живот.
Инструкции
Преминете към създаване на хранителни пирамиди.
- "Първата стъпка е да нарисувате или изрежете от списания и каталози картинки на храни, които принадлежат към различни групи. Трябва да нарисувате или апликирате:
4 храни от групата на зърнените продукти;
3 храни от групата на плодовете и зеленчуците;
2 храни от групата на млечните продукти и протеините/месото;
1 храна от групата на мазнините, маслата и сладките храни.
- След като нарисувате и/или апликирате картинките на храните, вашата задача е да ги залепите на правилното ниво в голямата хранителна пирамида на дъската. Помнете правилото, че слагаме най-долу храните, които трябва да ядем най-често. Внимавайте на кое ниво ще поставите вашите картинки."
Обобщение
"Проведохме тази дейност, за да научим колко е важно да се храним разнообразно и балансирано. Правилното хранене е основна част от здравословния начин на живот, който ще ни помогне да се чувстваме добре и да бъдем по-енергични."
Важно!
- Предварително информирайте децата да донесат брошури, списания или други печатни материали, от които могат да изрязват изображения на храни. Осигурете и допълнителни материали в класната стая за учениците, които не са донесли свои собствени.
- Предварително направете голяма хранителна пирамида от цветни листове, като всяко ниво от пирамидата да е различен цвят.
- Уверете се, че дейността е добре организирана и че всяка част от процеса е осъществена в рамките на предвиденото време.
- Насърчавайте децата да бъдат креативни и да използват различни цветове и техники в своите рисунки или апликации. Обяснете, че няма един правилен начин за създаване на пирамидата, стига те да следват основните принципи на групиране.
Учениците обсъждат хранителната пирамида и разглеждат различните категории храни. Те посочват кои храни са с растителен произход и кои са с животински произход.
Инструкции
Завършете часа с кратка дискусия за видовете храни според произхода.
- "Погледнете голямата хранителна пирамида, която изработихте сами. Посочете кои храни са с растителен произход, т.е. идват от растения, и кои са с животински произход - получаваме ги от животните."
Обобщение
"Тази дейност ни помогна да разберем повече за здравословното хранене, което е основна част от здравословния начин на живот. Като знаем за хранителната пирамида и колко е важно разнообразието в храненето, ще можем да правим по-добри избори всеки ден. Здравословното хранене ще ни помогне да се чувстваме по-добре, да бъдем по-енергични и да водим по-здравословен начин на живот."
Важно!
- Уверете се, че всеки ученик има възможност да участва активно в класифицирането и обсъждането на храните.
- Оставете няколко минути в края на дейността, за да отговорите на въпроси и да обсъдите важността на разнообразното хранене.
