Раздел
Думата като част на речта
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават глагола като част на речта;
- познават съществителното име като част на речта;
- разпознават прилагателното име като част на речта.
Необходими материали:
- флумастери, моливи
- ножици, лепило, телбод
- цветни картони A5
- бели листове A5
- работен лист “Образец на граматическа книжка”
Да си представим как би изглеждала нашата книжка
5 минути
Дискусия
Учениците разглеждат примерна корица и примерни страници от учителски модел на граматическата книжка. Обсъждат какви елементи трябва да включва всяка от книжките на децата.
Инструкции
Покажете на учениците примерна граматическа книжка, изработена от Вас.
- Вижте тази примерна граматическа книжка. Тя е изработена от мен. Какво има на корицата?
- Какво има вътре?
- Как искате да изглежда вашата книжка?
- Ще имате възможност да създадете всичко сами!
Обобщение
Обобщете.
- Представихме си как може да изглежда нашата книжка – сега е време да я създадем от нулата!
Важно!
- Подгответе примерен модел на книжката или снимки. Може да направите няколко различни варианта. При необходимост, може да използвате образец на граматическа книжка.
- Насърчете личната интерпретация – няма „правилна“ книжка, само креативност!
Подготвяме нашите книжки
25 минути
Творческа задача
Учениците създават корица и подреждат страници за всяка от изучаваните части на речта. Сглобяват книжката и я подготвят за попълване.
Инструкции
Дайте инструкции за работа.
- Вземете картони за кориците в цветове, които ви харесват, както и листове за вътрешните страници.
- На корицата нека има надпис: „Граматическа книжка – Части на речта на [Вашето име] от [Клас] клас“. Може да направите рисунки.
- Изработете страници със заглавия „Съществително име“, „Прилагателно име“, „Глагол“.
- Украсете ги с рисунки, направете ги цветни, може да направите и апликация. След това ще съберем страниците с телбод.
Обобщение
Обобщете.
- Създадохме нашите лични граматически книжки – вече имаме основата, върху която ще записваме знанията си в следващия час.
Важно!
- Уверете се, че всяко дете има необходимите материали.Подгответе разнообразни цветове картон.
- Обърнете внимание на последователността – първо съдържание, после сглобяване.
- Бъдете готови да помагате с телбода.
Нашите книжки са готови да поемат на пътешествие!
5 минути
Рефлексия
Кратко споделяне по двойки какво най-много им е харесало в създаването на книжката и какви са техните очаквания за проекта оттук нататък.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия по двойки.
- Обърнете се към съседа по чин и отговорете на два въпроса:
- Какво най-много ми хареса днес в създаването на книжката?
- Какво очаквам да добавим в книжката в следващия час?
Обобщение
Обобщете.
- Създадохме собствени книжки – красива рамка, в която ще вложим знанията си за частите на речта. Вече сме автори!
Важно!
- Може да предложите някои деца да споделят с целия клас.
- Подгответе книжките за следващия урок – може да ги приберете при Вас временно.
- Осигурете допълнително време за работа, ако някои ученици не са успели да завършат книжките си в часа.
