Раздел

Особености на художествения текст

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • осмислят условния характер на художествения текст;
  • разграничават художествен от нехудожествен текст;
  • откриват логически акценти в художествения текст;
  • разпознават художественото описание в литературното произведение;
  • откриват описания на външен вид на герои, на обстановка, на пейзаж в художествен текст;
  • разграничават художественото описание от повествованието в художествен текст; 
  • откриват сравнението в изучавано произведение.
Какво се крие зад розовото и златното?
10 минути
Дискусия

Учениците разсъждават дали събитията в “Розово-захарна-скъпоценна приказка” от Кина Къдрева са реални или имат символично значение. Обсъждат какво означават цветовете, вкусовете и звуците в нея.

Инструкции

Започнете часа с дискусия.

  • "Ученици, кои думи най-често се повтарят в приказката?
  • Да, точно така - „розово“, „златно“, „сладко“, “захарно”… Възможно ли е наистина светът да стане розов, златен и сладък? Или това означава нещо друго?
  • Разбира се, не означава буквално, че светът е такъв. Това е като вълшебство - нещо много красиво и добро. Наричаме го символ – дума, която казва повече, отколкото изглежда.
  • Сега всеки от вас ще избере една от тези думи – розово, златно, сладко или звуците на капчука (“Джин! Джин!”). Помислете - какво усещане или спомен ви носи тази дума?"

Оставете на учениците 1 минута за размисъл.

  • "Обърнете към съседа си и споделете идеята си. След това ще съберем мислите ви в общ плакат."

Обобщение

Тази дейност подготвя учениците да разпознават символи в текста и събужда емоционално-асоциативно мислене, което ще им помогне при анализа на героите и посланията.

Важно!

  • Насочвайте децата към чувства и преживявания (напр. „розово = нежност“, „златно = ценно“).
  • Окуражавайте свободно мислене – няма „грешни“ отговори.
  • Може да използвате визуална подкрепа (цветна карта/картина).

Материали за дейността

Герои със скрито послание
20 минути
Групова работа

Учениците работят в групи. Всяка група анализира един герой (котарак, птичето, пряспата, слънцето) и обсъжда каква е неговата роля  в приказката.

Инструкции

Предварително разпечатайте и раздайте на всяка група текста на приказката.

  • "Ученици, сега ще работим по групи. Всяка група ще разгледа и обсъди един герой от приказката. Вашата задача е да откриете и да прочетете частта за него в текста, маркирайте я с цветен молив и помислите по следните въпроси:
  1. Какъв е този герой?
  2. Какво прави?
  3. Каква е неговата мисия?
  • Например: Пряспата се разтопява и светът става златен – дали тя не е знак за промяна, за пролетта, за нещо вълшебно?
  • Ще имате 10 минути за работа, а след това всяка група ще представи с 2-3 изречения какво символизира героят ѝ.
  • Добавете и илюстрация на вашия герой в неговата „вълшебна“ форма – както го виждате според вашето разбиране за неговата мисия в приказката.
  • Може да разпределите ролите си в групата - четец, анализатор, художник, представител."

Обобщение

Тази дейност изгражда умения за анализ и интерпретация. Учениците осмислят, че героите в приказките често носят послания, които надхвърлят видимото.

Важно!

  • Разделете и обяснете ясно ролите - четец, анализатор, художник, представител.
  • При нужда подскажете възможни значения (напр. слънцето = живот, топлина, ново начало).
  • Давайте примери, но не налагайте единствено тълкуване.
  • Запишете на бяла дъска или флипчарт лист въпросите, по които групите трябва да работят.

Материали за дейността

Ако светът стане златен, розов и сладък...
10 минути
Рефлексия

Учениците правят кратка рефлексия - какво означава един свят, изпълнен с цветове, добрина и мечти. Пишат лично послание „Ако светът беше…“.

Инструкции

Завършете часа с кратка рефлексия. Раздайте на учениците цветни листчета.

  • "Представете си, че и вие имате “розова опашка” или “захарна човчица”. Какво бихте направили със света? На листчета напишете едно изречение, започващо с „Ако светът беше…“  или „Ако аз имах розова опашка като котарака, бих…“
  • Нека всеки, който желае, да сподели своето изречение. Ще ги съберем в едно табло на мечтите."

Обобщение

Рефлексията затваря темата със силно емоционално преживяване и насърчава креативността. Учениците свързват въображението с реални мечти и ценности.

Важно!

  • Насърчавайте личен, свободен изказ.
  • Приемайте всички идеи без корекция – фокус е на чувството.
  • Може да създадете „стена на желанията“.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.