Раздел

Празници и обичаи в Република България

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • представят резултатите от своите проучвания за официалните празници на България;
  • дискутират изводите, които са направени за всеки един официален празник.

Необходими материали:

  • презентации, изготвени от учениците
  • техника за презентация (ако е необходима)
  • листове или тетрадки за водене на бележки
Загряване
5 минути
Въведение

Учениците се подготвят психически за представянето чрез кратък разговор, който напомня правилата за презентиране и слушане. Учителят обяснява как ще протече представянето и как всеки може да се включи.

Инструкции

Въведете учениците в това, което предстои.

  • "Деца, днес ще представим вашите проучвания. Всеки от вас ще има възможност да разкаже за избрания празник. Ще ви слушаме внимателно и след всяко представяне ще можем да задаваме въпроси. Нека бъдем подкрепящи и учтиви един към друг. Готови ли сте? Да започваме!"

Обобщение

Тази кратка подготовка ни помага да се настроим за работа, да си припомним правилата и да създадем спокойна и приятелска атмосфера за представяне.

Важно!

  • Напомнете спокойно на децата какви са правилата за говорене и слушане.
  • Помогнете на по-неуверените ученици да се почувстват сигурни.
  • Насърчете активното, но уважително участие.

Материали за дейността

Представяне на проучванията
25 минути
Презентация

Учениците представят своите проучвания по избрани официални празници. Ако няколко ученици са избрали един и същ празник, всеки говори по различен аспект – история, традиции, значение.

Инструкции

Дайте инструкции как ще протекат представянията.

  • "Сега всеки от вас ще представи това, което е проучил за своя празник. Ако няколко деца сте избрали един и същ празник, ще се редувате – един ще разкаже за историята, друг за обичаите, трети за значението му. Слушайте внимателно, защото след всяка презентация ще може да задавате въпроси!"
  • "Докато слушате, може да си записвате важни неща, които чувате."

Обобщение

Чрез тази дейност учениците упражняват представяне пред публика, учат се да бъдат добри.

Важно!

  • Следете времето – дайте по 2–3 минути на всяко дете.
  • Ако празниците се повтарят, разпределете различни акценти.
  • Насърчавайте децата да използват плакати, рисунки или табла, ако имат.

Материали за дейността

Обобщение
5 минути
Рефлексия

Кратка дискусия с цел обобщаване на наученото и изразяване на впечатления от представянето. Учениците споделят какво им е харесало и какво са научили.

Инструкции

Завършете часа с рефлексия.

  • "Браво, деца! Всички се справихте чудесно. Сега нека всеки, който иска, сподели:"
  1. Какво му хареса най-много днес, кое го впечатли от разказите на другите?
  2. Какво ново научи за българските празници?

Обобщение

Тази дейност помага на учениците да осмислят какво са научили и как са се чувствали по време на представянето. Развиват умения за самооценка и оценяване на другите с уважение.

Важно!

  • Дайте думата на повече ученици, но без натиск – само ако желаят.
  • Може да използвате примерни изречения, като: „Днес научих, че…“, „Хареса ми, когато…“, „Беше интересно да чуя за…“.
  • Подчертайте усилията на всички.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.