Съставяне и представяне на дигитална книга с езикови задачи за спомагателния глагол “съм”

Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават думата съм като спомагателен глагол;
  • определя лице и число на глагола;
  • създават творчески текстове, използвайки спомагателния глагол съм.

Необходими материали:

  • флипчарт лист или слайд с въпроси за дискусия
  • флипчарт лист за структурата на страницата – заглавие, указание, задача, илюстрация
  • таблети/компютри с достъп до Canva
  • работен лист “Шаблон за дигитална книга за спомагателния глагол “съм”
  • работен лист “Табло с формите на спомагателния глагол “съм”
  • работен лист “Карта за самооценка”
  • проектор/интерактивна дъска
  • компютър с достъп до Canva
Какво ще разкаже нашата нова дигитална книга?
10 минути
Дискусия

Учениците си припомнят как се създава дигитална книга и заедно обсъждат каква ще бъде темата, целта и структурата на новата – езикови задачи със спомагателния глагол съм.

Инструкции

Започнете часа с кратка дискусия.

  • "В предишни проекти вече създавахме дигитални книги – спомняте ли си какво включвахме?
  • Днес започваме нова книга, в която всяка страница ще бъде езикова задача с глагола съм.
  • Да обсъдим заедно няколко неща.
  1. Какво трябва да има всяка страница?
  2. Какви типове задачи можем да включим?
  3. Какво заглавие да дадем на книгата ни?
  • Ще съставим малък план с важните елементи, които трябва да присъстват на всяка страница."

Обобщение

С тази дейност си припомнихме какво знаем за дигиталната книга и надградихме опита си с нова цел – създаване на езикови задачи с глагола съм. Знаем какво ще правим и защо – днес започваме нашата „езикова мисия“.

Важно!

  • Насочвайте дискусията към езиковото съдържание (не просто красива страница, а смислена задача).
  • Запишете на дъската/флипчарт предложенията на децата за типове задачи и елементи.
  • Заедно с класа изберете финално заглавие (или оставете гласуването за края на часа).
Създай своя езикова страница с глагола “съм”
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки и създават една страница от дигиталната книга, включваща езикова задача, в която се използва спомагателният глагол съм.

Инструкции

Започнете работата по дигиталната книга.

  • "Ученици, сега класът ще се раздели по двойки.
  • Всеки екип ще създаде една езикова задача със спомагателния глагол съм.
  • Използвайте шаблона в Canva, който ще отворите на таблета/компютъра. Работете върху него, като създавате задачи по дадените на страницата модели и добавите илюстрации.
  • Страницата ви трябва да включва:
  1. заглавие на задачата;
  2. кратко указание;
  3. самата задача (напр. попълване на празни места, откриване на грешки, подреждане на изречения и др.);
  4. илюстрация или украса.
  • Бъдете ясни, точни и добавяйте нови идеи!"

Обобщение

Чрез тази дейност учениците прилагат знанията си за глагола съм, развиват умения за формулиране на задачи и работят в екип. Така превръщат езиковото знание в полезно съдържание за други ученици.

Важно!

  • Може да разделите класа на двойки по ваша преценка или на случаен принцип като използвате онлайн приложение за целта Gynzy. За да спестите време от часа, разделянето може да се случи и преди часа.
  • Осигурете бърз достъп до шаблона в Canva за всяка двойка.
  • Използвайте предложените езикови упражнения в шаблона и дооформете дигиталната книга. 
  • При по-напреднали ученици дайте възможност те сами да измислят свои езикови упражнения.
  • Следете за коректност на езиковите конструкции.

Материали за дейността

Представяне: Моето езиково предизвикателство!
10 минути
Презентация

Няколко двойки представят страниците си пред класа. След това всички ученици попълват таблица за самооценка и споделят какво са научили.

Инструкции

Преминете към представяне и кратка рефлексия.

  • "Ученици, сега ще избера няколко екипа, които да представят създадените от тях страници.
  • Докато слушате, обърнете внимание какви типове задачи са използвали съучениците ви.
  • След представянето, моля, попълнете таблицата за самооценка.
  1. Какво научих днес?
  2. С какво се справих добре?
  3. Какво ми беше трудно?
  4. Как се чувствам?
  • Може да нарисувате емотикон или да напишете едно изречение за преживяването си."

Обобщение

Чрез представянето и самооценката учениците осмислят постигнатото. Те осъзнават, че могат да създават полезно съдържание, упражняват рефлексия и добиват увереност в езиковите си умения.

Важно!

  • Изберете 2–3 двойки за кратко представяне (ако има време – повече).
  • Може изборът на презентиращи да е по ваша преценка или на случаен принцип като използвате онлайн приложението Gynzy.
  • Насърчавайте положителна обратна връзка от съучениците.
  • Оставете време за размисъл и индивидуална самооценка.
  • Съберете таблиците, за да ги използвате за планиране на следващи уроци.
  • Публикувайте готовата дигитална книга в сайта на училището.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.