Градусна мрежа – Как да открием къде е родината на ананаса?
Раздел
Географска информация
Времетраене
80 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- научават за градусната мрежа и нейната роля в географското ориентиране;
- Определят координати на различни места на Земята;
- Затвърждават знанията си чрез практическо упражнение с координати.
Необходими материали:
- атлас;
- работен лист “Флаш карти на ананаса”- информационна карта №2;
- контурна карта на света;
- цветни моливи;
- Работен лист “Пътешествието на ананаса”;
- работен лист “Как да си направим компас?”.
Учениците се запознават с новата задача – да помогнат на ананаса да открие прародината си, използвайки географски координати. Обсъждат как местоположението се определя чрез градусната мрежа.
Инструкции
- Спомнете си как в предишния урок измерихме разстояние до Бразилия, откъдето е родом нашият Герой! Но всъщност истинската прародина на ананасите е друго място. Искате ли да разберете кое?
- Вижте новата флаш карта – Колумб е открил ананаса на остров Гваделупа. Ще научим как да използваме координати, за да открием точно къде се намира този остров.
Обобщение
Събуждане интереса на учениците и поставяне темата на урока.
Важно!
- Припомнете големия въпрос на проекта: “Как можем да използваме географските координати, за да намерим точното местоположение на даден обект?“.
Учениците се запознават с новата задача – да помогнат на ананаса да открие прародината си, използвайки географски координати. Обсъждат как местоположението се определя чрез градусната мрежа.
Инструкции
- Нашият приятел ананасът продължава своето пътешествие. След като научи как да се ориентира за посоките и колко далеч е Бразилия, той се изправя пред ново предизвикателство: как да открие точното си местоположение на Земята? Питам и вас: как можем да определим точното местоположение на дадено място на Земята?
- За да определим точното местоположение на дадено място на Земята, използваме географските координати – географска ширина и географска дължина. Те са нещо като адрес, който ни помага да намерим всяка точка на картата.
- Когато разгледаме географската карта или географския глобус, на тях виждаме поредица от хоризонтални и вертикални линии, които преминават на еднакви разстояния една от друга и взаимно се пресичат. Виждате ги, нали? Тези линии се наричат паралели и меридиани.
- Линията, която стои на еднакво разстояние от двата полюса, се нарича Екватор. Той поделя Земята на две полукълба - Северно и Южно. Тъй като окръжността има 360 градуса. Ако мислено се прекарат през един градус паралели (мислени окръжности) в Северното полукълбо от Екватора (0 градуса) до Северния полюс (90 градуса), на географския глобус или географската карта ще има 90 паралела. Паралели се наричат мислено прекарани по земната повърхност окръжности, успоредни на Екватора. Екваторът, Северната и Южната тропични окръжности, Северната и Южната полярна окръжности се наричат главни паралели.
- Меридианът е мислена полуокръжност, която свързва Северния и Южния полюси по най-краткия път и пресича Екватора под прав ъгъл (90°). През всяка точка от земната повърхност може да се прекара меридиан. Прието е за Нулев меридиан да се счита този, който преминава през астрономическата обсерватория в Лондонското предградие Гринуич, затова той се нарича още и Гринуички меридиан. На изток от него - от 0 до 180 градуса се намира Източното полукълбо, а на запад - от 0 до 180 градуса - Западно полукълбо.
- Пресичането на паралел и меридиан определя уникалното всяко място на Земята.
- Географска ширина е разстоянието на дадена точка от Екватора - на север или юг;
- Географска дължина е разстоянието на дадена точка от Гринуичкия меридиан - на изток или запад;
- От новата информационна карта разбрахме, че прадядовците на ананаса са били открити от Колумб на остров Гваделупа (16° с.ш., 61° з.д.). Нека заедно да намерим местоположението на тази точка с помощта на градусната мрежа.
- Нека сега да намерим географските координати на София и на Рио де Жанейро. Използвайте градусната мрежа, за да определите географската ширина и дължина на двата града!
Обобщение
Проведохме тази дейност, за да упражним използването на координати в учебна ситуация.
Важно!
- Въведете новия материал, като се стремете да свържете новата тема с предишни уроци: говорили сте за ориентиране в четирите посоки, сега обсъдете как географските координати предоставят по-прецизна информация за местоположението.
- Упражнете умението за работа с градусна мрежа, като давате различни координати и обекти, чиито координати да се определят (използвайте градове, които знаете, че вълнуват учениците ви - например такива, в чиито отбори играят любимите им футболисти). Може да разделите учениците по двойки, които да се съревновават помежду си.
- Покажете как координатите се използват в ежедневието, например при използване на GPS устройства или при търсене на местоположения в онлайн карти.
Учениците учат как се определя местоположение по географски координати, работят с атлас, откриват реални обекти и проследяват пътя на Колумб, свързвайки знанията с историята на ананаса.
Инструкции
- Вече знаете, че прадядовците на нашия приятел Ананаса пристигат в Европа благодарение на Христофор Колумб. Знаете ли кой е той и с какво е известен?
- Предстои ни една интересна задача: да проследим пътешествието на Колумб с помощта на нашите знания за географска карта и градусната мрежа! Ще се разделим на групи по четирима.
- Всеки екип ще получи работен лист, който трябва да попълни. Трябва да откриете пет ключови точки от пътя на Колумб по тяхната географска ширина и дължина. След това всеки от вас трябва да свърже точките на картата в атласа си, за да проследи маршрута на Колумб. Работният лист съдържа и няколко въпроса, над които трябва задружно да помислите. Разполагате с 15 минути.
- След като времето за работа изтече, в рамките на 2-3 минути всеки екип ще може да представи свършеното пред класа
Обобщение
Проведохме тази дейност, за да приложим на практика знанията за географската ширина и дължина. Научихме как да откриваме местоположения по координати. Това ще ни е от полза за следващия етап на проекта, когато ще потеглим към Гваделупа с помощта на компас.
Важно!
- Обсъдете с учениците кой е Христофор Колумб и какво е значението на неговото пътешествие.
- Разделете учениците на групи и им раздайте работния лист. Учениците трябва да открият обозначените места по техните географски координати и да проследят пътя на Колумб в атласите си, свързвайки точките с линия.
- В края на дейността направете обобщение: нека всяка група да представи своите открития пред класа, споделяйки интересни факти за местата, които Колумб е посетил.
Учениците обобщават наученото за координатите и за значението им за ориентирането по карта. Подготвят се за следващия урок, в който ще изработят компас, за да открият ананаса в класната стая и да го ориентират за пътя му обратно.
Инструкции
- Нека обобщим какво научихме за координатите и градусната мрежа.
- Покажете на картата Екватора и другите главни паралели - как се наричат те?
- Покажете на картата и главния меридиан - как се нарича той?
- Какво е градусна мрежа?
- Какво е географска ширина?
- Какво е географска дължина? Защо това знание е важно?
- След като намерихме координатите на Гваделупа, трябва да помогнем на Ананаса да намери правилната посока, за да се върне у дома! Но как ще разберем накъде е Гваделупа, когато се намираме в класната стая?
- В следващия час ще работим с компас, за да покажем на ананаса къде се намира неговата родина! Ще получите работен лист, в който е описан начина на направа на компас. Нека го разгледаме. Прочетете го внимателно. Имате ли въпроси? За домашна работа ще трябва да го изпробвате - ще изработите компас с магнетизирана игла, коркова тапа и купа с вода. След това в следващия час ще използваме компас, за да намерим ананаса в класната стая!
Обобщение
Проведохме тази дейност, за да обобщим наученото за градусната мрежа и координатите. Разбрахме как те ни помагат да открием точно местоположение. Това знание е основа за следващата дейност – изработване на компас и ориентиране по посока.
Важно!
- Подчертайте ключовите понятия: паралел, Екватор, Северна и Южна тропични окръжности и Северната и Южната полярни окръжности, меридиан, Гринуички меридиан, географска ширина и географска дължина, градусна мрежа.
- Обяснете смисъла на координатите в днешния свят. Те са “адреса” на всяка точка от земната повърхност.
- Подгответе преход към следващия урок – практическа дейност с компас. Раздайте работните листове и дайте кратко обяснение как ще се използва компасът в класната стая. Демонстрирайте как ще изглежда готовия компас.


