Книжка с характер – представяме частите на речта
Раздел
Думата като част на речта
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават глагола като част на речта;
- разпознават числото на глагола;
- познават съществителното име като част на речта;
- разграничават съществителни собствени и съществителни нарицателни имена;
- оределят вида, рода и числото на съществителното име;
- разпознават умалителни съществителни имена;
- разпознават прилагателното име като част на речта;
- разпознават рода и числото на прилагателното име;
- съгласуват прилагателното и съществителното име по род и число;
- употребяват уместно глаголи, прилагателни и съществителни имена.
Необходими материали:
- бяла дъска и маркери за дъска
Да си припомним как даваме обратна връзка
5 минути
Дискусия
Провежда се кратка дискусия какво е обратна връзка, защо е важна и как да я даваме по позитивен начин.
Инструкции
Въведете учениците в даването на обратна връзка и значението на тази дейност.
- Какво значи да дадеш обратна връзка?
- Защо е важно да казваме добри неща за труда на другите?
- Ще използваме изрази като: „Хареса ми, че...“, „Много ми беше интересно...“, „Следващия път можеш да добавиш...“
- А ако нещо не ни е харесало, как можем да го кажем така, че да не засегнем човека отсреща?
Обобщение
Обобщете.
- Припомнихме си как да бъдем добри слушатели и да даваме уважителна и полезна обратна връзка.
Важно!
- Обяснете какво е обратна връзка - означава да кажеш на някого как се е справил, какво ти е харесало и какво може да подобри, но по добър и учтив начин.
- Дайте 2–3 примерни израза, които учениците да използват.
- Научете ги да дават съвети с уважение:
- вместо „Това не беше хубаво“, кажи „Следващия път можеш да добавиш още примери.“
- вместо „Не разбрах какво си направил“, кажи „Би било още по-ясно, ако обясниш с картинки.“
- Ако е необходимо, направете кратки упражнения - един ученик показва нещо, друг му дава обратна връзка с примерните изрази.
Материали за дейността
Чуй моята граматическа история
25 минути
Презентация
Учениците представят книжките си пред класа или в малки групи, като разказват какво са включили във всяка страница.
Инструкции
Преминете към представянето на книжките. Дайте инструкции на учениците.
- Ще представяте книжките си един по един. Когато е ваш ред, покажете какво сте сътворили.
- Разкажете с няколко изречения какво сте написали на страниците и какви примери сте избрали.
- След всяко представяне, двама ученици ще дадат обратна връзка - ще кажат какво им е харесало и има ли нещо, което да се подобри.
Обобщение
Обобщете.
- Видяхме разнообразие от книжки. Научихме се да се изразяваме ясно, да слушаме с внимание и да ценим труда на съучениците си.
Важно!
- Ако няма време за всички ученици, организирайте представянето по двойки или в малки групи.
- Насърчавайте конкретност в обратната връзка („Хареса ми как си подредил глаголите.“ вместо „Много е хубаво.“).
Материали за дейността
Моята книжка е специална, защото...
5 минути
Рефлексия
Рефлексия – всеки ученик допълва изречението „Моята книжка е специална, защото...“
Инструкции
Завършете часа и проекта с кратка рефлексия.
- Помислете с какво се гордеете в своята книжка? Какво я прави специална?
- В тетрадките си довършете изречението „Моята книжка е специална, защото...“
Обобщение
Обобщете.
- Завършихме проекта с гордост и усмивка – всяко дете има своя граматическа книжка и е по-уверено в познаването на частите на речта.
Важно!
- Може да напишете изречението на дъската, за да улесните децата.
- Ако някой желае, нека сподели с целия клас как е довършил изречението.