Раздел

Природата на Земята

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

  • Учениците знаят какво е почва и какви са нейните особености (формиране, типове, разпространение и значение);
  • Учениците описват особеностите на растителния и животинския свят (основни видове, разпространение и значение);
  • Учениците разбират изменението на природните компоненти по географска ширина и по надморска височина;
  • Учениците свързват  теорията с практиката чрез играта “Познай откъде идвам”, използвайки аромати и растителни изображения;
  • Развиване на креативността в пресъздаването на природни зони чрез аромати и цветове за създаване на тематични сапуни.

Необходими материали:

  • Работен лист “Познай в каква почва расте растението!”
  • четири сапуна/пакетчета чай с различни аромати
Природата не говори с думи – сетивно начало на пътешествието.
10 минути
Дискусия

Учениците се потапят в темата чрез провокативен въпрос и сензорно преживяване с почви и растения. Създава се атмосфера на загадка и очакване, свързана с играта “Познай откъде идвам“.

Инструкции

  • "Какво прави природата уникална? Можете ли да я опишете, без да използвате думи?
  • Природата също не говори с думи, но ние се свързваме с нея чрез всички свои сетива - слух, зрение, допир и т.н. Сега ще направим едно сетивно пътешествие.
  • Първо ще ви помоля внимателно да разгледате и да докоснете различните образци от почви и растения, които са пред вас. Помислете как изглеждат? Какво усещате, когато ги пипате? Какви мисли или картини ви идват в ума? След това ще споделим своите идеи и предположения за това от какъв тип място могат да идват тези почви и растения. Какво разказват те за климата или природата на това място?
  • В края на урока ви очаква специално предизвикателство: сетивната игра “Познай откъде идвам“. Така че се пригответе да използвате всички свои сетива!”

Обобщение

Тази дейност въвежда темата чрез активиране на сетивата и любопитството на учениците. Създава интерес за урока и подготвя основата за по-задълбочено разбиране на връзката между природните компоненти.

Важно!

  • Изберете 3–5 различни образци на почви (напр. пясък, глина, чернозем, суха почва, камъчлива почва) и 3–5 растителни образци или снимки/аромати, характерни за различни природни зони (например лавандула за средиземноморски климат, иглолистна клонка за умерен пояс, кактус за пустинна зона).

Материали за дейността

Природна мозайка – почви, растения и животни по света
20 минути
Игра

Учениците задълбочават знанията си за природните компоненти чрез обяснение и дискусия. 

Учителят започва с въвеждане в новия материал:

  • Какво е почва и как се образува;
  • Кои са основните типове почви и как влияят на растителността;
  • Какви растения и животни са типични за различните климатични и почвени зони.

След това свързват теорията с практика чрез интерактивна игра, която изисква да идентифицират връзките между почва, растителност и животински свят и разпределят растения към подходящи природни зони по аромати и изображения.

Инструкции

  • "Днес ще продължим нашето пътешествие в света на природата, като се фокусираме върху нещо, което е навсякъде около нас, но рядко се замисляме за него – почвата. Нека започнем с един въпрос: какво според вас е почва?
  • Почвата е слой от Земята, който съдържа минерали, вода, въздух и органични вещества. Благодарение на почвата растенията растат, а от тях зависи животът на много животни – включително и нашият. 
  • Как мислите, как се образува почвата? Почвата се образува много бавно – в процес, който може да продължи стотици или хиляди години. Скали се раздробяват, органични вещества от растения и животни се натрупват и така постепенно се създава този животворен слой.
  • Знаете ли, че има различни видове почви? Можете ли да предположите защо са различни? В зависимост от климата, релефа и растителността, почвите се различават. Например: в тропиците почвите са червеникави и бедни на хранителни вещества – наричат се латеритни почви. В пустините почвите са сухи и песъчливи. В умерените ширини имаме плодородни черноземи.
  • Как мислите, какво влияние оказва почвата върху растенията? Растенията растат различно в различните почви, а от растенията зависи и кои животни могат да живеят на дадено място. Така климатът, почвата, растителността и животинският свят са тясно свързани.
  • Можете ли да дадете пример за растение или животно, което срещаме само в определени климатични условия?
  • А сега е време е за играта “Познай откъде идвам!”, която ви обещах в началото на часа. Всеки от вас ще получи карта с растение, а в четирите ъгъла на класната стая има табели с основни типове почви. Трябва да намерите подходящия ъгъл, където вашето растение би могло да расте, и да обяснете избора си. На всяко място има сапун с различен аромат – помиришете го и се опитайте да отгатнете аромата му.
  • След това останете по местата си в съответните ъгли на стаята и запомнете добре с кои съученици сте се събрали на това място. Заедно с тях ще бъдете един екип за следващите дейности от нашия проект.”

Обобщение

Чрез тази дейност учениците свързват научното съдържание с личен опит и сетивни възприятия. Те изграждат логическа верига между различните природни компоненти и се подготвят за творческа проектна дейност, в която ще приложат наученото.

Важно!

  • Раздайте предварително подготвените карти с растения, така че да са свързани с конкретни почви и климатични зони.
  • Уверете се, че имате визуален и ароматен елемент: например тропически плодове, алпийски билки, пустинни аромати (може да използвате сапуни или пакетчета чай).
  • Насърчавайте учениците да обосновават избора си и да мислят критично. След играта запишете екипите за следващата проектна дейност.

Материали за дейността

Ароматите на природата – нашето вдъхновение
10 минути
Дискусия

Учениците обобщават наученото чрез дискусия и свързват знанията си за почви, растителност и животни с темата на проекта – създаване на ароматни сапуни. Обсъждат как различните природни зони могат да бъдат представени чрез аромати и цветове.

Инструкции

  • “Споделете какво научихте за почвите, растенията и животните? Как различните климатични условия влияят на природата?
  • Обмислете как можем да пресъздадем усещането за една природна зона чрез аромат и цвят. Ще ви дам няколко примера:
  1. екваториални гори – аромати на тропически цветя, зелени и кафяви нюанси.
  2. пустини – аромат на алое, пясъчни и златисти тонове.
  3. планини – свежи аромати на бор, бяло и синьо.
  4. полярни зони – евкалипт, мента, студени цветове.
  • Финалният продукт, с който ще завърши нашият проект, защо е важно да познаваме природните компоненти и техните връзки?
  • Възлагам ви една задача за домашна работа: започнете да избирате аромати и цветове за своите тематични сапуни. Използвайте атласа и учебника, за да се подготвите за природната зона, по която ще работите. Помислете как новите ви знания ще помогнат за създаването на вашия продукт.”

Обобщение

Учениците осмислят връзката между различните природни компоненти и се подготвят за създаване на своя проектен продукт. Затвърждават разбирането за това как географските особености могат да бъдат пресъздадени по нестандартен начин – чрез аромат и цвят. Това развива креативността и възможност за творческа реализация.

Важно!

  • Направете обобщение на урока: подчертайте как почвата, растителността и животните са взаимосвързани и как природните компоненти варират по географска ширина и височина.
  • Когато насочите мисленете към финалния продукт, насърчавайте учениците да използват въображението си. Не критикувайте грешни отговори – целта е творческа свързаност между география и аромати.
  • Обяснете ясно какво се очаква като следваща стъпка от проекта. Задайте задача за домашно: учениците да започнат да избират аромати и цветове за своите тематични сапуни, съобразени с наученото в урока.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.