„Аз, Ти и Всички заедно“ – въведение в личните местоимения
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават личното местоимение като част на речта, която замества имена на лица и предмети;
- образуват форми на лични местоимения;
- знаят правописните особености на личните местоимения аз, той;
- употребяват правилно лични местоимения и формите на личните местоимения за определяне на лицето на глаголите;
- използват учтивата форма на личното местоимение за 2 л., мн. ч. в съответствие с комуникативната ситуация.
Необходими материали:
- работен лист “Табло с лични местоимения”
- работен лист “Лични местоимения- карти”
- работен лист “Картинката погледни и изречение състави!
- флипчарт лист или бяла дъска
- маркери
Игра с движение, при която учениците свързват изречения с правилното лично местоимение, като застават до съответната табела с „Аз, Ти, Той, Тя, Ние, Вие, Те“. Целта е да се разпознават местоименията в контекст и да се затвърдят чрез действие и реч.
Инструкции
Разположете картите с местоимения в различни зони на класната стая. Преди старта на играта учениците са в кръг или в центъра на класната стая.
- Ученици, сега ще кажа изречение. Слушайте внимателно!
Помислете за кого се отнася това изречение и коя дума е скрита в него. Застанете до този лист, който отговаря на поставената задача. Когато изберете и застанете до определено лично местоимение, аз ще попитам някой от вас защо е избрал точно тази думичка. - Примерни изречения:
Играя с топка.
Птиците пеят песен.
Румен е мой приятел.
Роклята е червена.
Скачаме на въже.
Отиват на двора.
Обобщение
Проведохме тази дейност, за да открием как с различни думи можем да говорим за себе си и за другите. Научихме, че тези думи се наричат лични местоимения и че всяко от тях има свое място и значение. Това ще ни помогне при съставянето на изречения и при разпознаването на лицето на глагола.
Важно!
- Преди началото на играта обяснете какво е лично местоимение - част на речта с която се заместват имена на лица и предмети. Използвайте таблото с лични местоимения.
- Уверете се, че учениците са запознати с думите на листовете.
- Давайте изречения с различни лица и числа – първо, второ, трето лице, ед. и мн. ч.
- Ако някое дете се затруднява, го подкрепете с въпрос или подсказка.
- При отговор изисквайте аргументация от типа: за изречение „Играя с топка.“ - „Застанах тук, защото в изречението се говори за мен – аз играя.“
Учениците получават листчета с изображения на хора в различни действия. Те определят кое лично местоимение съответства на изображението и съставят изречение с него.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик едно или няколко листчета с изображения на хора в различни действия. Дайте инструкции за работа.
- Ще получите картичка с илюстрация – например дете, което чете; група деца, които играят; момиче, което рисува.
- Помислете кое лично местоимение можем да използваме, когато говорим за това, което виждате на картинката.
- Напишете изречение, като използвате подходящото местоимение.
Например: ако виждате мъж, който рита топка, напишете: „Той рита топка.“ - По желание, можете да покажете картинката си и да прочетете изречението пред класа.
Обобщение
Дейността помага на учениците да свържат граматичното понятие „лично местоимение“ с конкретен образ и да го използват в изречение. Това развива уменията им за наблюдение, граматическо мислене и писане.
Важно!
- Насочвайте вниманието към лицето на глагола – как се променя той според това кой действа в изречението.
- Подтиквайте към самостоятелно формулиране на изречения, но при нужда предложете начални думи (например: „Той…“, „Ние…“).
- Изслушвайте учениците с внимание – поощрявайте оригиналните идеи, дори да не са съвсем граматично точни в началото.
- Работете индивидуално с ученици, които се затрудняват, като им предложите картина с ясна ситуация или готов глагол.
Учениците избират лично местоимение, с което биха описали преживяното от урока, и обясняват защо. Споделят избора си пред класа с кратко устно изречение.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия.
- Ученици, помислете кое лично местоимение най-добре описва преживяното от вас в този урок – аз, ти, той, тя, ние, вие, те. Изберете и кажете едно изречение с него и обяснете избора си.
Пример:
„Избирам 'ние', защото работихме заедно с моя приятел.“
„Избирам 'аз', защото се справих сам с упражнението."
Обобщение
Чрез тази дейност учениците осъзнават, че местоименията не са просто граматични единици, а думи, чрез които изразяваме себе си и връзките си с другите. Това затваря урока с личен смисъл и емоционално осмисляне.
Важно!
- Дайте личен пример, за да вдъхновите децата.
- Не оценявайте отговорите – целта е свободно изразяване.
- Ако някой ученик не иска да споделя, уважете това.
- При нужда, предложете вариант за рисуване вместо говорене.


