Раздел

Създаване на текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • развиват умения за създаване на текст според целта и получателя;
  • пишат лично писмо (в хартиен вариант); 
  • редактират свой текст.
  • дават и получават обратна връзка.

Необходими материали:

  • работен лист  “Шаблон за лично писмо”;
  • лепящи цветни листчета
Защо пишем писмо на дете, което има нужда от добри думи?
5 минути
Дискусия

Дискусия, в която учениците разсъждават защо е важно да изпратим писмо до дете в затруднено положение (дете, израснало без родители, или дете, напуснало дома и страната си заради война).

Инструкции

“Ученици, спомняте си, че пишем писмо до дете, което не познавате лично, но знаете, че е преживяло нещо трудно – може да е избягало от война, да живее в приемно семейство или в дом за деца.

  • Защо е важно да се обръщаме с доброта към хора, които преживяват трудности?
  • Какво можем да кажем с думи, когато не можем да помогнем с действия?

Аз ще записвам на таблото ценни идеи и изрази, които могат да се използват в писмото.”

Обобщение

"Проведохме тази дейност, за да осмислим защо пишем такова писмо. Научихме, че с думи можем да донесем утеха, топлина и надежда на дете, което преживява нещо трудно. Това разбиране ще ни помогне да напишем писма, които наистина стоплят."

Важно!

  • Създайте безопасна и уважителна атмосфера. Насочвайте разговора с въпроси като: “Как бихте се почувствали на негово място?“, “На вас какво ни е помагало в трудни моменти?“.

Материали за дейността

Пишем с грижа – първата чернова
25 минути
Самостоятелна работа, Работа по двойки

Учениците създават първата чернова на личното си писмо, като използват натрупаните идеи. Работят самостоялтено, а после по двойки, за да дадат и получат обратна връзка.

Инструкции

“Ученици, сега ще напишем първата чернова на своето лично писмо. Ще получите за тази задача специален работен лист. Разгледайте го - ще го използваме като помощник – в него има ред за поздрав, място за съдържанието и начин да завършите писмото.

  1. Помислете на кого пишете. Представете си дете, което е преживяло нещо трудно – живее без родители, избягало е от война или се чувства самотно. Това дете не ви познава, но ще прочете вашето писмо.
  2. Започнете с мил поздрав.
    Например: “Здравей, приятелю!” ,”Здравей, непознато дете!”...
  3. Напишете вашите подкрепящи думи към него: "Не си сам.“, "Има хора, които мислят за теб.“, "Светът има нужда от теб.“
  4. Можете да разкажете за себе си: кой сте, какво обичате, какво ви прави щастливи.
    Споделете нещо мило, което искате това дете да запомни.
  5. Завършете с топло сбогуване.
    Например: С обич, Бъди смел!, От твоето ново приятелче
  6. Проверете дали сте написали всичко правилно.

След това разменете писмата си със съседа по чин. Прочетете внимателно неговото писмо. Ще получите от мен по две цветни листчета. На едното цветно листче напишете нещо, което ви е харесало. На друго цветно листче напишете нещо за подобрение (например може да сте открили грешно написана дума). 

Върнете писмото и го обсъдете с партньора си. Бъдете мили и внимателни в думите си – помагаме, а не критикуваме! Споделете как се почувствахте, когато го четохте!”

Обобщение

Учениците създават първата чернова на своите писма. Обратната връзка им помогна да видят как думите им въздействат на другите.

Важно!

  • Насърчавайте писането без страх от грешки - това е само чернова.
  • Наблюдавайте взаимодействията между учениците при размяната на писмата. Подчертайте важността на уважителната и подкрепяща обратна връзка.

Материали за дейността

Какво искам да се запомни от писмото ми?
10 минути
Рефлексия

Учениците се връщат към своето писмо и избират изречението, което най-силно изразява посланието им. Няколко ученици го споделят пред класа. Това е възможност за саморефлексия.

Инструкции

“Ученици, сега се върнете към собственото си писмо. Прочетете го още веднъж спокойно.
Изберете в него едно изречение, което смятате за най-важно. Това може да е мисъл, която искате детето да запомни, нещо, което казва всичко с малко думи, или нещо, което сте написали от сърце.

След това ще поканя няколко от вас да го споделят с целия клас.

  • Защо избра точно това изречение?
  • Какво чувстваш, когато го четеш?”

Обобщение

С тази дейност учениците се научават да открояват смисъла и посланието в собствения си текст. Осмислят какво искат да остане в сърцето на човека, който ще получи писмото им.

Важно!

  • Насърчете учениците да четат текста си изразително и с емоция и разбиране. Напомнете, че няма "правилен“ или "грешен“ избор – важно е какво носят думите за самия ученик.
  • Ако времето позволява, съберете изреченията на лепящи листчета и ги залепете на видно място в класната стая.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.