Тайната на думите – описваме частите на речта
Раздел
Думата като част на речта
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават глагола като част на речта;
- разпознават числото на глагола;
- познават съществителното име като част на речта;
- разграничават съществителни собствени и съществителни нарицателни имена;
- оределят вида, рода и числото на съществителното име;
- разпознават умалителни съществителни имена;
- разпознават прилагателното име като част на речта;
- разпознават рода и числото на прилагателното име;
- съгласуват прилагателното и съществителното име по род и число;
- употребяват уместно глаголи, прилагателни и съществителни имена.
Необходими материали:
- бяла дъска и цветни маркери за дъска
- готови информационни табла за частите на речта (при необходимост)
- графитни и цветни моливи, химикалки, флумастери
- готовите книжки с корици и страници за попълване
Мисловна мрежа – какво знаем за частите на речта
5 минути
Дискусия
Учениците си припомнят чрез мисловна карта основните характеристики на съществителните имена, прилагателните имена и глаголите.
Инструкции
Направете на дъската три големи балончета - глагол, съществително и прилагателно име.
- Нека си припомним – какво знаем за съществителното име, прилагателното име и глагола.
- Кажете по една характеристика за всяка част на речта.
- Ще записвам на дъската около балончетата вашите предложения, а вие след това ще използвате тази информация.
Обобщение
Обобщете.
- Обновихме знанията си за частите на речта – сега ще ги внесем в нашите книжки.
Важно!
- Използвайте цветни маркери за всяка част на речта, за да е визуално ясно.
- Помогнете с насочващи въпроси при нужда.
Материали за дейността
Граматическите книжки оживяват
25 минути
Самостоятелна работа
Учениците записват основна информация и примери във всяка от страниците за частите на речта - съществително име, прилагателно име и глагол.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик неговата книжка, изработена през предходния час. Дайте инструкции за работа.
- Отворете книжката си.
- На всяка страница напишете:
- Какво представлява тази част на речта? Това е определението.
- Какви въпроси задаваме, за да я разпознаем?
- Ако има род и число, записваме какви могат да бъдат.
- Какви видове от тази част на речта познаваме?
- Примери (поне 3)
- Използвайте цветни моливи, за да подчертаете важните думи.
- Имате 20 минути време за работа.
Обобщение
Обобщете.
- Напълнихме книжката със знания. Вече имаме свое място, където ясно са записани важните характеристики на частите на речта в българския език.
Важно!
- Обходете класната стая и подкрепяйте при нужда.
- Дайте възможност на по-бързите ученици да добавят изречение с подчертаване на съответната част на речта.
- Оставете на дъската мисловната карта, която създадохте заедно с учениците. Може да използвате информационно табло за частите на речта за подкрепа.
Материали за дейността
Моето граматическо съкровище
5 минути
Рефлексия
Учениците споделят по едно нещо, което са научили или са си припомнили за частите на речта.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия.
- Кажете едно нещо, което запомнихте днес. Може да е определение, въпрос или интересен пример. Ако искате, може да го нарисувате на гърба на книжката си.
Обобщение
Обобщете.
- Затвърдихме знанията си и ги запазихме по красив и забавен начин. Граматическата книжка се превръща в наш помощник. Ще я използваме, когато работим с частите на речта.
Важно!
- Може да събирате устни отговори или да предложите рисуване на гърба на книжките за по-срамежливите.
- Насърчете всяка форма на изразяване.