Изложба “Добре дошли в Средновековието!”
Раздел
Българското общество през Средновековието
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- свързват значими събития и процеси за единение на българското общество (създаване на българската държава, създаване на единно законодателство, покръстване, културен възход) със съответния владетел;
- описват делото на светите братя Кирил и Методий и на техните ученици;
- дават примери за приноси на България в средновековна Европа.
Необходими материали:
- изготвени от учениците експонати – макет на юрта, книга на глаголица и царски одежди
- информационни табели за всеки експонат
Учителят приветства учениците, прави кратко обобщение на наученото през последните 2 седмици и ангажира тяхното внимание чрез кратка дискусия.
Инструкции
“Днес нашият проект “Добре дошли в Средновековието!” приключва. Искам да ви попитам:
- Какво научихте по време на проекта?
- Какви задачи имахте за изпълнение?
- Колко време продължи проекта?
През изминалите две седмици, ученици, вие показахте, че сте научили кои са значимите събития и процеси за единение на българското общество през Средновековието, какво е делото на светите братя Кирил и Методий и какви са приносите на България в средновековна Европа.
Приложихте наученото като създадохте експонати за нашата средновековна изложба, а сега идва ред и да ни разкажете повече за тях.”
Обобщение
Дейността служи за рипомняне и осмисляне на знанията, уменията и емоциите, натрупани по време на проекта “Добре дошли в Средновековието“.
Важно!
- За да мотивирате учениците, поканете на изложбата родители, учители и ученици от училището.
- Поставете на видно място всички експонати и информационните табели към тях. Представянето може да се осъществи в класна стая, фойе, актова зала или друго просторно място.
- Когато часът започне, задайте на учениците въпроси, свързани с проекта “Добре дошли в Средновековието”. Обобщете казаното от тях и ги поздравете за добре свършената работа и положените усилия.
Материали за дейността
Всеки отбор екипно представя изготвения от него експонат като отговаря на три ключови въпроса - “Какъв експонат създаде вашият екип?”, “Какво е най-важното, което трябва да знаем за вашия експонат?”, “Каква беше ролята на всеки член на екипа в създаването на експоната?”
Инструкции
“Сега ще видим представянето на всички експонати в изложбата. Всеки отбор ще ни разкаже накратко за създадения от него експонат, като отговори на въпросите:
- Какъв експонат създаде вашият екип?
- Какво е най-важното, което трябва да знаем за вашия експонат?
- Каква беше ролята на всеки член на екипа в създаването на експоната?
Нека всички членове на екипа участват в представянето.
…
Справихте се чудесно, ученици. Личи колко много труд сте положили, за да създадете експонати, които да ни пренесат в Средновековна България. Бяхте помислили по всички въпроси и показахте колко много сте научили през изминалите седмици по човекът и обществото.”
Обобщение
Дейността представлява кулминация на проекта - моментът, в който учениците с гордост могат да представят експонатите, които са изработили.
Важно!
- Преминете към представянето на експонатите. Дайте ясни инструкции (може да запишете въпросите на видно място) и направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите?”, “С колко време разполагате?” и т.н.
- Следете дали учениците включват в представянето си всички ключови въпроси. Ако някой от тях липсва, задайте го.
- Когато всички ученици представят експонатите си, им благодарете за положените усилия.
Материали за дейността
Учениците участват в дискусия за рефлексия, като споделят впечатленията си от проекта и трудностите, с които са се сблъскали.
Инструкции
“За да може в бъдеще да създаваме още по-интересни проекти, сега е нужно да обсъдим няколко въпроса:
- Какво ви хареса най-много в този проект?
- Кое ви затрудни? Как се справихте с тази трудност?
- Какви други проекти бихте искали да имаме в часовете по човекът и обществото?”
Обобщение
Дейността помага на учениците да осмислят преживяното и да дадат идеи за бъдещи проекти.
Важно!
- Насърчавайте всички ученици да участват в споделянето.
- Водете си записки, за да използвате получената обратна връзка от учениците при реализирането на бъдещи проекти.