Открит урок ”Българската следа в Европа” – Денят на Европа

Раздел

Български приноси

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците се аргументират с какво една съвременна българска личност прославя името на България в Европа и по света.

Необходими материали:

  • готови макети на сградите
  • критериална матрица за оценяване
  • листове за саморефлексия и химикалки – при нужда
Приветствие и запознаване с критериите за представяне
10 минути
Въведение

Учителят приветства учениците, родителите и гостите на открития урок. Проверява дали всичко е готово за представянето. Запознава присъстващите с критериите за оценка на представянето.

Инструкции

Започнете часа с приветствие.

  • "Скъпи гости, добре дошли на нашия открит урок по повод Деня на Европа! Днес ще ви представим резултата от нашата работа по проекта “Българската следа в Европа”.
  • Учениците ще разкажат за приноса на съвременни български личности за развитието на културата, науката или спорта в Европа и по света. На финала на този проект си дадохме сметка, че за успеха на един човек не е от решаващо значение къде е роден или израстнал, а какви качества има и как ги използва в своята работа."

Запознайте присъстващите с критериите за оценка на представянето. 

  • "Екипите ще излизат един по един. След всяко представяне ще провеждаме кратка дискусия, в която публиката ще може да задава своите въпроси. 
  • За вас, деца, също е предвидена задача. Докато съучениците ви говорят, ги слушайте внимателно и попълвайте критериалната матрица, която сега ще получите, като оценявате представянето на своите съученици. Нека да я разгледаме заедно!
  • Ако личността не е посочена, посочена е неясно или приносът ѝ не се разбира добре – дайте 0 точки на отбора. Ако е посочена, но приносът е частично обяснен – дайте 1 точка.  Ако личността е ясно представена и приносът ѝ е подробно и разбираемо обяснен – дайте максималния брой 2 точки.
  • Ако в представянето липсва макет, емблематичната сграда не е посочена или не е свързана с личността – дайте на отбора 0 точки. Ако сградата е посочена, но обяснението е кратко или не съвсем ясно – дайте 1 точка. Ако сградата е ясно свързана с личността и има добро обяснение защо това е така – дайте 2 точки.
  • Ако не са споменати градове и държави, свързани с личността или са неправилно посочени – дайте 0 точки. Ако такива са споменати, но не е ясно как са свързани с личността – дайте 1 точка. Ако градовете и държавите са ясно и точно свързани с живота на личността, дайте максималния брой от 2 точки.
  • Ако макетът е недовършен, нестабилен или изработен без старание – дайте 0 точки на отбора. Ако макетът е изработен старателно, но липсват детайли или има несъответствия – дайте 1 точка. Ако макетът е добре направен, стабилен, оригинален и съответства на сградата – дайте 2 точки.
  • И така, ученици, готови ли сте? Нека да започваме!"

Обобщение

Учениците разбират ясно какво се очаква от тях и как ще бъдат оценявани.

Важно!

  • Създайте приятелска атмосфера в началото на часа – поздравете учениците, родителите и гостите. Спокойният и тържествен тон ще помогне на децата да преодолеят сценичната треска.
  • Осигурете логистична готовност преди началото:
  • Проверете дали макетите са подредени.
  • Уверете се, че всяка група има нужните материали – разпечатани презентации, бележки, работни листове.
  • Раздайте критериалните матрици на учениците.
  • Припомнете реда на представяне на екипите.
  • Разяснете критериите за оценка на разбираем и ясен език, с примери.
  • Обсъдете всяка категория по матрицата.
  • Дайте примери за високо, средно и ниско представяне, за да избегнете неразбирателства.
  • Напомнете на учениците, че трябва да бъдат обективни и справедливи при оценяването на своите съученици.

Материали за дейността

Представяне на екипите по проекта „Българската следа в Европа“
20 минути
Презентация

Всеки екип представя своята работа пред класа, родителите и гостите. Учениците разказват за избрана съвременна българска личност и нейния принос за развитието на Европа и света. Презентацията включва макет на емблематична сграда, свързана с личността, географска обвързаност и аргументирано обяснение на значимостта ѝ. След всяко представяне се провежда кратка дискусия с въпроси от публиката. Съучениците попълват критериалната матрица за оценка на представянето.

Инструкции

Преминете към презентациите на отборите.

  • "Всеки екип ще има възможност да представи своята работа в рамките на 3-4 минути.
  • При представянето включете:
  1. Името на българската личност.
  2. Нейния принос към културата, науката или спорта в Европа.
  3. Градове и държави, с които е свързан животът ѝ.
  4. Макета и неговата връзка с личността.
  • След всяко представяне ще има кратко време за въпроси от публиката. Отговаряйте спокойно и уверено.
  • Докато слушате представянията на останалите екипи, попълвайте критериалната матрица, която ще използваме за обобщение и обратна връзка."

Обобщение

"Представянията ни помогнаха да упражним важни умения – работа в екип, говорене пред публика, аргументиране и оценяване. Учениците задълбочиха познанията си за съвременни български личности с европейски принос. Дейността стимулира уважение към чуждия труд, развитие на критическо мислене и умения за обратна връзка – ценни както в училище, така и в живота."

Важно!

  • Следете времето, за да има равни възможности за всички екипи.
  • Подканвайте по-срамежливите ученици да се изявят и ги подкрепете при нужда.
  • Насърчавайте публиката да задава въпроси, като моделно формулирате 1–2 въпроса след първото представяне.
  • Ако възникнат затруднения, помогнете с леки подсказки или преформулиране на въпросите.
  • Обърнете внимание на атмосферата – тя трябва да бъде подкрепяща и уважителна.

Материали за дейността

Поглед към бъдещето
10 минути
Рефлексия

Учениците участват в саморефлексия, като отговарят на въпроси, свързани с реализирането на проекта. Учителят споделя своята обща обратна връзка за процеса на работа.

Инструкции

Завършете открития урок с рефлексия.

  • "Сега, след като представихме и обсъдихме вашите проекти, е време за саморефлексия. Помислете и отговорете на следните въпроси:
  1. С какво се гордеете от работата по този проект?
  2. Какво можехте да направите по различен начин, за да подобрите резултата?
  3. Какви качества искате да развивате в себе си, за да бъдете следващите български личности, прославили България по света?"

Обобщение

"Скъпи ученици, искам да ви благодаря за усърдието, постоянството и отдадеността по време на проекта. Този процес е наистина важен за вашето развитие. Много се надявам да продължавате да развивате качествата, които показахте, за да се гордеете със своите успехи."

Важно!

  • Насърчете учениците да бъдат искрени и критични в саморефлексията си. Подчертайте важността на това упражнение като начин за личностно развитие и самоусъвършенстване.
  • Изслушайте отговорите на учениците и споделете своята обща обратна връзка за работата им по проекта.
  • Рефлексията може да е устна или писмена. Ако изберете да е писмена, подгответе листове и химикали за записване на отговорите.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.