Раздел

Думата като част на речта

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават глагола като част на речта;
  • разпознават числото на глагола;
  • познават съществителното име като част на речта;
  • разграничават съществителни собствени и съществителни нарицателни имена;
  • оределят вида, рода и числото на съществителното име;
  • разпознават умалителни съществителни имена;
  • разпознават прилагателното име като част на речта;
  • разпознават рода и числото на прилагателното име;
  • съгласуват прилагателното и съществителното име по род и число;
  • употребяват уместно глаголи, прилагателни и съществителни имена.

Необходими материали:

  • бяла дъска и цветни маркери за дъска  
  • химикали и графитни моливи
  • цветни моливи, флумастери
  • лепящи листчета
  • бели листове А3 
  • готови информационни табла за частите на речта (при необходимост)
  • табели „Съществително“, „Прилагателно“, „Глагол“
Мисловна буря - кои са нашите граматически приятели?
5 минути
Дискусия

Учениците изброяват думи, които си спомнят от изучаваните части на речта, и ги подреждат в три категории - съществителни, прилагателни, глаголи.

Инструкции

Залепете на дъската табла с надписи „Съществително“, „Прилагателно“ и „Глагол“. Раздайте на учениците по няколко лепящи листчета. 

  • Помислете кои думи си спомняте като примери за съществителни, прилагателни и глаголи. Запишете на едното листче поне един пример за глагол, на второ листче - поне един пример за съществително име, и на трето листче - поне един пример за прилагателно име.

След като учениците са готови, накарайте ги да станат и да залепят листчетата на правилното място.

  • Хайде да групираме думите, като ги залепите на съответните места на трите табла. Заедно ще проверим всяко листче дали е на правилното място.

Обобщение

Обобщете.

  • Тази дейност ни напомни кои са основните части на речта и как ги разпознаваме. Подготвя ни да влезем по-дълбоко в темата.

Важно!

  • Насърчете всички да се включат.
  • Насочвайте учениците с въпроси („Какво прави?“, „Какъв, каква, какво е?“, „Какво е това?“).
  • Вместо табло с надписи на частите на речта, можете да използвате бялата дъска, на която децата да лепят листчетата. Вариантът с таблото е подходящ, когато искате да запазите примерите на учениците по време на целия проект.

Материали за дейността

Групово табло “Какво знаем за частите на речта?”
20 минути
Групова работа

В три групи учениците изработват табло с ключови думи и характеристики за една от частите на речта - глагол, съществително и прилагателно име. Представят таблото пред класа.

Инструкции

Разделете класа на три групи, раздайте по един бял лист (формат А3 за предпочитане) на всеки отбор и дайте инструкции за работа. 

  • Разделени сте в три групи – всяка група ще прави табло само за една част на речта: съществително, прилагателно или глагол.
  • Сложете заглавие на таблото. Напишете какво представлява тази част на речта, която ви се е паднала, с какви въпроси я откриваме, Допълнете таблото с примери. Украсете с рисунки и цветове. 
  • Когато сте готови, всеки отбор ще представи таблото си пред класа. Имате 15 минути време за работа.

Когато времето за работа изтече, помолете отборите да споделят информацията от таблата си.

Обобщение

Обобщете.

  • Събрахме и представихме знанията си за частите на речта – всяка група стана специалист в една от тях.

Важно!

  • За да спестите време, разделете класа на групи още преди започването на часа.
  • Насърчете учениците да си разпределят ролите в групите (например: писател, художник, говорител) или да се редуват в тях.
  • Ако е необходимо, разделете класа на повече групи и дублирайте задачите - 2 отбора да правят табло за съществително име, 2 отбора за глагол и т.н.
  • Наблюдавайте как учениците се справят с определението – дайте рамка при нужда.
  • Припомнете техники за работа в екип – изслушване, редуване, толерантност.
Нашата граматическа кутийка със знания
10 минути
Рефлексия

Учениците отговарят на въпроси за това какво са научили. Учителят обобщава наученото и представя как ще продължи проектът.

Инструкции

Завършете часа с кратка рефлексия и обобщение.

  • Помислете и споделете:
    1. Коя част на речта ви е най-интересна и защо?
    2. Какво ново научихте днес?
  • Хайде да обобщим най-важното за всяка една част на речта. Вие споделяте, а аз записвам на дъската ключови думи.
  • Предстои всеки от вас да си направи своя “Граматическа книжка” с частите на речта и това, което правихме днес, ще ви помогне.

Обобщение

Обобщете.

  • Затвърдихме знанията си за частите на речта. Готови сме да ги превърнем в нещо красиво и полезно – нашите собствени книжки!

Важно!

  • Насърчете децата да споделят.
  • Може да използвате „мисловна карта“ или проста графика за обобщение.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.