Раздел

Думи с противоположно значение

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават антонимите като думи с противоположно значение;
  • определят значението на антонимите в езиковия контекст;
  • разпознават антонимни отношения между думи;
  • употребяват уместно в речта си антоними.

Необходими материали:

  • флипчарт лист за записване на словесен облак от антоними
  • самооценъчна карта
  • цветни листчета
  • флипчарт лист
  • маркери
  • флипчарт лист с надпис “Антонимите – защо ги има?”
Върни се назад, погледни напред
10 минути
Дискусия

Учениците си припомнят най-интересните моменти от проекта, свързани с антонимите, чрез въпроси за размисъл и споделяне в клас.

Инструкции

  • "Ученици, нека сега да си припомним какво беше нашето антонимно приключение! Спомняте ли си някоя антонимна двойка, която ви впечатли? 
  • Коя дума ви накара да се усмихнете? Или да се замислите? 
  • Може би сте използвали някоя от тях вкъщи или в игра?
  • Всеки, който иска, може да сподели нещо, което му е останало в ума или сърцето от предходните уроци. Не е задължително да е нещо голямо – понякога и една дума е достатъчна."

Обобщение

Тази дейност събужда спомени и лична ангажираност, активира вече придобитото знание и подготвя почвата за саморефлексия и оценка.

Важно!

  • Припомнете конкретни дейности от предходни уроци, ако е нужно.
  • Насочвайте учениците към емоционални и речеви преживявания, за да активирате лична ангажираност.
  • Направете на флипчарт лист словесен облак от антоними, които са впечатлили учениците.

Материали за дейността

Какво научих за себе си и езика?
20 минути
Рефлексия

Учениците попълват самооценъчна карта за участието си в проекта. Избират антонимна двойка, която са запомнили най-силно, и описват защо. Споделят мислите си в групи и на таблото.

Инструкции

  • "Всеки от вас ще получи една карта за самооценка. Това не е тест, а покана да кажете:
    • В кои дейности участвахте най-активно?
    • Помагахте ли на съучениците си?
    • Опитвахте ли се да използвате новите думи в речта си?
    • Чувствахте ли се по-уверени с всеки нов урок?
  • Ще отбелязвате с ✔, ще оцветявате, ще ограждате думи и ще отговаряте с няколко думи на кратки въпроси. Помислете спокойно, честно и с внимание. Няма грешни отговори – важно е да сте искрени със себе си.
  • След като попълните картата, ще имате още едно малко предизвикателство - на цветно листче ще отговорите на въпроса "Как ми помага знанието за антонимите?"
  • Може да напишете: "Ще ги използвам, когато описвам герои в съчинение."; "Помагат ми да се изразявам по-точно."; "Ще ги използвам, когато споря с брат ми."
  • След това ще споделите отговора си в екипа и ще залепим всички листчета на нашето табло с надпис: "Антоними за живота" – защото те не са само думи, а инструменти, които ни помагат да мислим, говорим и да се изразяваме по-добре."

Обобщение

Дейността дава възможност на учениците да осмислят своя принос, да се гордеят с наученото и да направят знанието част от себе си.

Важно!

  • Поощрявайте искреност и личен поглед.
  • Обърнете внимание на емоционалната стойност на ученето.

Материали за дейността

Защо не всичко е черно или бяло?
10 минути
Дискусия

Учениците участват в отворена дискусия, в която разсъждават защо съществуват думите с противоположно значение, какви ползи имат от тях и кога човек най-често ги използва в живота си.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще ви задам един въпрос, за който няма грешен отговор – въпрос, който изисква мислене и мнение - Защо според вас съществуват антонимите?
  • Можеше ли езикът ни да бъде само от "добри" думи? Или само от "лоши"?
  • Какво ни дават думите с противоположно значение – само объркване или нещо полезно?
  • Кога в живота човек използва антоними най-често – в разговор, в спор, в писане, в мислене?
  • Помислете и споделете. Няма верни или грешни мнения – има лични разсъждения.
  • След всеки ученик, който сподели, ще попитам: "Кой мисли също като него?", "Някой мисли различно?" – за да изградим разговор, а не само поредица от отговори."

Обобщение

Тази дискусия води до по-дълбоко осмисляне на ролята на езика и на антонимите като средство за яснота, контраст, изразителност. Учениците разбират, че думите не са само за "научаване", а за разбиране, споделяне и избор на точния израз в точния момент.

Важно!

  • Насочвайте учениците към конкретни ситуации от живота: описание на герой, изразяване на чувства, обяснение на противоположни мнения.
  • Ако има колебливи ученици, задайте допълващи въпроси като: "Кога си използвал думи като 'тихо – шумно' извън час?" и "Как ни помагат антонимите да обясняваме промени?"
  • Запишете някои интересни мисли на дъската като "мисли за спомен" или "умни думи от класа".

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.