Раздел
Професии и предприемачество
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват дейности на предприемача;
- разказват за производството на конкретен продукт;
- свързват значимостта на идеите и новаторството с възможности за удовлетворяване желанията на потребителите.
Необходими материали:
- работен лист “Нашата бизнес идея”
- флумастери
- моливи
- кадастрон
- лепило
Учениците дискутират ролята и дейността на предприемача. Учителят събира техните идеи и ги обобщава.
Инструкции
Започнете часа с брейнсторминг - в средата на дъската напишете думата “предприемач” и накарайте учениците да споделят това, което знаят за предприемача. С помощта на насочващи въпроси стигнете до основната информация, която учениците трябва да знаят.
Обобщете за учениците:
"Предприемачът:
- проучва пазара;
- произвежда нови стоки или предлага нови услуги;
- новатор е и прилага нови технологии;
- познава нуждите и желанията на хората;
- обикновено има екип от хора, които му помагат;
- ако правилно реализира идеите си, получава печалба."
Наблегнете на тази част от дейността на предприемача, която е свързана с новаторството:
- "Ученици, за един предприемач е много важно да търси новото, различното и първи да предложи нещо на пазара. Така ще привлича повече потребители - повече хора, които си купуват стоката или ползват услугата."
След като дискусията завърши, поставете темата и целта на урока:
- “След като вече знаете кой човек е предприемач, сега е ваш ред да се превърнете в млади предприемачи с новаторски идеи.”
Обобщение
След тази дейност учениците ще разбират по-добре ролята на предприемача и какво се очаква от тях в този проект - да създават нови стоки и услуги, които да грабват вниманието на потребителите.
Важно!
- Преди старта на часа разделете учениците на екипи от по 4-5 деца, съобразно техните интереси и умения.
- Използвайте термини и понятия, които са ясни на учениците.
- Проверявайте периодично дали разбират значението на конкретни понятия - стока, услуга, пазар, технологии, печалба и т.н.
Учениците по групи влизат в ролята на предприемачи. Попълват работен лист, като в него записват каква стока или услуга са избрали да предлагат на потребителите си.
Инструкции
Раздайте на всеки екип работен лист и кадастрон. Поставете задачата като дадете ясни инструкции:
- "В следващите 10 минути вие се превръщате в предприемачи. Трябва да измислите нещо ново и интересно, което ще предлагате на клиентите или потребителите си. Може да е стока - някаква нова играчка, нова компютърна игра, сладкиши и торти и каквото друго ви хрумне. Може да е услуга - да имате нов хотел, салон за красота или друго. Помислете - нека е нещо наистина ново и невиждано досега. И нещо много важно - трябва да измислите име на вашата фирма."
Обобщение
С тази дейност учениците вече влизат в ролята на предприемачи. Избирайки стока или услуга, която да предлагат, те започват да развиват своите бизнес идеи.
Важно!
- Насочете вниманието на учениците към първата част на работния лист - “Кои сме ние?”. Там те трябва да напишат името на фирмата, кои са съдружниците, каква стока или услуга са избрали (трябва и да я нарисуват).
- Съдействайте на учениците при нужда и ги насърчавайте да си помагат взаимно.
- След като времето за работа изтече, помолете всеки отбор да сподели на каква идея се е спрял.
Учениците попълват втората част от предоставения им работен лист, която е свързана с потребителите. Всеки отбор мисли върху това кои ще са основните клиенти или ползватели на услуга и как ще бъдат привлечени като такива.
Инструкции
Насочете вниманието на учениците към втората част от работния лист:
- "Ученици, нека в последните 10 минути от часа трябва по-подробно да опишете избраните от вас стоки или услуги. В работния лист, там където е заглавието “ОПИСАНИЕ”, ще намерите три въпроса:
- За кого е предназначена вашата стока/услуга, т.е. кои са вашите клиенти и потребители?
- С какво вашата стока или услуга е различна и интересна?
- Как хората ще разберат за нея?
- Обсъдете с екипа си и отговорете писмено на въпросите."
Обобщение
Обобщете за учениците най-важното от часа:
- "Този час обсъдихме кой човек е предприемач и какви са особеностите на неговата дейност. За пръв път влязохте в обувките на млади предприемачи и измислихте интересни стоки и услуги, които да предлагате на клиентите и потребителите. В следващия час предстои всеки екип да развие идеята си и да допълни проекта си. Накрая ще организираме представяне пред класа."
Важно!
- След като времето за работа изтече, за всеки въпрос на случаен принцип изберете по един отбор, който да сподели отговора си.
- Накрая помолете всички екипи да залепят попълнените си работни листове върху своите кадастрони.
- По време на проекта събирайте и съхранявайте всички работни листове, за да ги включите във финалната презентация.
