Раздел
Естествените числа от 1 до 5 и нула. Събиране и изваждане на числата до 5.
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- използват математически представи за пространствено ориентиране, за сравняване на количества и за подреждане на обекти по зададени признаци;
- познават количествените характеристики на числата до 5, числото 0, и техните означения с цифри.
- броят до 5 в прав, в обратен ред и поредно;
- определят мястото на числата от 1 до 5 в редицата на естествените числа;
- изразяват математическите отношения „повече”, „по-малко” и „толкова, колкото” със знаците >, < и = .
- сравняват числата от 0 до 5, включително и представени като сбор или разлика.
Необходими материали:
- работен лист “Сложи зеленчуците в кошницата си!”
- работен лист “Карти с цифрите от 0 до 5”за всяко дете
- работен лист “Карти със знаците за сравнение” за всяко дете
Учителят въвежда символите “>”, “<” и “=” чрез забавна история за тайните знаци, които Зайко използва, за да разбере кой има повече зеленчуци.
Инструкции
Започнете часа с история, с която да въвлечете учениците в темата за часа.
- "Зайко обикаля градините на своите приятели. Той много обича зеленчуци и винаги иска да знае кой има повече, кой има по-малко, и кога са по равно. Но Зайко не може да говори – той използва тайни знаци! Искате ли да ги научим и ние?"
Покажете на учениците две кошнички – едната с 5 моркова, другата с 3.
- "Коя кошничка има повече? Кой знак използвахме, за да покажем повече?
- Поставя се знак > между тях - Зайко казва: 5 е по-голямо от 3."
Повторете с равен брой зеленчуци - “3 = 3“. И с пример, когато първата кошничка е по-малка: „2 < 4“.
Обобщение
"Запознахме се с тайните знаци и вече можем да сравняваме!"
Важно!
- Използвайте въпроси и визуални примери, за да направите символите лесни за запомняне.
- Раздайте на децата кошнички, картинки на зеленчуци и карти с цифрите от 0 до 5. Приканете ги да сравнят две количества по избор, да покажат кои са тези две числа и да поставят между тях правилния знак за сравнение. Възможен въпрос: „Какво ще каже Зайко за 5 и 2?“
По двойки учениците сравняват две купчинки зеленчуци и поставят подходящия знак – „>“, „<“ или „=“.
Инструкции
Разделете класа на групи по двама.
- "Ще работите по двойки. Всяка група ще получи различни зеленчуци от градината на Зайко.
- Взимайте по две купчинки и ги бройте. Коя е по-голяма? Коя по-малка? Равни ли са?
- До всяка купчинка поставяйте съответните числа, които показват броя на зеленчуците, а след това слагайте подходящия знак между тях."
Обобщение
"Успяхте да изберете правилния знак! Много добре!"
Важно!
- На всяка двойка дайте произволен брой различни “зеленчуци”, като от всеки вид да има по не повече от 5 броя.
- Подканвайте децата да обсъждат и обясняват избора си на знак.
Игра, при която учителят показва две групи зеленчуци, а децата казват кой знак е правилният.
Инструкции
Завършете часа с игра за обобщение на наученото.
- "Готови ли сте? Ще ви покажа две групи зеленчуци, а вие ми кажете кой знак трябва да поставим. След това прочетете правилно задачата."
Обобщение
"Поздравления! Сега сме истински майстори на знаците за сравнение!"
Важно!
- Поддържайте ентусиазиран тон.
- Може децата да изписват на дъската правилния знак или да вдигат карта.
- Обръщайте внимание на правилното прочитане на задачата - пример: 2 < 4 се чете “2 е по-малко от 4”, а не “4 е по-голямо от 2”.


