Раздел

Планетата Земя

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават вътрешни и външни обвивки на Земята;
  • разпознават и назовават вътрешните слоеве на Земята – земна кора, мантия, ядро;
  • описват вътрешния строеж на Земята и връзката му с вулканичната дейност;
  • изследват разположението на вулкани по света.

Необходими материали:

Огненото начало: как изригват вулканите?
15 минути
Въведение, Дискусия

Учениците гледат видео за вътрешния строеж и образуването на вулкани. Преговарят знанията си от предишния урок. Обсъждат какво се случва и какво ги е впечатлило.

Инструкции

  • Мили ученици, искам да изгледаме заедно едно видео. 
  • След наблюдение на видеото задайте въпроси на учениците:
  1. Какво си припомнихте за вътрешния строеж на Земята?
  2. Какво ви направи впечатление във видеото?
  3. Как си обяснявате това, което видяхте?
  4. Коя е причината за образуването на вулканите?
  5. Къде се намират повечето вулкани?

Видео: Как изригват вулканите? (от 04:43 до 09:20 минута)/Volcano (на английски)

Обобщение

Поставя се основа за разбиране на връзката между вътрешния строеж на Земята и вулканичните изригвания.

Важно!

  • Направете уводна петминутка с въпроси по темата за строежа на Земята.
  • Пуснете видеото и след приключване задайте въпроси.

Материали за дейността

Намери вулканите по света
20 минути
Самостоятелна работа, Игра

Учениците работят с дигитален пъзел и откриват местоположението на активни вулкани (трябва да “хванат” и да изтеглят снимката с името на съответния вулкан до мястото, на което предполагат, че се намира). След като достигнат до верните отговори, отбелязват и именуват вулканите върху разпечатана контурна карта на света. Може да разпечатате работния лист с инструкциите.

Инструкции

  • Сега ще направим една онлайн задача. Ще “пътувате” по картата на света и ще откриете имената и местоположението на различни активни вулкани. Задачата ви е да откриете правилното място на всеки вулкан. Не се притеснявайте да грешите - опитвайте докато не достигнете до верния отговор.
  • След това трябва да изберете 5 от вулканите и да ги отбележете ги на хартиена карта. Проявете креативност при работата с картата, може да използвате различни цветове или да направите някакви символи на местоположението на вулканите. Ще намерите инструкциите на работния лист.

Обобщение

Учениците научават за реалното разположение на вулканите и правят връзка между географията и вътрешните процеси на Земята.

Важно!

  • Покажете на голям екран как се “хващат” и “изтеглят” вулканите. Може да наредите пъзела заедно, ако няма устройства за всички.
  • Презентирайте или раздайте работните листове - нека всеки ученик изпълни задачата самостоятелно.

Материали за дейността

Домашна мисия – разкажи историята на вулкан
5 минути
Практическа задача, Рефлексия

Прави се кратко обобщение. Учителят задава домашна задача – проучване на едно голямо вулканично изригване и представяне в избран формат.

Инструкции

  • Днес си припомнихме вътрешните слоеве на Земята и се запознахме по-отблизо с някои активни вулкани. За наше щастие в България скоро не е имало вулканични изригвания, но със сигурност преди милиони години и тук земята буквално е дишала огън.
  • За домашна работа искам да проучите някое от най-внушителните вулканични изригвания в историята по ваш избор. Използвайте сайта Global Volcano Viewer или други надеждни източници. Ще прочетете какви последици са оставили след себе си тези природни сили. Представете своето откритие чрез текст, рисунка или презентация. Опитайте се да уловите не само фактите, но и усещането за силата на природата. Използвайте въображението си! Вашата работа трябва да оживее пред очите на всички, които я видят или чуят.
  • Вашето представяне трябва да е в рамките на минута и да даде отговор на въпросите с трите “К” - кога, къде е как се случва.  Очаквам с нетърпение да видя как ще вдъхнете живот на тези огнени легенди.

Обобщение

Учениците се подготвят да изследват реални примери и да осмислят ролята на вулканите в природата и живота на хората.

Важно!

  • Обяснете какви са очакванията - кратко, но съдържателно представяне на вулканите в рамките на не повече от минута.
  • Помолете учениците да запишат задачата в тетрадките си.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.