Българските личности и техните следи в Европа
Раздел
Български приноси
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- събират информация за избрана съвременна българска личност, която е постигнала успехи в Европа;
- представят ключови характеристики на държави, градове и сгради, свързани с тази личност.
Необходими материали:
- работен лист “Българската следа в Европа”
- устройство с достъп до интернет
Учителят представя темата и целите на проекта, като акцентира върху българската следа, която оставят наши съвременници в Европа. Учениците събират примери за български личности, чиито път да изследват в рамките на проекта. След това класът се разделя на малки групи за съвместни бъдещи дейности по проекта.
Инструкции
Започнете часа с дискусия.
- "Можете ли да назовете съвременна българска личност, с която се гордеете? Какво знаете за него/нея и с какво е прославила името на България по света?
- Днес ще започнем работа по нашия проект, наречен “Българската следа в Европа”. Целта на този проект е да разберем как българи, като тези, за които току-що говорихме, допринасят за бъдещето на света и защо ние можем да се гордеем с тях.
- В рамките на този проект вие ще изследвате живота и постиженията на българи, които са се реализирали успешно в Европа. Ще се научите да работите в екип, да събирате информация и да я представяте по интересен начин. А накрая ще организираме открит урок, който ще представим пред вашите родители и съученици по повод 9 май - Денят на Европа.
- След малко ще ви разделя на групи. Във всяка група ще трябва да избере една българска личност, свързана с Европа, която ще изследвате. Важно е да изберете личност и тема, която ви интересува и по която ще се радвате да научите повече."
Обобщение
"В навечерието на 9. май - Денят на Европа, започваме нашия проект по човекът и обществото, за да разберем с какво можем да се гордеем като българи в Европа. Изборът на конкретна вдъхновяваща личност е първата стъпка към създаването на открития урок, с който ще покажем какво сме научили."
Важно!
- Разделете класа на екипи още в самото начало на часа.
- Напомнете на децата, че търсим личности с културни, научни или спортни постижения.
- Подгответе се с примери, в случай че учениците имат нужда от насоки при избора на личност. Ето няколко идеи:
- Мартин Вечев - учен и иноватор, водеща фигура в света на европейските наука и технологии, професор по компютърни науки в ETH Цюрих, създател на INSAIT в България.
- Кристо (Христо Явашев) - световнопознат художник и авангардист от български произход, известен с оригиналните си пространствени художествени инсталации.
- Григор Димитров – най-добрият български тенисист в историята. Побеждавал е най-големите в света и прославя България на световните турнири.
- Йордан Йовчев - български гимнастик, в чиято кариера има четири олимпийски медала – един сребърен и три бронзови. Два пъти става двоен световен шампион на земя.
- Теодосий Спасов – световноизвестен музикант, съчетава фолклорна музика с джаз и други стилове.
- Мария Бакалова – българска актриса, номинирана за „Оскар“.
- Веселин Топалов – световен шампион по шахмат.
Четвъртокласниците попълват таблица, която съдържа информация за избраната от тях българска личност, държава от Европа, както и градовете и сградите, свързани с живота и постиженията на тази личност.
Инструкции
На всеки екип дайте работен лист “Българската следа в Европа”.
- "Първата ви задача е да съберете информация за избраната от вашата група българска личност, която е свързана с Европа. Ще работите в групи, като всяка група ще попълни специална таблица с необходимата информация. Прочетете какво се изисква от вас и ако имате въпроси, вдигнете ръка.
- Попълвайте таблицата като използвате различни източници - интернет, учебници, енциклопедии и други материали. Попълвайте внимателно и следете дали всичко е правилно и точно, като проверявате информацията от различни места. Важно е да използваме надеждни източници - търсете официални уебсайтове и авторитетни медии. Проверявайте дали информацията е актуална - погледнете датата на статията."
Обобщение
"С тази дейност започваме изследването на съвременни български личности, които са постигнали успехи в Европа и допринасят за развитието на Европа и света. Резултатите от изследването ни днес ще бъдат в основата на открития урок, с който ще представим наученото пред нашите съученици и родители."
Важно!
- За самото проучване трябва да се осигури достъп до мобилни устройства с интернет или дейността да се проведе в кабинета по ИТ.
- За да ползват учениците разнообразни източници, е добре в класната стая да подредите енциклопедии, книги и списания или разпечатани статии за личностите, които екипите са избрали.
- Насочете учениците към използването на надеждни източници на информация, като официални уебсайтове, авторитетни медии и академични източници.
- Подчертайте, че информацията трябва да бъде актуална – учениците трябва да проверяват датата на статиите и да обръщат внимание за наличието на автор.
- Стремете се всяка група да избере различна личност, свързана с различна държава от Европа. Бъдете подготвени с 2-3 предложения за личности, свързани с тях държави и градове, които да предложите на учениците, в случай, че имат затруднения с избора.
- Мартин Вечев
- Държава: Швейцария
- Град: Цюрих
- Сграда: ETH Zurich (Швейцарският федерален технологичен институт)
- Област на работа: Наука (Компютърни науки и изкуствен интелект)
- Град в България: София
- Сграда в България: Synergy Tower (където се намира INSAIT - Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии)
- Кристо (Христо Явашев)
- Държава: Германия
- Град: Берлин
- Сграда: Райхстагът (сградата на германския парламент, която Кристо и Жан-Клод обгърнаха в плат през 1995 г.)
- Област на работа: Култура (Изкуство)
- Град в България: Габрово
- Сграда в България: Дом на хумора и сатирата
- Григор Димитров
- Държава: Великобритания
- Град: Лондон
- Сграда: All England Club (Уимбълдън)
- Област на работа: Спорт (Тенис)
- Град в България: Хасково
- Сграда в България: Спортна зала "Младост"
След като всяка група е събрала и обсъдила информация за своята личност, учениците се връщат към емоционалната страна на задачата и си представят лична среща с героя от своето изследване.
Инструкции
Завършете часа с рефлексия.
- "Сега, когато вече знаете толкова много за избраната от вас личност. Представете си, че имате възможност да се срещнете с него или нея на живо. Какъв ще бъде първият въпрос, който бихте искали да зададете? Запишете въпросите си върху гърба на работния лист.
- Нека всяка група сподели поне един въпрос пред класа."
Обобщение
Рефлексията помага на учениците да осмислят не само фактите, които са научили, но и защо тези личности ги вдъхновяват. Така се изгражда по-дълбока връзка с темата и се стимулира личната мотивация за участие в открития урок.
Важно!
- Насърчете учениците да формулират лични, вдъхновени от темата въпроси – въпроси, които показват интерес и уважение към постиженията на личността.
- Не поправяйте формулировките, освен ако не са неразбираеми – важното е емоционалната ангажираност.
- Ако някои ученици не се сещат веднага – може да ги подкрепите с въпроси като „Какво би искал да научиш от него/нея?“ и „Какво най-много те впечатли в живота му/ѝ?“
