Раздел

Особености на художествения текст

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • осмислят условния характер на художествения текст;
  • разграничават художествен от нехудожествен текст;
  • откриват логически акценти в художествения текст;
  • разпознават художественото описание в литературното произведение;
  • откриват описания на външен вид на герои, на обстановка, на пейзаж в художествен текст;
  • разграничават художественото описание от повествованието в художествен текст; 
  • откриват сравнението в изучавано произведение.

Необходими материали:

  • цветни листчета за отговори
  • слайд с обяснения на понятията художествено описание, повествование и сравнение
  • работен лист “Изречения от приказката “Розово-захарна-скъпоценна приказка” за категоризиране”
  • работен лист “Таблица за категоризиране – художествено описание, повествование, сравнение”
  • лепило
  • текст на приказката “Розово-захарно-скъпоценна приказка” от Кина Къдрева
  • цветни листчета
  • химикалки
  • конец или панделка за гирлянд
  • перфоратор
Приказна загадка “Как се разказва вълшебство?”
10 минути
Игра

Учениците слушат кратък откъс, а след това се включват в игра „Познай какво е“ – дали е художествено описание, повествование или сравнение.

Инструкции

Започнете часа с игра.

  • "Ученици, днес ще опознаем още по-добре света на „Розово-захарна-скъпоценна приказка“ от Кина Къдрева и ще се научим да различаваме три вида нейни важни съставки. Това са:
  1. Описание – когато с думи рисуваме как изглежда нещо.
  2. Повествование – когато разказваме какво се случва.
  3. Сравнение – когато казваме, че нещо е като нещо друго.
  • Сега ще участвате в играта „Познай какво е“.
  • Аз ще чета изречение от приказката. Вие ще вдигате лист:
  1. Син лист - описание;
  2. Жълт лист - повествование;
  3. Розов лист - сравнение.
  • Ако се затрудните, помислете:
  1. Това рисува ли нещо с думи? Значи е описание.
  2. Казва ли какво се случва? Това е повествование.
  3. Има ли дума като, сякаш, или нещо прилича на друго? Значи е сравнение.
  • Започваме!"

"А под тях вълшебно се появява копринена вълшебнозелена трева, сред която вълшебно отварят вълшебни цветове вълшебно алени и сини, жълти и розови скъпоценни цветя, и целият свят става златен, сребърен и скъпоценен!" (описание)

"Птичето скача по керемидите. "(повествование)

"Пряспата – порозовяла като захарен памук." (сравнение)

Обобщение

Тази дейност помага на учениците да навлязат по-задълбочено в езика на приказката и да осмислят как думите изграждат света ѝ. Това знание ще им бъде нужно в следващите дейности, когато ще анализират текста по-детайлно и ще създават свои интерпретации и представяния.

Важно!

  • Използвайте визуална опора – покажете на табло или на екрана трите понятия с илюстрации и кратко обяснение:
  1. Описание: рисуваме с думи
  2. Повествование: казваме какво се случва
  3. Сравнение: сравняваме едно нещо с друго, често с „като“, „сякаш“
  • Използвайте табелки или жестове за отговор – ако няма готови табелки, учениците могат да показват цифра с ръка:

1 – описание

2 – повествование

3 – сравнение

  • Подкрепяйте учениците билингви – ако има деца, които се затрудняват с термините, обяснете с прости изрази или допуснете да ги назовават с описателни думи („думите, които показват как нещо изглежда“ и пр.). Може да ползват и майчиния си език, ако това им помага да формулират изказването си.
Търсачи на думи: опиши, разкажи, сравни
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки като се превръщат в „търсачи на думи“ – получават работни листове с откъси от приказката, които трябва да категоризират като описание, повествование или сравнение.

Инструкции

Разделете класа на екипи по двама.

  • "Ученици, сега, вие вече сте истински изследователи на приказки – разпознавате как с помощта на думите може да се описва, разказва или сравнява. Готови ли сте за следващото предизвикателство? Ще работим по двойки и ще станете търсачи на думи!
  • Всяка двойка ще получи комплект с няколко изречения от приказката. Те са нарязани като ленти и може да са описание, повествование или сравнение. Вие трябва да ги подредите в трите категории.
  • Ще използвате този работен лист с таблици за категоризиране – виждате, че има три колони:
  • в първата пише описание – тук ще сложите изреченията, които показват как изглеждат героите, нещата или светът;
  • във втората – повествование – тук слагате онези, които разказват какво се случва, кой какво прави;
  • а в третата – сравнение – тук ще поставите изреченията, в които нещо се сравнява с нещо друго, често ще има думи като като, сякаш, понеже прилича на, но може и да липсват такива думи.
  • Работете внимателно – някои изречения може да ви изглеждат двусмислени. Обсъдете с партньора си:
  1. Казва ли ни какво се случва?
  2. Или по-скоро рисува с думи?
  3. Или пък сравнява едно нещо с друго?
  • Когато сте готови, ще избера няколко двойки да представят по едно изречение от всяка категория пред класа. Ще трябва да обясните защо сте го сложили точно в тази категория.
  • Готови ли сте? Работете заедно, слушайте се и не забравяйте – всяка дума в приказката е като малко вълшебство. Вашата задача е да откриете какво вълшебство се крие в нея."

Обобщение

Учениците разграничават художествено описание, повествование и сравнение чрез работа с изречения от приказката. Те развиват умения да разпознават и обясняват ролята на различните художествени средства, което ще им помогне при следващите дейности и при създаване на собствени текстове.

Важно!

  • Раздайте материалите организирано. Всяка двойка получава от 6 до 9 текстови ленти с изречения и работен лист с три колони (описание, повествование, сравнение).
  • Ако е необходимо, използвайте цветен код - розови ленти за сравнения, сини за описания и жълти за повествования, но не казвайте на учениците предварително, за да не се водят по цвета.
  • Поощрявайте аргументирано мислене. При представянето на резултати пред класа не оценявайте само верността, а и разсъжденията. Ако дадена двойка постави изречение в „грешна“ категория, насърчете класа да обсъди защо – понякога има основателни интерпретации.
  • Свържете с предходното и подгответе за следващото. При обобщението подчертавайте по какъв начин работата с изреченията ни подготвя да разбираме как е изграден един вълшебен свят с помощта на думите.

Материали за дейността

Моят подарък от приказката
10 минути
Рефлексия

Всеки ученик избира дума или израз от приказката, която според него е най-красивият „подарък“ от текста, и записва какво чувство или образ му носи тя.

Инструкции

Завършете часа с кратка рефлексия.

  • "Ученици, представете си, че може да подарите една дума или израз от приказката на някой приятел.
  • Запишете тази дума на цветно листче и напишете какво тя означава за вас - защо я избрахте или какво ви кара да усещате или виждате, когато я чуете.
  • А в края на часа ще направим от вашите думи гирлянд на класа – "Подаръци от приказката".

Обобщение

Учениците правят лична връзка с текста. Осмислят красотата на езика като инструмент за изразяване и свързване с другите.

Важно!

  • Разпечатайте и раздайте текста на приказката на всеки ученик.
  • Насочвайте към образни и въздействащи изрази.
  • При нужда, предложете готови примери от текста.
  • Дайте възможност на децата билингви да използват майчиния език като основа.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.