“Градината на Зайко оживява” – създаваме макет на градината заедно

Раздел

Естествените числа от 1 до 5 и нула. Събиране и изваждане на числата до 5.

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • използват математически представи за пространствено ориентиране, за сравняване на количества и за подреждане на обекти по зададени признаци;
  • познават количествените характеристики на числата до 5, числото 0, и техните означения с цифри. 
  • броят до 5 в прав, в обратен ред и поредно;
  • определят мястото на числата от 1 до 5 в редицата на естествените числа;
  • изразяват математическите отношения „повече”, „по-малко” и „толкова, колкото” със знаците >, < и = . 
  • сравняват числата от 0 до 5, включително и представени като сбор или разлика;
  • илюстрират с примери смисъла на аритметичните действия събиране и изваждане;
  • използват знаците “+” и “-“ за представяне на аритметичните действия събиране и изваждане с числата до 5;
  • използват връзката между събирането и изваждането при намиране стойността на числови изрази;
  • разпознават геометричните фигури триъгълник, квадрат, кръг.

Необходими материали:

  • бяла дъска и маркери за дъска
  • графитни и цветни моливи и/или флумастери
  • бели листове А4
  • цветни хартии
  • ножици и лепила
  • линии
  • работен лист “Указания за създаване на градината на Зайко”
Планираме градинката на Зайко
10 минути
Дискусия

Учениците обсъждат заедно как би изглеждала градината, какви растения и фигури ще сложат и как да работят заедно.

Инструкции

Започнете часа с дискусия.

  • "Учениците днес ще направим градинката на Зайко. 
  • Какви растения и плодове бихте искали да сложим в нея? Те в какви форми ще бъдат? 
  • Кои геометрични фигури познаваме? (триъгълник, квадрат, кръг) 
  • Кое в градинкана на Зайко може да е във формата на триъгълник? А във формата на квадрат? А кръгло?
  • Къде ще поставим числата, знаците и фигурите?"

Обобщение

"Преди да започнем, трябва да решим как ще изглежда нашата градина. Току що с вас планирахме това."

Важно!

  • Дайте идеи за изобразяване на предмети от градинката във формите на триъгълник, квадрат, кръг - например морков като триъгълник, короната на дърво да е кръг и т.н. 
  • Насърчавайте децата да дават идеи и да изслушват другите.
Създаваме градината заедно
20 минути
Групова работа

В групи учениците подреждат зеленчуци, растения, геометрични фигури и числа върху макета и записват събиране и изваждане с помощта на числови изрази.

Инструкции

Разделете класа на четири групи.

  • "Всяка група ще създаде част от голямата градина на Зайко. Всички трябва да използват:
  1. кръг, триъгълник и квадрат (поне по един от всяка фигура);
  2. поне един израз със сравняване и съответните знаци (с числа до 5);
  3. поне два израза със събиране и поне два израза с изваждане (с числа до 5);
  4. цветни рисунки или изрязани/залепени елементи.
  • Всяка група ще получи инструкции за своята работа. Също така ще ги прочета.
  • Накрая, когато сте готови, ще съединим четирите части и ще видим цялата градинка!"

Обобщение

"Вашата работа прави градината на Зайко красива и пълна с фигури, знаци, числа и рисунки!"

Важно!

  • Прочетете инструкциите на всяка група и се убедете, че са разбрали.
  • Осигурете спокойна среда и подпомагайте децата при възникнали въпроси.
  • При необходимост осигурете допълнително време за работа в рамките на още един учебен час.

Материали за дейността

Разкажи ни за твоята част от градината
10 минути
Презентация

Всяка група споделя какво е направила, какви числа и изрази са използвали и кои фигури са избрали.

Инструкции

Завършете часа с представяне на работата на групите. 

  • "Хайде да видим как изглежда градинката на Зайко.
  • Нека всяка група разкаже какво са направили в градината и как са използвали фигурите, числата и знаците за събиране, изваждане и сравняване."

Обобщение

"Вие направихте заедно красива градина и се научихте как да използвате числата!"

Важно!

  • Насърчавайте децата да говорят ясно и да слушат другите.
  • Подпомагайте ги в представянето, като задавате насочващи въпроси или допълвате изреченията им. Като първокласници тепърва започват да развиват презентационните си умения.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.