Природни зони на Земята
Раздел
Природата на Земята
Времетраене
80 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Разбират понятието “природна зона“ и основните фактори, които я формират;
- Характеризират природните зони чрез климат, почви, растителност и животински свят;
- Използват географски карти и видео материали за събиране и систематизиране на информация;
- Работят в екип и попълват таблица с характеристики на природните зони;
- Изразяват творчески своето разбиране за природните зони чрез изработване на стикер-символ.
Необходими материали:
- Работен лист “Опиши природната зона!”;
- Работен лист “Инструкции за създаване на стикер по природна зона”;
- Шаблон за стикери;
- четирите сапуна с различни аромати, които са свързани с четирите природни зони;
- Видео 1
- Видео 2
- Видео 3
- Видео 4
Учителят провокира интереса на учениците, като представя четири сапуна с различни аромати и ги насърчава да направят връзка между ароматите, растенията и природните условия. Дискусията води до въвеждане на понятието "природна зона“.
Инструкции
- “Сега ще ви дам възможност да усетите два аромата (може да затворите очите си, докато минавам покрай вас)! Нека сега да помислим за ароматите, които усетихте преди малко. На какви растения ви напомнят те? Можете ли да предположите в какви климатични условия растат тези растения – горещи, студени, сухи или влажни?
- Забелязвате ли, че определени аромати и растения са свързани с определени условия – например пустинни, тропични или полярни? Всичко това е част от голямото разнообразие на нашата планета. Когато говорим за такива големи области с характерен климат, почви, растения и животни, използваме понятието “природна зона.“
- За да опишем една природна зона, трябва да разгледаме четири основни елемента:
– климат: топъл ли е, студен ли е, влажен или сух?
– почва: плодородна ли е, песъчлива, влажна?
– растителност: има ли гори, треви, какви видове растения преобладават?
– животни: какви животни живеят там и как са се приспособили към условията?“
- През следващите часове с вас ще започнем да опознаваме различните природни зони, като обръщаме внимание именно на тези четири елемента!“
Обобщение
Чрез сетивно преживяване учениците се ангажират с темата, създават връзки между природните компоненти и се подготвят за изследване на природните зони. Поставя се основа за по-дълбоко разбиране на темата.
Важно!
- Учителят преминава с два от ароматните сапуни (може да са лентички, напръскани с парфюм или нещо друго) през класа и дава възможност да децата да усетят уханието им.
- Насочва разговора с въпроси, така че ароматите да се свържат с растенията и климатичните условия. Въвежда се понятието "природна зона” и се подчертават основните му елементи: климат, почва, растителност, животни (може да ги запишете на дъската).
Учениците работят в екипите, в които са се разделили предходния час. Гледат кратки видеа за различните природни зони и получават шаблон на таблица за попълване на данни за всяка от тях. Попълват данни за природните зони:
- екваториални гори;
- тропични пустини;
- гори в умерения пояс;
- полярни пустини.
Формират разбиране за природна зона чрез гледане на видеа, попълване на таблица с ключови характеристики (климат, почви, растителност, животни) и дискусия. Дейността развива умения за наблюдение, синтез на информация и връзки между природни компоненти.
Инструкции
- “Дотук вече събрахме доста впечатления. Може ли някой да опита да даде своя дефиниция – какво според е “природна зона?“. Чудеснио! Да обобщим: природната зона е голяма област на Земята с характерни климат, почви, растения и животни. Най-важното, което трябва да помните, е, че климатът определя каква ще е почвата, почвата влияе върху растителността, а растителността – върху животните.
- Сега ще изгледаме четири кратки видеа, за да видим как изглеждат различните природни зони.
- Гледайте внимателно всяко видео! По време и след видеото ще попълните таблица, за да обобщите основните характеристики на всяка зона. Вашата задача е да запишете какъв е климатът, какъв тип почви преобладават, какви растения растат там и какви животни живеят там. След като попълните таблицата самостоятелно, ще имате време да обсъдите в групата си. Може да използвате също учебниците и атласите. И така за всяко видео.
- Накрая ще споделим нашите обобщения за четирите зони. Така ще изградим пълна картина на връзките в природата!“
Обобщение
Чрез тази дейност учениците разбират, че природната зона е цялостна система, в която климатът, почвата, растителността и животните си взаимодействат. Подготвят се да изразят тази система креативно чрез следващата проектна задача.
Важно!
- Поддържайте темпо и ред при гледане на видеата (следете скоростта, с която работят различните групи). Ако предвидите около 10 минути за всяка природна зона, ще ви останат 10 минути за споделяне в класа. Уврете се, че учениците са обобщили информацият за всяка зона:
- климат;
- тип почви;
- растителност;
- животни.
Учениците обобщават какво са научили за природните зони и факторите, които ги формират. Разговарят за екологичните предизвикателства, наблюдавани във видеата. Получават задача за домашна работа – да създадат творчески "стикер-символ“ на природна зона.
Инструкции
- “Сега нека да помислим какви екологични проблеми забелязахме във видеата за различните природни зони. Кой иска да започне?
- Кое от всичко, което видяхте и чухте, ви впечатли най-силно? Кои фактори – климат, почви, растения, животни – най-много влияят върху природните зони?“
- Време е да ви дам задачата за следващия урок. Всеки от вас трябва да създаде стикер-символ за природната зона, която проучвахме. Вашият стикер трябва да показва най-важните черти на зоната (климат, тип почви, растителност, животни). Ще работите в същите групи, в които бяхте по време на играта с карти, така че след малко ще може да обсъдите помежду си как ще процедирате. Ще използваме стикерите в следващите часове за украса на вашите “кутии с изненади”. Това ще е вашият знак за природната зона!
- Използвайте въображение и всичко, което научихте, за да създадете красив и смислен символ! Ще ми бъде много интересно да видя как ще представите природните зони със стикерите си!
- Преди да завършим, нека всеки от вас помисли и отговори: какво научихте днес? С какво най-много свързвате вашата природна зона? Кой екологичен проблем ви направи най-силно впечатление?“
Обобщение
Тази дейност дава възможност учениците да осмислят наученото, да го свържат с глобални предизвикателства и да започнат творческа подготовка за следващия етап. Стикер-символът съчетава знание и въображение.
Важно!
- Направете кратка рефлексия с 2–3 въпроса: Какво научихте днес? С какво се свързва вашата зона? Какви екологични проблеми ви направиха впечатление? Насърчете учениците да използват въображение и знания за създаване на стикерите.
- Оставете на екипите малко време, за да обсъдят задачата за домашна работа. Принтирайте и раздайте работните листове (или ги качете в електронна платформа). Напомнете, че задачата е важна част от проектната работа.

