Правописни особености на местоименията аз, той и вие
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават личното местоимение като част на речта, която замества имена на лица и предмети;
- образуват форми на лични местоимения;
- знаят правописните особености на личните местоимения аз, той;
- употребяват правилно лични местоимения и формите на личните местоимения за определяне на лицето на глаголите;
- използват учтивата форма на личното местоимение за 2 л., мн. ч. в съответствие с комуникативната ситуация.
Необходими материали:
- флипчарт лист или бяла дъска за записване
- работен лист “Бягаща диктовка”
- листове за записване на диктовката
- работен лист “Критерии за проверка на “Бягаща диктовка”
- маркери за работа на дъска
- химикалки и/или моливи
Учениците наблюдават няколко изписани изречения, в които личните местоимения „аз“, „той“ и „Вие“ са използвани в различен контекст. Чрез насочващи въпроси откриват кога се използва главна и кога малка буква.
Инструкции
Напишете на дъската следните изречения:
Аз обичам да рисувам.
Той носи тежка чанта.
Днес Вие ще получите писмо.
- Какво забелязвате за начина, по който са изписани „аз“, „той“ и „Вие“?
- Обсъдете със съученика до вас:
- Защо местоименията “аз” и “той” са написани с главна буква?
- Защо „Вие“ е с главна буква дори в средата на изречението?
- След 3 минути ще споделите идеите си с класа.
Обобщение
Научихме, че всяко изречение започва с главна буква. Личните местоимения като „аз“ и „той“ се пишат с малка буква в средата на изречението, а „Вие“ може да се пише с главна буква като знак на уважение.
Важно!
- Акцентирайте върху правилото: ВСЯКО изречение започва с главна буква, независимо коя дума е в началото.
- Обяснете, че „Вие“, „Ви“, „Ваш“ се пишат с главна буква от уважение при обръщение към едно или няколко лица.
- Насочвайте учениците към извеждане на обобщено правило от примери.
Учениците участват в игра „Бягаща диктовка“, като работят по двойки: единият участник прочита, запаметява изречение и го диктува на другия, който записва текста, като обръща специално внимание на правилното изписване на личните местоимения „аз“, „той“ и „Вие“.
Инструкции
Разяснете на учениците правилата за “Бягаща диктовка”.
- Разделете се по двойки – всеки отбор избира роли “бегач” и “пишещ”.
- Из стаята са залепени седем листове с кратки изречения.
- Вашата задача е:
- Бегачът отива до един лист, прочита го внимателно, запомня го и се връща.
- Без да гледа листа, бегачът диктува на пишещия изречението точно, както е написано.
- Пишещият записва изречението правилно на листа си, като започва с главна буква и внимава за правописа на личните местоимения.
- Ако бегачът забрави нещо, може да се върне да прочете пак.
- След като запишете първото изречение, бегачът продължава към следващия лист.
- Целта е да запишете всички изречения възможно най-точно!
Обобщение
Чрез бягащата диктовка тренирахме паметта си, вниманието към правописа и научихме да използваме правилно личните местоимения в изречения. Това ще ни помогне да пишем по-грамотно и уверено.
Важно!
- Поставете листовете на различни места из класната стая, за да се налага учениците да се движат.
- Напомнете на учениците да се движат в стаята внимателно и да спазват уважителен тон един към друг.
- Изреченията да са с правилно употребени „аз“, „той“ и „Вие“ като учтива форма (примерно: "Днес Вие ще получите наградата.")
След бягащата диктовка учениците разменят написаните текстове по двойки и влизат в роля на „редактори“. Откриват и поправят грешки в употребата и правописа на личните местоимения, след което обсъждат с партньора си защо е направена корекцията.
Инструкции
Накарайте двойките да разменят диктовките помежду си.
- Сега, деца, ще станете редактори! Време е да проверим диктовките.
- Разменете листовете си с друга двойка.
След това раздайте на всяка двойка листове с критерии за проверка.
- Пред вас има критерии за проверка. Използвайте ги, за да проверите диктовката на другия отбор стъпка по стъпка.
- Прочетете внимателно текста.
- Открийте и подчертайте грешки – особено при „аз“, „той“ и „Вие“.
- Напишете правилния вариант до грешния.
- След това обсъдете с партньора си какво сте променили и защо.
- Накрая си върнете листовете и заедно прегледайте корекциите.
- Имате 5 минути за работа.
След като времето за работа изтече, преминете към проверка на корекциите.
- Готови ли сте? Сега върнете листовете обратно и заедно с партньора си прегледайте направените поправки.
Обобщение
Тази дейност помага на учениците не само да затвърдят правописните правила, но и да развият умения за самостоятелна и партньорска езикова проверка. Завършваме урока с осмисляне на наученото и с увереност в правилната употреба на личните местоимения.
Важно!
- Насочете вниманието към конкретни пунктове: главна буква в началото на изречението, „Вие“ с главна буква като учтива форма, „аз“ и „той“ - съгласните звукове в краесловието.
- При нужда дайте пример за коректна редакция.
- При недоразумения между учениците се включете с кратко обяснение.
- Ако остане време, обсъдете на глас една–две често срещани грешки и техните поправки.
1
Инструкции
2


