От приказка към сцена – превръщаме текста в театър
Раздел
Особености на художествения текст
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- осмислят условния характер на художествения текст;
- разграничават художествен от нехудожествен текст;
- откриват логически акценти в художествения текст;
- разпознават художественото описание в литературното произведение;
- откриват описания на външен вид на герои, на обстановка, на пейзаж в художествен текст;
- разграничават художественото описание от повествованието в художествен текст;
- откриват сравнението в изучавано произведение.
Необходими материали:
- флипчарт листове
- маркери
- работен лист “Сценарий по приказката “Розово-захарна-скъпоценна приказка” на Кина Къдрева
- работен лист “Декор, костюми и разпределение на ролите”
- цветни хартии, ножици, лепило
- флумастери, пастели, картон
- инструменти за звук – звънчета, чашки, бутилки, фолио
- бели листове А3 за фон
- лента или щипки за закачане на рисунките
- сценично пространство
- звукови инструменти
- рисунки (за фон)
- хартиени цветя
Учениците разсъждават върху разликата между разказване и изиграване на приказка. Формулират първи идеи какво отличава сценичния от литературния текст.
Инструкции
Започнете часа с дискусия.
- "Ученици, нека да си представим нещо - ако трябва една приказка да се превърне в театрално представление, какво ще се промени в нея? Какво прави един текст подходящ за сцена?
- Кой разказва историята в една театрална сцена? Има ли разказвач или героите сами говорят чрез действията си?
- Как можем да покажем чувствата на героите – радост, страх, изненада, без да ги назоваваме с думи?
- Какво се случва с описанията на обстановката? Остават ли или се заменят с действия, костюми и декор?"
Предварително запишете въпросите за дискусията на слайд или флипчарт лист.
- "Ще съберем вашите идеи и ще ги запишем на таблото."
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да разберат, че за да се превърне приказка в представление за сцена, трябва да се мисли различно – не само какво се казва, но и какво се вижда и чува.
Важно!
- Визуализирайте на табло отговорите – създайте "мозъчна карта".
- При нужда напомняйте с примери: „Помислете – в приказката пише: “Пряспата се събудила.” – как ще покажем това на сцена?“
Учениците работят по групи, за да подготвят различни елементи от театралната сцена - цветя за финала, репетиция на реплики, звукова картина и илюстрации за декор.
Инструкции
Разделете класа на четири групи.
- "Ученици, настъпи момента, в който заедно ще създадем нашия “розово-захарен” театър! Всеки от вас ще има важна задача в подготовката на представлението. Разделяме се на четири групи.
Група 1: Художници на цветя
- Вие ще изработите големи хартиени цветя, които ще "разцъфнат" по време на представлението.
- Помислете какви цветя са описани в приказката: иглики, минзухари, глухарчета.
- Изрежете или нарисувайте 3–4 различни вида.
- Цветята ще се носят от група ученици, всеки от който ще държи по едно от тях.
Група 2: Актьори – Гласовете на приказката
- Вие ще репетирате репликите на основните герои – пряспата, котарака, птичето, слънцето и разказвача.
- Помислете и изберете своята роля.
- Прочетете на глас репликите от сценария.
- Репетирайте изразително говорене, така че по вашата интонация да се разбере кога героят е весел, кога е изненадан, изплашен или радостен.
- Можете да добавите към вашето изпълнение леки жестове и мимики.
Група 3: Звукова картина
- Вие ще подготвите всички вълшебни звуци от приказката:
- “Джин! Джин!“ – използвайте звънчета или чашки.
- Разтапяне на пряспа – шумолене с хартия.
- Поток от злато и сребро – наливане на вода от бутилка.
- Магически звук при промяна – пляскане.
- Тествайте инструментите и решете кой от вас какъв звук ще създаде.
Група 4: Художници на фона
- Вие сте вълшебните художници, които ще създадат декора на нашата приказна сцена! Вашата задача е да нарисувате красивите и вълшебни картини от „Розово-захарно-скъпоценна приказка“, които ще поставим зад актьорите като фон.
- Разпределете се и изберете кой какво ще рисува:
- захарната пряспа на покрива;
- котаракът боядисва в розово облаците;
- слънцето в златно-сребърно поточе;
- златна, сребърна, скъпоценна цветна поляна;
- сцената с тримата герои - птичето, котаракът и слънцето.
- Рисувайте с ярки цветове. Използвайте пастели, флумастери, цветни моливи."
Обобщение
Тази дейност дава възможност на учениците да влязат в различни роли – като актьори, художници, звукови творци. Всички работят заедно, за да оживее вълшебният свят на приказката чрез цветове, звуци и думи. Учениците развиват креативност, екипност и увереност в собственото си изразяване.
Важно!
- Помогнете на всяка група да разбере своята задача, като дадете пример и подкрепа. Раздайте на всеки отбор инструкции за работа по групи, за да могат да си припомнят какво се очаква от тях.
- Обърнете специално внимание на Група 2 – нека четат репликите изразително, дори да не запомнят целия текст.
- При необходимост от време отделете още един учебен час само за тази дейност - за завършване на рисунките и репетиция по сценария.
Групите представят подготвените си сценични елементи - актьорско изпълнение на избрани откъси, звукова картина, изложба на рисунките и „разцъфтяване“ на хартиените цветя. Следва кратка рефлексия.
Инструкции
Завършете часа с кратко представяне и рефлексия.
- "Ученици, хайде, да съчетаем всичко, което създадохме – сцена, звук, картини, цветя. Група по група ще представите това, което подготвихте:
- Актьорите ще изиграят кратка сцена с реплики.
- Звуковият екип ще създаде магическите звуци в подходящите моменти.
- Цветята ще „разцъфнат“ във финалната сцена.
- Художниците ще подредят и представят рисунките.
- Докато гледате и слушате, помислете: Какво почувствах? Какво ми хареса най-много? Кой герой беше най-изразителен?
- След представлението ще направим кратка рефлексия – с едно изречение:
„Запомних…“, „Изненадах се от…“, „Беше ми приятно, защото…“
Обобщение
Чрез това представяне учениците преживяват текста не само като читатели, а и като творци и участници. Те затвърждават разликата между художествен и сценичен текст, като същевременно развиват изразителност, креативност, екипност и увереност в изразяването. Урокът завършва с рефлексия, която обединява класа и превръща приказката в споделен свят.
Важно!
- Насърчавайте спокойна, подкрепяща атмосфера.
- Подгответе сценичното пространство и съдействайте при подреждането на рисунките.
- Подкрепете по-срамежливите ученици да участват чрез групова реплика, движение или рисунка.
- При рефлексията записвайте отговорите на учениците на флипчарт лист като словесен облак.

