Раздел

Думата и речниковото ѝ значение

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават синонимите като близки по значение думи;
  • използват синоними за избягване на дразнещи повторения;
  • разграничават синоними от сродни думи;
  • подбират думи в съответствие с конкретен езиков контекст и комуникативна ситуация;
  • определят прякото и преносното значение на думата;
  • употребяват думи в пряко и преносно значение.

Необходими материали:

  • листчета с изрази за играта “Близнаци – не съвсем!”
  • бяла дъска или флипчарт лист
  • маркери
  • малки цветни листчета 
  • цветни моливи или флумастери
  • флипчарт лист или табло за изложба на илюстрациите

Работен лист

Златно ли е златното сърце?
10 минути
Въведение

Учениците се въвеждат в темата чрез обсъждане на изрази с преносно значение. Учителят насочва вниманието им към това как думите „променят дрехите си“ в различни ситуации.

Инструкции

Започнете часа с въпрос, който провокира дискусия за преносното значение на думите.

  • "Ученици, днес ще се случи нещо много вълнуващо. Ще открием една тайна: Как думите могат да означават различни неща... дори когато изглеждат съвсем същите! Готови ли сте?"

Запишете на бялата дъска или флипчарт лист израза „златно сърце“.

  • "Кой желае да ми каже – как си го представя това сърце?
  • Може би... сърце, направено от истинско злато?
  • Това би било буквално, истинско златно сърце. А сега представете си, че говорим за наш добър приятел или приятелка: „Тя/той има златно сърце – винаги помага на всички.“
    Според вас, това означава ли, че приятелката/приятелят ни има сърце от истинско злато?
  • Браво! Точно това е! Означава, че е много добър човек.
  • Сега запомнете две неща, които ще използваме в днешния час - когато думата означава това, което виждаме, я наричаме пряко значение. А когато думата означава нещо друго, по-скрито или образно, това е преносно значение."

Запишете на бялата дъска или флипчарт лист израза “ледено сърце”.

  • "Какво означава този израз?  (Човекът е много студен и не съчувства.)
  • Чудесно казано! А ако кажа „огнени очи“? (Очите му блестят, може би от яд или вълнение.)
  • Поздравления! Справихте се чудесно! В следващата дейност ще играем и ще се забавляваме, докато търсим кои изрази са пряко значение и кои – преносно."

Обобщение

Чрез разпознаване на познати изрази учениците започват да разбират, че думите могат да означават различни неща според контекста – това прави езика по-изразителен и богат.

Важно!

  • Използвайте подходящ глас и мимика при изговаряне на изразите.
  • Насърчавайте различни тълкувания, без да поправяте веднага.
  • Активирайте предходни знания чрез въпроси: „Чували ли сте някога...?“
"Близнаци-не съвсем!"
20 минути
Игра

Учениците откриват и свързват изрази с пряко и преносно значение, като осъзнават разликата между тях.

Инструкции

Преминете към играта “Близнаци - не съвсем”. Раздайте на всеки ученик по едно листче с израз на случаен принцип.

  • "Сега ще се превърнете в търсачи на скрити значения! Пред вас има листчета с различни изрази. Едни звучат обикновено, а други… малко по-особено. Вашата задача е да намерите двойката на своето листче – друг израз със същата дума, но в различен смисъл.
  • Всеки от вас е получил листче. Прочетете го тихо. Разходете се и потърсете съученик, чийто израз съдържа същата дума, но с друго значение.
  • Щом откриете своята двойка, застанете заедно и обяснете помежду си каква е разликата между двете значения.
  • Готови ли сте за езикова детективска работа?"

Варианти на играта:

  • За по-активна версия: листчетата са залепени по стените и учениците трябва да ги обикалят и да открият своята „дума-близнак“.
  • За състезание: всяка вярна двойка носи точка.

Обобщение

Чрез играта учениците се научават да различават пряко от преносно значение и започват да създават собствени примери, като усвояват приложението им в различен контекст.

Важно!

  • Подгответе толкова двойки, колкото са учениците – ако са нечетен брой, добавете и тройка или включете себе си.
  • Пример за адаптиране според нивото: сините листчета за пряко значение, жълтите - за преносно. Това улеснява визуалното ориентиране и координацията между учениците.
  • Демонстрирайте с ученик как се търси двойка и как се обяснява разликата между значенията.
  • При ученици, които срещат затруднения, може първо всички карти да се разпределят в центъра на маса и да се търсят двойки заедно.
  • При по-напреднали – добавете „измамни“ карти, които нямат двойка, и учениците трябва да обяснят защо.

Материали за дейността

Открих нов смисъл!
10 минути
Рефлексия

Учениците избират израз с преносно значение, записват го и обясняват какво според тях означава. По желание го илюстрират. След това споделят пред класа.

Инструкции

Завършете часа с кратка самостоятелна задача.

  • "Днес видяхме, че някои думи имат повече от едно лице. Понякога казваме едно, но имаме предвид друго – по-скрито, по-емоционално, по-пъстро!
  • Сега всеки от вас ще избере един израз с преносно значение от предходната дейност, който му е направил впечатление днес. 
  • Запишете израза върху малко листче. А на гърба на листчета съставете и запишете едно изречение, в което това словосъчетание се употребява с преносното си значение.
  • Ако имате време и желание, можете да нарисувате как си представяте този израз. Например – как изглежда едно „ледено сърце“ или „огнени очи“.
  • Когато сте готови, ще седнем в кръг и който желае, може да прочете своето словосъчетание и обяснението му пред класа."

Обобщение

Учениците осъзнават, че езикът е жив и цветен, и чрез изрази, употребени с  преносно значение,  можем да предаваме чувства, впечатления и идеи, които трудно бихме описали с буквални словосъчетания.

Важно!

  • При нужда подкрепете с примери.
  • Оставете време за 3–4 споделяния в кръг.
  • Ако има илюстрации, подгответе флипчарт лист или табло с надпис „Открих нов смисъл!“, на което да ги поставите.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.