Писма, които стоплят
Раздел
Създаване на текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- развиват умения за създаване на текст според целта;
- развиват сътрудничество;
- проявяват емпатия и социална ангажираност чрез създаване на лични послания.
Учениците участват в интерактивна игра “Емоционален термометър“, като реагират с изражение, жест или кратка фраза на различни думи и изрази. Осъзнават силата на думите за предаването на чувства.
Инструкции
"Ученици, сега ще играем игра, в която ще реагираме на думи и изрази така, както ни карат да се чувстваме.
Аз ще казвам по една дума или кратко изречение, например: “Гордея се с теб!“, “Липсваш ми…“, “Нямам търпение да те видя!“, “Махай се!”, “Съжалявам, че не успях да ти помогна.“, “Благодаря ти от сърце!“, “Не се предавай, ти си силен!“.
Вашата задача е да покажете как тези думи ви карат да се чувствате. Можете да:
- направите изражение с лицето си (усмивка, замисленост, изненада…);
- използвате жест (ръка на сърцето, вдигнати рамене…);
- или да изразите кратка реакция: „мм“, „уау“, „ох“, „еха“, и т.н.
Нека да обсъдим накратко! Кои думи ви стоплиха най-много? Има ли някои, които ви натъжиха? Защо?
Знаете, че думите могат да предизвикват чувства. Затова е важно да ги подбираме добре! Дори само едно изречение, може да предизвика у някого усещане за щастие, спокойствие или подкрепа.”
Обобщение
Учениците разбират, че думите имат сила да предизвикват чувства.
Важно!
- Създайте безопасна и спокойна среда, уверете учениците, че няма “грешен отговор“. Насърчавайте уважение към различните реакции.
- Запишете на дъската няколко емоции: радост, тъга, безпокойство, страх, изненада, обич, благодарност.
Материали за дейността
Учениците работят по двойки, като избират конкретна емоция (напр. благодарност, съчувствие, радост, подкрепа) и съставят четири изречения.
Инструкции
“Ученици, заедно с партньора си изберете две емоции, която бихте искали да изразите в писмо (радост, благодарност, подкрепа, съчувствие…).
Помислете как бихте могли да предадете тази емоция с думи – така че детето, което ще получи писмото, да я усети.
Съставете две изречения за всяка емоция, които звучат топло и искрено.
Запишете ги във вашите тетрадки.
Ако остане време, споделете изреченията си с друга двойка. Нека те да отгатнат кои са вашите емоции. Сравнете изреченията в двете двойки: по какво си приличат и по какво се различават?”
Обобщение
Учениците осъзнават, че чрез внимателно подбрани думи могат да направят непознато дете щастливо, да му вдъхнат надежда или усмивка. Това е ключово умение при писане на лично писмо с емпатия.
Важно!
- Обръщайте внимание на езика - насърчавайте положителни и уважителни формулировки.
- Отделете време за доброволно споделяне в края.
Материали за дейността
Учениците съставят и записват началното изречение на бъдещото си писмо до непознато дете, като използват уважителен и топъл тон.
Инструкции
"Ученици, ще напишете писмо до дете, което не познавате лично, даже то може да живее в друго населено място. Знаете, че детето е в трудна ситуация (например може да е израснало без родители или да е напуснало дома и страната си поради война). Искате да го зарадвате и да му дадете кураж.
Помислете как бихте започнали това писмо, така че детето да почувства веднага:
- че сте добронамерени,
- че сте приятелски настроени,
- че сте готови да го подкрепите.
Запишете първото изречение от писмото си. То може да съдържа: поздрав, пожелание, израз на съчувствие или подкрепа, или просто някаква позитивна и мила мисъл. Ако желаете, можете да прочетете изречението си пред класа, така ще се вдъхновим взаимно.”
Обобщение
Учениците правят първата крачка към писането на емоционално лично писмо. Умението да се обръщат с уважение и доброта е важна част от езиковата и социалната им култура.
Важно!
- При нужда подсказвайте начални фрази: „Здравей! Надявам се, че денят ти е усмихнат.“, „Пиша ти, защото искам да знаеш, че не си сам.“, „Мисля за теб и искам да те зарадвам с това писмо.“ „Нека това писмо ти донесе малко радост!“
- Позволете на желаещите ученици да споделят, но не настоявайте.