Раздел
Планетата Земя
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- прилагат знанията си за вулканите:
- развиват умения за работа в екип;
- изработват модел на вулкан и демонстрират изригването му.
Необходими материали:
- Работен лист “Части на вулкана и ефекти от вулканичната дейност”;
- Изрязани листчета с ефекти за всяка двойка;
- Как да си направим вулкан – видео;
- Пластилин, глина, хартия, лепило, боя за храна, сода, оцет, бутилки;
- Защита за масите и пода при демонстрацията.
Учениците работят по двойки. Получават работен лист, в който е представена структурата на вулкана - кратер, магмена камера, вулканичен отвор и лава. Получават листчета с ефекти от вулканични изригвания, които трябва да подредят в две групи: положителни и отрицателни.
Инструкции
- Всичко, което научихме досега – за вътрешността на Земята, за вулканите, за тяхното въздействие – днес ще оживее. Ще бъдете учени, изследователи и творци. Всеки от вас ще създаде вулкан, който ще изригне!
- Но преди това – нека се подготвим още малко. Получихте работен лист със структура на вулкана - прегледайте го. Кои са основните части на всеки вулкан?
- На втората страница виждате една празна таблица. Ще получите листчета с ефекти от вулканичната дейност. Обсъдете с партньора си какво означават тези ефекти и ги залепете на съответното място в таблицата.
Обобщение
Учениците активират знанията си за структурата на вулкана, свързват ги с реални последици от изригвания и визуализират процеса на изграждане. Това подготвя терена за създаване на точен и вдъхновяващ модел.
Важно!
- Раздайте работните листове с вътрешната структура на вулкан. При нужда, направете кратко обяснение.
- Подгответе разрязаните листчетата/картите с ефекти - всяка двойка трябва да ги раздели в две групи - положителни и отрицателни - и да ги залепи в таблицата.
- Обсъдете отговорите.
Учениците пристъпват към изработването на своя модел на вулкан, като прилагат знанията си за вулканичния строеж. Използват разнообразни материали като глина, пластилин, хартия, лепило, бутилки и бои, за да създадат кратер, магмена камера, отвор и лавови потоци. По време на изработката прилагат знания, координация, креативност и работа в екип
Дейността подготвя сцената за зрелищното изригване в края на часа.
Инструкции
- Ще изгледайте видеото “Как да направим модел на вулкан“.
- Сега вече може да започнете изграждането на своя модел. Използвайте наличните материали – бутилка или конус за основа, пластилин или глина за тялото, боя за лава.
- Включете задължително следните елементи: кратер, вулканичен отвор, магмена камера, лава. Създайте стабилна основа, която да позволява безопасно изригване с оцет в края на часа. След като тялото е готово сипете в кратера вода, сода, боя и препарат за съдове. Работете заедно – обсъждайте формата, цветовете и реалистичността.
Обобщение
Учениците създават модел на вулкан, който визуализира и затвърждава знанията им по темата. Това е кулминационна дейност, свързваща теория и практика чрез екипна работа, креативност и точност.
Важно!
- Насърчавайте творчески подход, но напомняйте за нужната точност на структурните елементи.
- Подпомагайте екипите - може би ще е необходима помощ за стабилизирането на модела или оформянето на кратера.
- Напомнете, че предстои демонстрация.
В тази финална дейност учениците представят и демонстрират своите модели на вулкани чрез зрелищно “изригване“ с оцет. В началото по двойки коментират картите с положителни и отрицателни ефекти от изригванията, като обясняват въздействието им върху природата и хората. След това всяка двойка демонстрира изригване на своя модел.
Часът завършва с рефлексия за преживяното в целия проект - учениците обсъждат какво са научили, кое им е било най-интересно и как биха използвали тези знания в реалния живот.
Инструкции
Време е нашите вулкани да изригнат - подгответе своя модел за изригване. Уверете се, че има отвор, че е стабилен и напълнен с необходимия материал.
По мой сигнал ще добавете оцет в центъра и ще наблюдаваме изригването. Може да направите клипче!
На финала искам да ви задам няколко въпроса:
- Какво беше най-интересното нещо, което научих?
- Кое беше най-забавно?
- С какво ще запомня този проект?”
Обобщение
Проектно базираното обучение завършва с впечатляващо и емоционално преживяване, което ще остане трайно в паметта на учениците.
Важно!
- Това е кулминацията на целия проект – вулканите оживяват, учениците демонстрират знания, споделят усещания и оставят последен отпечатък от наученото. Не пропускайте да заснемете изригванията.
- Дайте знак за изсипването на оцета. Може вулканите да изригнат едновременно или да организирате “мексиканска вълна”.
- Насърчете учениците да аплодират и коментират положително.
- След последното изригване организирай кратка рефлексия.