Как трябва да изглежда едно добро представяне?
Раздел
Представяне и самопредставяне
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- проучават даден езиков материал, оценяват дали е подходящ според предварително зададени критерии и аргументират решението си. Представят резултатите от изследването си в писмена и в устна форма.
- разграничават съществена от несъществена информация, като поставят логическо ударение.
- създават текст, в който представят себе си.
Необходими материали:
- Check list за уместно представяне;
- Работни листове с примерни представяния.
Учителят припомня изживяването от предходния учебен час - наблюдаването и анализирането на лошия пример за самопредставяне. Ангажира учениците още веднъж с идеята на проекта - да се превърнат в инфлуенсъри, които умело да заявяват себе си пред обществото. Поздравява учениците за успешно завършения първи етап от проекта - попълнените профили в социалната мрежа - и насочва вниманието към предстоящите дейности.
Преподавателят споделя, че следва работа по групи, в която възпитаниците му ще анализират и оценяват други представяния. Накрая на часа ще обобщят наблюденията си, като съставят критериална матрица, а след това - ще напишат своя визитка.
Инструкции
“Здравейте, инфлуенсъри! След вчерашното запознанството ви в предишния час с един безименен чудак, предполагам се питате кога ще обсъдим как се прави едно качествено представяне!
Споменах ви, че всеки от вас ще има видеовизитка като истинска звезда, но почакайте още малко! И вашето време ще дойде! Днес ще поговорим именно за това как ДА се представяме пред другите и за какво е добре да внимаваме! Така че да не се бавим повече и да започваме с предстоящите дейности!”
Обобщение
Учениците са мотивирани да внимават в часа, за да могат да се справят с финалната задача.
Важно!
- Не пропускайте възможността да демонстрирате чувство за хумор, когато връщате учениците към предходния урок.
Материали за дейността
За следващата дейност учениците се разпределят по групи с цел развиване на техните комуникативните способности, уменията за изразяване и защита на собствено мнение, изслушване на другия, водене на спор и изграждане на аргументация.
Всеки получава работен лист с примерни представяния. Учениците изследват и обсъждат заедно текстовете, след което всеки сам оценява в свободен отговор прочетеното като уместно или неуместно представяне.
Учителят ръководи процеса, като след приключване на работата в екипите провокира дискусия. Посочени от него ученици прочитат своята оценка, която се коментира, допълва или опровергава от класа с подходяща аргументация.
Инструкции
“Сега ще работим по групи.
Прочетете внимателно всеки от текстовете и не се колебайте да обсъдите прочетеното със своите съученици, с които сте разпределени в група! Те ще бъдат вашите съветници!
След дискусията в екипа нека всеки сам да запише в свободен текст дали конкретното представяне е уместно или неуместно. Помислете добре как ще се аргументирате! Свободни съчинения като: “Представянето ми хареса, защото беше много готино” не са добра обосновка. Ето как трябва да защитите своето мнение: “Представянето ми хареса, защото съдържа само най-важната информация за човека, без да се натрупва излишна информация.”
Обобщение
“Днес се научихме да оценяваме чуждо представяне. Заедно четохме с разбиране, коментирахме, изразявахме и защитавахме лично мнение. Разбрахме, че оценката не бива да е водена от субективни нагласи, а от обективни критерии.”
Важно!
- Следете за изпълнението на задачата. Насърчавайте учениците да работят в екип, като помагат на своите съученици, които се затрудняват. Стимулирайте ги да изразяват мнение, дори да спорят, но защитавайки възгледите си с обективни доводи!
- Може да посъветвате учениците да подчертават в текстовете елементите на доброто представяне, за да се улеснят при поставянето на оценка. Например да подчертаят името на личността, възрастта, местоживеенето, биографичните данни и т.н. Може да ги инструктирате да поставят определен знак, ако открият излишна информация или нещо, което не смятат, че има място във визитката.
- Оставете достатъчно време на учениците да работят, но и не забравяйте, че е важно да се обсъди крайният резултат. Водете дискусията, като давате думата на различни ученици. Задавайте въпроси като: “Всички ли сте съгласни с …?”, “Има ли някой, който не мисли така?”. Насочвайте учениците винаги да аргументират мнението си, като им задавате въпроса “Защо?”.
Този етап представлява извод и обобщение на информацията, която трябва и която не трябва да се включва в първоначалното представяне на човек. Чрез беседа върху първоначалното представяне на учителя и прочетените текстове учениците достигат до изводи как трябва да изглежда една визитка.
Инструкции
“Спомняте си какво представяне чухте вчера, нали? Не искате и вашата реч да звучи така… Ето затова сега ще обсъдим как трябва да застанете пред своята аудитория. Все пак предстои да се превърнете в звезди в нашето онлайн пространство!
Хайде да обобщим какво ТРЯБВА да включва представянето? Кой иска да започне?”
Важно!
- За тази дейност от изключително значение е учителят да води дискусията умело.
- Обобщете какво е важно при представянето: говорещият трябва да започне речта си с подходящ поздрав, както и да завърши с такъв. Трябва да стои уверено пред аудиторията, като говори ясно и отчетливо, не прекъсва мисълта си, не се повтаря, употребява уместни думи и жестове.
- Важно е представянето да съдържа само най-съществената за човек информация, за да не бъде твърде отегчително за останалите. Може да бъдат споделени данни за семейното положение и допълнителни характеристики, но без да се задълбочава прекалено в тях.
Материали за дейността
Учениците получават разпечатани check list-ове. Всеки самостоятелно ги попълва, преповтаряйки вече наученото.
Инструкции
“Ще получите работен лист, в който да попълните липсващите думи. Разгледайте внимателно двете таблици и елементите в тях. Помислете и бъдете внимателни! Тези check list-ове ще бъдат ваши съветници до края на проекта!”
Обобщение
“Ето че научихме веднъж експериментално (чрез моето театрално майсторство), веднъж чрез дискусия и веднъж чрез попълване на тези check list-ове какво трябва и какво не трябва да съдържа едно адекватно представяне пред обществото. И сега е ред на следващата ви задача - да приложите на практика тези ваши знания.”
Важно!
- Следете за извършването на задачата и при необходимост съдействайте на учениците.
- Сверете верните отговори: след първата таблица изречението се допълва с “ДА”, а след втората - с “НЕ”.
Всеки ученик самостоятелно създава своята писмена визитка, като се съобразява се с вече създадените критерии (check list-a). По този начин прилага на практика вече усвоените теоретични знания за представяне.
Инструкции
“Достатъчно вече слушахме, четохме и обсъждахме чужди представяния нали? Време е всеки да подготви своята визитка. Затова самостоятелно създайте текст, в който да се представите пред непознатите ви бъдещи последователи. Не забравяйте да следвате критериите от check list-a.”
Обобщение
“Така написаната ви визитка ще ви бъде от полза за следващата ви инфлуенсърска задача.”
Учителят затваря урока, като задава и най-атрактивната задача за учениците - създаването на видео визитка. Припомня, че проектът на всеки ще бъде оценен според критериите от check list-a, а освен това задава допълнителни критерии като време на клипа и др.
Инструкции
"Инфлуенсъри, слушайте внимателно! Предстои ви последаната задача, а именно заснемането на инфлуенсърската ви визитка! Това е и вашата домашна работа: да създадете видео клип, в който да се представите. Това ще бъде вашият първи влог, с който ще изгреете пред аудиторията, така че внимавайте в каква светлина ще се представите!
Използвайте писмената си визитка от преди малко и дръжте под ръка check list-a. Той ще бъде вашият най-добър приятел, до когото да се допитвате при нужда. Освен критериите от него ще добавя още няколко. Запишете си ги:
- Времетраене - от 1 до 2 минути;
- По желание: вмъкване на снимки във видеото (може да бъдат от вашето детство, да представят семейната ви среда, местоживеенето ви, хобито ви или др.);
- По желание: вмъкване на текст във видеото;
Създайте грабващ влог, за да може да бъдете наистина успешни инфлуенсъри. Не забравяйте, че никой не обича скучните клипове! Приковете вниманието! Бъдете звезда!"
Обобщение
Видеовизитката е финалният продукт от проекта, затова е важно всички ученици да разберат добре условието на задачата.
Важно!
- Запознайте своите ученици с тяхната задача за домашна работа. Опитайте да я представите по възможно най-интригуващ начин.
- Не забравяйте да попитате за въпроси по поставената задача и изразете готовност да съдействате със заснемането на нечия визитка, ако е необходимо.

