Раздел
Човекът и здравословният начин на живот
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават основните групи хранителни вещества и разбират тяхната роля за организма;
- осъзнават значението на балансираното и разнообразно хранене за здравето;
- развиват умения за анализ и оценка на хранителни продукти.
Необходими материали:
- изображения на различни храни от брошури на хранителни вериги
- работен лист “Хранителни вещества и тяхната роля”
- цветни моливи или флумастери
- видео “Какво значи да се храним здравословно”
Учениците участват в дискусия, за да споделят своите знания и представи за храната и здравословното хранене. Гледат кратко видео, което представя основните принципи на здравословното хранене.
Инструкции
Започнете часа с дискусия.
- "Нека започнем с въпрос: Какво означава за вас здравословно хранене? Споделете с класа какво знаете по темата. След това ще гледаме кратко видео, което ще ни даде повече информация."
Запишете на дъската първите асоциации на учениците, когато чуят словосъчетанието здравословно хранене.
- "Нека видим един малко по-различен поглед над здравословното хранене, който се надявам да ви даде много отговори и полезна информация за това, що е то всъщност здравословно хранене."
След като изгледате видеото задайте няколко въпроса по него.
- "Промени ли се нещо във вашите разбирания за това какво е здравословно хранене?
- Кое се промени? Защо?"
Обобщение
"За да можете да създадете подходящ здравословен план за хранене, вие трябва много добре да разбирате що е то здравословно хранене. За добро или за лошо, темата за здравословното хранене е толкова широко коментирана, че се оказва, че много хора всъщност не са наясно какво точно означава да се храниш здравословно."
Важно!
Прегледайте видеото предварително. По ваша преценка може да не изгледате цялото видео, а само определени части от него. Ако искате да изгледате цялото, можете да го пуснете на една идея по-бърза скорост, за да се вместите в предвиденото за дейността време.
Учениците работят по групи, за да научат за различните видове хранителни вещества и тяхната роля в организма. Всяка група ще получи информация за конкретно хранително вещество и ще представи наученото пред класа.
Инструкции
Разделете класа на групи. Нека разделянето стане по най-удобния начин спрямо това как са седнали по чиновете учениците, за да не се губи излишно време в размествания.
- "Ще работите на групи. Всяка група ще получи информация за едно от следните хранителни вещества: въглехидрати, белтъци, мазнини, витамини, минерали. Прочетете информацията и подгответе кратка презентация за вашето хранително вещество. Ще имате на разположение 5 минути да се запознаете с текста и да се подготвите да го представите пред останалите.
- Помислете и за това кой ще бъде вашият говорител. Той трябва да отговори на въпросите:
- Каква е неговата роля в организма?
- В кои храни се съдържа?
- Защо е важно за здравето?"
Обобщение
"Чрез тази дейност научихме за различните видове хранителни вещества и тяхната роля в организма. Това знание ще ни помогне да създадем балансиран хранителен план в следващия урок."
Важно!
- Насърчавайте учениците да работят съвместно и да използват творчески подход при представянето.
- Следете времето, за да осигурите достатъчно време за всички групи да представят.
Учениците класифицират различни храни според съдържащите се в тях хранителни вещества като мазнини, въглехидрати, белтъчини, витамини и минерали.
Инструкции
Раздайте на отборите картинки на различни храни, изрязани от брошури на хранителни вериги.
- "Оставаме да работим в същите екипи. Ще ви раздам картинки с изображения на различни храни. Вашата задача е да ги класифицирате според основното хранително вещество, което съдържат: въглехидрати, белтъци, мазнини, витамини и минерали. Може да ги разделите на различни купчинки.
- Когато сте готови, ще обсъдим отговорите ви. Времето ви за работа е в рамките на 5 минути."
Обобщение
"Като класифицирахме храните, затвърдихме знанията си за хранителните вещества и научихме как да разпознаваме тяхното присъствие в различните храни."
Важно!
- Подгответе предварително необходимите материали.
- Проследете времето, в което учениците работят и оставете възможност за дискусия с насочващи въпроси от вас, отвъд проверката на отговорите на децата.
Учениците правят кратка рефлексия върху наученото и се подготвят за създаване на здравословен хранителен план в следващия урок.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия.
- "Нека помислим - какво ново научихте днес за хранителните вещества и здравословното хранене?
- Как това знание ще ви помогне да създадете здравословен хранителен план? Споделете своите мисли."
Обобщение
"Днес научихме много за хранителните вещества и тяхната роля в здравословното хранене. С тези знания сме готови да създадем нашите здравословни хранителни планове в следващия урок."
Важно!
- Насърчавайте учениците да изразят своите мисли и чувства.
- Обобщете основните точки от урока и подгответе учениците за следващата задача.
