Откриваме разликата – антоними или синоними?
Раздел
Думи с противоположно значение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават антонимите като думи с противоположно значение;
- определят значението на антонимите в езиковия контекст;
- разпознават антонимни отношения между думи;
- разграничават синоними от антоними;
- употребяват уместно в речта си антоними;
- правят справка за речниковото значение на думи в тълковен речник (включително и електронен).
Необходими материали:
- работен лист кръстословица “Антоними и синоними”
- цветни моливи
- карти с думи за групиране
- тълковни речници (хартиени/електронни)
- игрално поле и въпроси “Змии и стълби” (интерактивно и версия за печат);
- зар (или заместител – колело, кутия с числа)
- цветни пулчета или жетони за отборите (по желание)
Учениците попълват кръстословица, като откриват антоними и синоними на дадени думи.
Инструкции
- "Ученици, днес ще започнем часа с малко езикова загадка – кръстословица!
- Всеки от вас ще получи лист с кръстословица. На нея ще видите обяснения на думи. Вашата задача е да откриете правилната дума и да я запишете на съответното място.
- Например:
- Ако пише „Противоположно на тъжен“, вие трябва да напишете весел.
- Ако пише „Синоним на умен“, ще напишете интелигентен.
- Когато попълните кръстословицата, оцветете:
- антонимите в жълто;
- синонимите в зелено.
- Работете спокойно и внимателно. Ако не сте сигурни в някоя дума – помислете как бихте я използвали в изречение.
- Накрая ще проверим заедно и ще видим кои думи са ви изненадали най-много.
- Успех, езикови детективи!"
Обобщение
Учениците по игрови начин започват да разграничават думи с близко и противоположно значение и се подготвят за по-задълбочено езиково изследване.
Важно!
- Припомнете на учениците разликата между синоними и антоними.
- При необходимост помогнете с примери или тълковен речник.
Учениците работят по двойки, групират думи по категории синоними и антоними и проверяват значението им в тълковен речник.
Инструкции
- "Ученици, в тази дейност ще работите по двойки. Във всяка група има карти с различни думи. Задачата ви е:
-
- Да групирате думите по категории синоними и антоними.
-
- Да изберете 3 думи от антонимната група и да ги потърсите в речник.
-
- В тетрадките запишете:
-
-
- думата;
-
-
-
- каква част на речта е;
-
-
-
- нейното значение;
-
-
-
- нейния антоним.
-
- Може да използвате хартиен или електронен речник.
- Накрая, по желание, ще споделите някои примери пред класа."
Обобщение
Учениците задълбочават разбирането си за синоними и антоними чрез практическо прилагане и работа с речник – важен инструмент за езикова самостоятелност.
Важно!
- При нужда демонстрирайте как се търси дума в речник.
- Насърчавайте използването на контекст и аргументация.
Учениците играят състезателна настолна игра "Змии и стълби", в която напредват при верен отговор за синоним или антоним и се връщат назад при грешен.
Инструкции
- "Ученици, ще завършим урока с една езикова надпревара – играта „Змии и стълби“!
- Ще играем на поле с числа от 2 до 35. Всеки отбор ще “хвърля” зар. За да преместите пионката напред, трябва да отговорите правилно на поставена от мен задача.
- Ако отговорите вярно, ще се преместите с толкова стъпки, колкото показва зарът.
- Ако попаднете на стълба, може да се изкачите още напред, но само ако отговорите на още един въпрос!
- Ако попаднете на змия – ще се върнете назад, ако не познаете антонима или синонима, който ви попитам.
- Целта е вашият отбор да стигне първи до края на полето!"
Обобщение
Играта обединява ученето и забавлението. Учениците използват знанията си за синоними и антоними в движение, затвърждават разликата между тях и прилагат наученото в игрова ситуация. Това ги мотивира и подготвя за следващи дейности, включващи езикови предизвикателства.
Важно!
- Използвайте предварително подготвена дъска с 20 полета (или нарисувайте на дъската).
- Създайте 2–4 отбора според броя на учениците.
- Подгответе въпроси със синоними и антоними.
- При липса на зар – използвайте въртящо колело или кутия с числа от 1 до 6.
- Наблюдавайте отговорите – допълвайте и обяснявайте при нужда.
- Насърчавайте сътрудничеството и радостта от успеха, а не съревнованието на всяка цена.


