“Градината на Зайко оживява” – създаваме макет на градината заедно
Раздел
Естествените числа от 1 до 5 и нула. Събиране и изваждане на числата до 5.
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- използват математически представи за пространствено ориентиране, за сравняване на количества и за подреждане на обекти по зададени признаци;
- познават количествените характеристики на числата до 5, числото 0, и техните означения с цифри.
- броят до 5 в прав, в обратен ред и поредно;
- определят мястото на числата от 1 до 5 в редицата на естествените числа;
- изразяват математическите отношения „повече”, „по-малко” и „толкова, колкото” със знаците >, < и = .
- сравняват числата от 0 до 5, включително и представени като сбор или разлика;
- илюстрират с примери смисъла на аритметичните действия събиране и изваждане;
- използват знаците “+” и “-“ за представяне на аритметичните действия събиране и изваждане с числата до 5;
- използват връзката между събирането и изваждането при намиране стойността на числови изрази;
- разпознават геометричните фигури триъгълник, квадрат, кръг.
Необходими материали:
- бяла дъска и маркери за дъска
- графитни и цветни моливи и/или флумастери
- бели листове А4
- цветни хартии
- ножици и лепила
- линии
- работен лист “Указания за създаване на градината на Зайко”
Учениците обсъждат заедно как би изглеждала градината, какви растения и фигури ще сложат и как да работят заедно.
Инструкции
Започнете часа с дискусия.
- "Учениците днес ще направим градинката на Зайко.
- Какви растения и плодове бихте искали да сложим в нея? Те в какви форми ще бъдат?
- Кои геометрични фигури познаваме? (триъгълник, квадрат, кръг)
- Кое в градинкана на Зайко може да е във формата на триъгълник? А във формата на квадрат? А кръгло?
- Къде ще поставим числата, знаците и фигурите?"
Обобщение
"Преди да започнем, трябва да решим как ще изглежда нашата градина. Току що с вас планирахме това."
Важно!
- Дайте идеи за изобразяване на предмети от градинката във формите на триъгълник, квадрат, кръг - например морков като триъгълник, короната на дърво да е кръг и т.н.
- Насърчавайте децата да дават идеи и да изслушват другите.
В групи учениците подреждат зеленчуци, растения, геометрични фигури и числа върху макета и записват събиране и изваждане с помощта на числови изрази.
Инструкции
Разделете класа на четири групи.
- "Всяка група ще създаде част от голямата градина на Зайко. Всички трябва да използват:
- кръг, триъгълник и квадрат (поне по един от всяка фигура);
- поне един израз със сравняване и съответните знаци (с числа до 5);
- поне два израза със събиране и поне два израза с изваждане (с числа до 5);
- цветни рисунки или изрязани/залепени елементи.
- Всяка група ще получи инструкции за своята работа. Също така ще ги прочета.
- Накрая, когато сте готови, ще съединим четирите части и ще видим цялата градинка!"
Обобщение
"Вашата работа прави градината на Зайко красива и пълна с фигури, знаци, числа и рисунки!"
Важно!
- Прочетете инструкциите на всяка група и се убедете, че са разбрали.
- Осигурете спокойна среда и подпомагайте децата при възникнали въпроси.
- При необходимост осигурете допълнително време за работа в рамките на още един учебен час.
Всяка група споделя какво е направила, какви числа и изрази са използвали и кои фигури са избрали.
Инструкции
Завършете часа с представяне на работата на групите.
- "Хайде да видим как изглежда градинката на Зайко.
- Нека всяка група разкаже какво са направили в градината и как са използвали фигурите, числата и знаците за събиране, изваждане и сравняване."
Обобщение
"Вие направихте заедно красива градина и се научихте как да използвате числата!"
Важно!
- Насърчавайте децата да говорят ясно и да слушат другите.
- Подпомагайте ги в представянето, като задавате насочващи въпроси или допълвате изреченията им. Като първокласници тепърва започват да развиват презентационните си умения.
