Данъците като основа за предоставянето на обществени услуги
Раздел
Професии и предприемачество
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- свързват необходимостта от данъци с осигуряване на обществените потребности;
- изброяват услуги, предоставяни от държавата – образование, здравеопазване, транспорт.
Необходими материали:
- работен лист “Разпредели данъците”
- флумастери
- моливи
- лепило
- кадастрон
- работен лист от предходния етап
Учениците участват в разговор за значението на данъците и как чрез тях държавата осигурява важни обществени услуги. Те разсъждават върху последствията от неправилното разпределение на средствата и се подготвят да приложат знанията си, като се върнат към създадените от тях модели на държави.
Инструкции
Започнете часа с разговор, насочен към данъците и услугите, предоставяни от държавата.
- Хората получават много стоки и услуги от държавата в различни сфери. Например в сферата на образованието държавата строи детски градини и училища; предоставя средства за отоплението в тях, за безплатни учебници на учениците. В сферата на здравеопазването се строят поликлиники и болници. В сферата на транспорта се изграждат пътища, магистрали, мостове, тунели и т.н. Държавата отпуска средства за осигуряване на обществения ред - това е работата на полицията, за отбрана - работата на армията, за защитата на населението от пожари, бедствия и аварии се грижи пожарната.
- Откъде според вас идват парите, които държавата отпуска за тези услуги?
Обсъдете какво представляват данъците.
- Това са парите, които държавата събира от всички хора и предприятия. Те се разпределят за осигуряването на важни за обществото услуги като образование, здравеопазване, транспорт, осигуряване на обществения ред и др.
Наблегнете на това, че е изключително важно парите да се разпределят правилно, за да има средства за всяка една от услугите.
Попитайте: “Какво ще се случи, ако при разпределянето на парите от данъците не останат средства за защита от пожари, бедствия и аварии? А ако не останат средства за транспорт?”.
След това поставете целта на урока:
- Ученици, през този час вие ще приложите наученото за данъците като отново се върнете към създадените от вас държави.
Обобщение
Важно е учениците да разбират ролята на данъците и финансирането на обществените услуги. Това ще им помага да вземат обосновани решения при изграждането на своята измислена държава и да осъзнаят отговорността, която носи управлението на обществени ресурси.
Важно!
- Създайте ангажираща дискусия – започнете с конкретни примери за услуги, които учениците ползват ежедневно (училище, пътища, болници), за да свържат темата с личния си опит.
- Поощрявайте въпроси и разсъждения – насърчавайте учениците да мислят критично, като задават въпроси като „Какво ще се случи, ако...?“ и ги подтикнете да търсят причинно-следствени връзки.
- Използвайте визуални средства – карти, схеми или илюстрации на държавни услуги ще помогнат на учениците да осмислят по-добре разпределението на данъците.
Учениците работят по екипи, като разпределят събраните данъци между различни държавни услуги според приоритетите на създадената от тях държава. Те решават кои услуги ще бъдат финансирани от държавата и какво конкретно ще се осигури безплатно за гражданите.
Инструкции
Преминете към същинската дейност - разпределение на събраните данъци между основните услуги, предоставяни от държавата.
Раздайте на всеки отбор работен лист “Разпредели данъците”. Уверете се, че децата разполагат с необходимите материали - работни листове от предишните етапи, моливи, флумастери и др.
Насочите вниманието на учениците към схемата от работния лист, като дадете ясни инструкции:
- Всеки екип има 20 минути време за работа. Вашата задача е да избере кои услуги във вашата държава ще се предоставят от държавата - може да е една, може да са всички. Тогава може би вашата държава ще събира по-високи данъци? Когато изберете услугите, запишете кое конкретно от тях ще е безплатно - какво ще прави държавата за образованието, за транспорта, за здравеопазването и за осигуряването на обществения ред със събраните данъци.
Обобщение
Тази дейност е важна, защото ги поставя в ролята на отговорни управници, които трябва да вземат реалистични решения за разпределение на обществени ресурси. Така те развиват разбиране за баланса между нуждите на обществото и възможностите на държавния бюджет, както и осъзнаване на последствията от техния избор.
Важно!
- Насърчавайте децата да си помагат взаимно.
- Съдействайте им с насочващи въпроси, за да оформят идеите си.
- Когато времето за работа изтече, помолете един или два отбора да споделят идеите си.
- Ако е необходимо, нека учениците довършат работните си листове в часовете по занимания по интереси или изобразително изкуство.
Материали за дейността
Учениците завършват работата си, като оформят плакат с информация за парите и данъците в тяхната измислена държава, залепяйки готовите работни листове на кадастрон. С това те подготвят визуален материал за предстоящото представяне в новинарската емисия, в която ще представят своята държава пред "света".
Инструкции
Като завършек на часа помолете отборите да залепят на кадастрон работните листове, свързани с парите в тяхната държава и с разпределението на данъците. По този начин плакатът, с който ще участват в новинарската емисия, вече ще е готов.
Обобщете за учениците това, през което са преминали до момента:
- Вие вече знаете какво представляват парите и че те са в непрекъснато движение. Разбрахте, че част от тях хората плащат на държавата под формата на данъци, за да може тя да осигури важни за обществото услуги - образование, здравеопазване, транспорт, защита на населението.
- Тези нови знания вие успяхте да приложите, като създадохте свои държави със собствени парични единици и помислихте за това как вашите държави ще разпределят събраните данъци. Сега предстои една изключително забавна част - ще заснемем новинарски емисии, в които всеки екип ще съобщи на света новината за създаването на своята държава и ще разкаже малко повече за нея.
Обобщение
Тази дейност е важна за проекта, защото обединява и визуализира наученото от учениците по темата за парите и данъците.
Важно!
- Подгответе материалите предварително – уверете се, че всеки екип има кадастрон, лепило, маркери и всички работни листове от предишните дейности, за да не се губи време в търсене.
- Осигурете яснота в задачата – напомнете на учениците какво точно трябва да съдържа плакатът (напр. име на държавата, парична единица, как се разпределят данъците и за кои услуги).
