Раздел
Човекът и здравословният начин на живот
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават и описват основните етапи от развитието на човека;
- разбират, че развитието включва физически, емоционални и социални промени;
- работят съвместно в екип и създават визуален модел (макет);
Необходими материали:
- визуализация “Различни възрасти”
- работен лист “Линия на времето”
- работен лист “Етапи от развитието на човека”
- работен лист “Как се променят нашите хранителни нужди, когато растем”
- лепило, ножици, моливи
Учениците гледат кратко слайдшоу със снимки на човек през различни възрасти. Провежда се дискусия, за да се изведат основните принципи, които учениците са наблюдавали.
Инструкции
Започнете часа с дискусия.
- "Продължаваме пътешествието в света на анатомията. Знаете, че всяко човешко същество расте и преди да се превърне във възрастен, преминава през различни етапи. Сега ще погледнем няколко снимки, които проследяват етапите, през които преминава развитието на човек. Опитайте се, докато гледате, да запишете кои са тези етапи според вас."
След като преминете през всички снимки, задайте следните въпроси:
- "Какво се променя с възрастта? Забелязахте ли нещо за лицата, телата, дрехите, дейностите?
- Какво можем да кажем за това как растем и се развиваме?
- Кое е най-важното, което разбирате за развитието на човека?
- Какво е общото между всички хора, независимо от възрастта?"
Обобщение
Учениците разбират, че хората преминават през различни етапи и че това е естествена част от живота.
- "Беше важно да видите и осъзнаете, че човешкото развитие преминава през различни етапи, защото ще видите и разберете, че нуждите на хората се променят с възрастта. Малкото бебе се нуждае от различен режим и храна от тийнейджъра, а тийнейджъра е съвсем различен от възрастния човек."
Важно!
- Подгответе си предварително снимките.
- Насърчете децата да мислят и за чувства и роли, не само за външен вид.
Материали за дейността
Учениците работят по двойки, за да съпоставят изображения и кратки описания към съответните етапи на развитие на човешкото същество, след което да ги подредят върху линия на времето.
Инструкции
Разделете класа на екипи по двама.
- "В следващата задача ще работите по двойки. Всяка двойка ще получи комплект листчета с описания на характерните особености на развитието на човек във всеки от етапите. Ще трябва само по тези описания да се ориентирате за кой етап става дума, а след това да ги подредите хронологично, като ги залепите върху линията на времето. Ще имате на разположение 5-6 минути, след което ще проверим отговорите в класа."
Обобщение
"Справихте се отлично с първата стъпка към разбирането на етапите на развитие. Сега предстои да задълбочите своите знания за особеностите на всеки етап."
Важно!
- Проследете работата на учениците. При нужда помогнете и насочете, ако забележите, че някоя от двойките се затруднява.
- Подгответе учениците от предишния час да си носят лепило, за да могат да изпълнят задачата.
- При необходимост визуализирайте отново всеки един от етапите.
В тази дейност учениците ще бъдат насочени към идеята, че на различните възрасти човешките същества имат различни нужди - от хранителни вещества, от движение, от сън. Това ще им помогне по-добре да разберат идеята на здравословното и балансирано хранене като такова, съобразено с възрастта и нуждите на всеки отделен човек.
Инструкции
Учениците продължават да работят по двойки. Раздайте на всяка двойка работен лист “Как се променят нашите хранителни нужди, когато растем”.
- "Както знаете, ученици, нашата задача е да създадем здравословен хранителен план, с който да помогнем на връстниците ви, а и не само, да се хранят по-здравословно и да се грижат по-добре за своето здраве. Както се досещате обаче, хранителните нужди на един възрастен се различават от тези на едно дете или един тийнейджър. Има много неща, които трябва да вземем под внимание, когато създаваме здравословен хранителен план.
- За да можете да се подготвите по-добре за следващите стъпки на проекта, сега ще ви предоставя един текст. По задачата ще работите отново по двама. Трябва да прочетете текста и да отговорите на няколко въпроса.
- Когато сте готови, ще обсъдим вашите отговори."
Обобщение
"Ето че вече имате една важна за здравословното хранене гледна точка, а именно, че храненето се определя от индивидуалните нужди на човек."
Важно!
- Подгответе предварително работните листове с разпечатания текст за четене с разбиране.
- Помагайте на учениците, ако забележите, че се затрудняват.
- Оставете достатъчно време за провеждане на дискусия след края на работата по задачата.
- Ако сметнете, че ще бъде по подходящо, можете да прочетете текста на глас и да започнете да разсъждавате заедно с учениците по отговорите на въпросите.
Учениците провеждат кратка рефлексия за наученото в рамките на урока.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия.
- "На финала на днешния урок искам да обсъдим няколко въпроса относно вашата работа и представяне. Какво ви направи най-силно впечатление за развитието на човека?
- Имаше ли нещо, което ви изненада?
- С коя от задачите мислите, че се справихте най-добре?
- Какво искате да направите по-добре в бъдеще?"
Обобщение
"Мисля че вече сте готови да преминете напред в задачите - да се запознаете с основите на здравословното хранене, след което и да съставите своите здравословни хранителни планове."
Важно!
- Оставете време за поне 6–7 ученици да се изкажат.
- Обобщете казаното и подгответе децата за следващия урок.



