Замърсяване и пречистване на водите

Раздел

Тела и вещества

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците

  • аргументират нуждата от целенасочени действия за опазването на чистотата на водите в природата.

Необходими материали:

  • дъска
  • маркер
  • работен лист “Замърсяване и пречистване на водата”
  • работен лист “Шаблон на брошура по ПБО “Водата- извор на живот”
Представяне на резултатите от изработката на пречистващи филтри
10 минути
Дискусия

Учителят дава възможност на учениците да докладват резултатите от изработката на своите филтри. Провежда се дискусия по въпросите от работния лист, по който децата са работили в предходния урок.

Инструкции

Започнете часа с представяне на резултатите от създаването на пречистващ филтър за вода.

  • Ученици, днес ще започнем със споделяне на вашите наблюдения от изработката на филтъра за пречистване на вода. Кой от вас ще обясни как е изработил своя филтър?
  • Какво се случи с водата, когато премина през филтъра?
  • Какво открихте за видовете замърсители на водата?
  • Защо смятате, че е нужно да вземем мерки за опазването на чистотата на водите?

Продължете дискусията с метода “мозъчна буря”.

  • Чудесно, много благодаря на всички вас за тези отговори. А сега ще изпълним още една задача, която се нарича “мозъчна буря”. Ще запиша в средата на дъската “чиста вода” и в рамките на няколко минути искам да дадете колкото се може повече предложения за това какви действия могат да се предприемат, за да се опази чистотата на водите.

Учителят записва всички предложения, които дават децата, след което се ограждат/филтрират онези предложения, които целият клас приема като най-ключови и важни.

Обобщение

Обобщете.

  • Благодаря на всички, които споделихте резултатите от работата, която сте свършили по изработването на пречистващия филтър. Радвам се и че споделихте за резултатите от вашите проучвания за видовете замърсители. Сега ще разберете защо това е толкова важно, тъй като ще използваме тази информация за нашата следваща задача.

Важно!

  • Когато провеждате мозъчната буря записвайте всяко предложение, дори да ви се струва абсурдно и нелогично. Важно е децата да усетят идеите си приети и значми. 
  • При филтрирането и избора на онези идеи, които ще останат, постарайте се да мотивирате защо точно тези идеи остават и да обобщите.
Чета с разбиране и подготвям брошура
20 минути
Самостоятелна работа

В тази дейност учениците се запознават с кратък текст с информация за видовете замърсители на водите, както и за начините за опазване чистотата на водата. След това филтрират тази информация, обощават и я подреждат в предварително подготвен шаблон на брошура.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик работен лист “Замърсяване и пречистване на водата” и шаблон на брошура. Дайте инструкции за работа.

  • Ученици, сега ще се заемем със следващата важна задача, а именно, да се запознаете с текст, който дава информация за замърсителите на водата и начините за нейното опазване и почистване. Прочетете внимателно тази информация, подберете най-важното, обобщете го и го напишете в шаблона на брошура. Имате 15 минути време за работа.

Обобщение

Обобщете.

  • През изминалите седмици работихме активно по темата за опазването на чистотата на водите и трите агрегатни състояния на водата. Сега е време да обобщим всичко това и да завършим нашата най-важна и ключова задача, а именно, да направим призив към всички хора да пазят водите на планетата Земя чисти.

Важно!

  • Подгответе и разпечатайте предварително шаблона на брошура, както и текста за четене с разбиране. 
  • Бъдете готови да помогнете на децата и да ги насочите към това как да отсеят информацията и да я сложат в рамките на предоставената им брошура.

Материали за дейността

Финална рефлексия и приключване на работата по проекта
10 минути
Рефлексия

Учителят обобщава свършената работа и провежда рефлексия с учениците, която има за цел да изясни как те оценяват своето индивидуално и групово представяне в рамките на проекта, както и доколко удовлетворени са от свършената работа.

Инструкции

Завършете проекта с рефлексия.

  • Работата ни по този проект е към своя край. Нека погледнем назад към работата ви от последните седмици и да си отговорим на следните въпроси:
  1. Моля, покажете ми с пръсти от 1 до 10 как оценявате представянето си в груповата работа?
  2. Покажете ми с палец нагоре или палец надолу, смятате ли че можехте да се справите и по-добре?
  3. Доволни ли сте от това как работихте с останалите си съотборници?
  4. Как оценявате от 1 до 10 цялостното ви представяне в работата по този проект?
  5. Какво бихте направили по същия начин?
  6. Какво бихте променили при работа по друг проект?

Обобщение

Обобщете.

  • Благодаря ви, че работихме заедно по този проект. Беше вдъхновяващо и се радвам, че успяхте да научите толкова много нови неща. Предстоят ни още вълнуващи проекти.

Важно!

  • Споделете и вие отговори на въпросите с децата. 
  • Дайте възможност на всеки ученик да се изкаже, но все пак сложете някаква рамка, за да не се окаже, че едни говорят твърде дълго, а за други не остава време.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.