„Аз, Ти и Всички заедно“ – въведение в личните местоимения

Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават личното местоимение като част на речта, която замества имена на лица и предмети;
  • образуват форми на лични местоимения;
  • знаят правописните особености на личните местоимения аз, той;
  • употребяват правилно лични местоимения и формите на личните местоимения за определяне на лицето на глаголите;
  • използват учтивата форма на личното местоимение за 2 л., мн. ч. в съответствие с комуникативната ситуация.

Необходими материали:

  • работен лист “Табло с лични местоимения”
  • работен лист “Лични местоимения- карти” 
  • работен лист “Картинката погледни и изречение състави!
  • флипчарт лист или бяла дъска
  • маркери
Кое е моето място?
10 минути
Игра

Игра с движение, при която учениците свързват изречения с правилното лично местоимение, като застават до съответната табела с „Аз, Ти, Той, Тя, Ние, Вие, Те“. Целта е да се разпознават местоименията в контекст и да се затвърдят чрез действие и реч.

Инструкции

Разположете картите с местоимения в различни зони на класната стая. Преди старта на играта учениците са в кръг или в центъра на класната стая.

  • Ученици, сега ще кажа изречение. Слушайте внимателно!
    Помислете за кого се отнася това изречение и коя дума е скрита в него. Застанете до този лист, който отговаря на поставената задача. Когато изберете и застанете до определено лично местоимение, аз ще попитам някой от вас защо е избрал точно тази думичка.
  • Примерни изречения:

Играя с топка.

Птиците пеят песен.

Румен е мой приятел.

Роклята е червена.

Скачаме на въже.

Отиват на двора.

Обобщение

Проведохме тази дейност, за да открием как с различни думи можем да говорим за себе си и за другите. Научихме, че тези думи се наричат лични местоимения и че всяко от тях има свое място и значение. Това ще ни помогне при съставянето на изречения и при разпознаването на лицето на глагола.

Важно!

  • Преди началото на играта обяснете какво е лично местоимение - част на речта с която се заместват имена на лица и предмети. Използвайте таблото с лични местоимения.
  • Уверете се, че учениците са запознати с думите на листовете.
  • Давайте изречения с различни лица и числа – първо, второ, трето лице, ед. и мн. ч.
  • Ако някое дете се затруднява, го подкрепете с въпрос или подсказка.
  • При отговор изисквайте аргументация от типа: за изречение „Играя с топка.“ - „Застанах тук, защото в изречението се говори за мен – аз играя.“

Материали за дейността

Картинката погледни и изречение състави
20 минути
Самостоятелна работа

Учениците получават листчета с изображения на хора в различни действия. Те определят кое лично местоимение съответства на изображението и съставят изречение с него.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик едно или няколко листчета с изображения на хора в различни действия. Дайте инструкции за работа.

  • Ще получите картичка с илюстрация – например дете, което чете; група деца, които играят; момиче, което рисува.
  • Помислете кое лично местоимение можем да използваме, когато говорим за това, което виждате на картинката.
  • Напишете изречение, като използвате подходящото местоимение.
    Например: ако виждате мъж, който рита топка, напишете: „Той рита топка.“
  • По желание, можете да покажете картинката си и да прочетете изречението пред класа.

Обобщение

Дейността помага на учениците да свържат граматичното понятие „лично местоимение“ с конкретен образ и да го използват в изречение. Това развива уменията им за наблюдение, граматическо мислене и писане.

Важно!

  • Насочвайте вниманието към лицето на глагола – как се променя той според това кой действа в изречението. 
  • Подтиквайте към самостоятелно формулиране на изречения, но при нужда предложете начални думи (например: „Той…“, „Ние…“).
  • Изслушвайте учениците с внимание – поощрявайте оригиналните идеи, дори да не са съвсем граматично точни в началото.
  • Работете индивидуално с ученици, които се затрудняват, като им предложите картина с ясна ситуация или готов глагол.

Материали за дейността

Моето местоимение днес
10 минути
Рефлексия

Учениците избират лично местоимение, с което биха описали преживяното от урока, и обясняват защо. Споделят избора си пред класа с кратко устно изречение.

Инструкции

Завършете часа с кратка рефлексия.

  • Ученици, помислете кое лично местоимение най-добре описва преживяното от вас в този урок – аз, ти, той, тя, ние, вие, те. Изберете и кажете едно изречение с него и обяснете избора си.
    Пример:
    „Избирам 'ние', защото работихме заедно с моя приятел.“
    „Избирам 'аз', защото се справих сам с упражнението."

Обобщение

Чрез тази дейност учениците осъзнават, че местоименията не са просто граматични единици, а думи, чрез които изразяваме себе си и връзките си с другите. Това затваря урока с личен смисъл и емоционално осмисляне.

Важно!

  • Дайте личен пример, за да вдъхновите децата.
  • Не оценявайте отговорите – целта е свободно изразяване.
  • Ако някой ученик не иска да споделя, уважете това.
  • При нужда, предложете вариант за рисуване вместо говорене.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.