Раздел

Литературни и фолклорни текстове

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • четат правилно и с разбиране малки по обем художествени или нехудожествени текстове;
  • отговарят кратко на въпроси по съдържанието на изучавано произведение;
  • се ориентират в случката в изучаваното литературно или фолклорно произведение.

Необходими материали:

  • Копия на репликите за всеки от актьорите и разказвача
  • Бели листове за сценографите
  • Платове, картони, ножици, лепило, бои за костюми и декори
Вълшебният старт
5 минути
Групова работа

Учениците се разпределят в групи, според ролите си.

Инструкции

Разделете класа на актьори, разказвач и сценографи.

  • Представете си, че сте истински актьори и днес започва нашата важна репетиция! Как мислите, какво трябва да прави един актьор, за да разкаже приказката по най-добрия начин?
  • А какво друго ни трябва освен актьори? (Декори, костюми.)
  • Ще се разделим по групи, в зависимост от дейностите, които имате да правите. Актьорите и разказвачът ще репетират репликите си. Сценографите ще обсъдят как ще изглеждат декорите за сцените и какви костюми ще са необходими.

Обобщение

Обобщете.

  • Всеки открива своята роля в приказния свят – дали като актьор, творец на костюми или създател на декора, заедно изграждаме магията на сцената!

Важно!

  • Уверете се, че всеки от класа има роля и всички са наясно какво ще правят.

Материали за дейността

Репетираме и творим
25 минути
Групова работа

Актьорите и разказвачът упражняват изразително четене на репликите на своите герои. Сценографите планират и изработват костюмите и декора.

Инструкции

Дайте инструкции на учениците актьори и разказвач как да работят в групи и как да репетират сцените от приказката. Насочете ги да се съсредоточават върху жестовете, израженията на лицето и интонацията. 

  • Нека всеки първо прочете своите реплики и си представи своя герой. След това се събирайте по групи, спрямо сцените, и репетирайте заедно. Опитвайте се да четете изразително и да показвате подходящи жестове и изражения.

Дайте инструкции и на учениците, които работят по костюмите и декора, как да предлагат идеи за осъществяването им. 

  • Съберете се първо всички заедно и обсъдете приказката - къде се извършва действието и запишете идеи какъв декор и какви костюми биха били подходящи за всяка от сцените. След това може да работите в два отделни екипа - за декорите и за костюмите.

Обобщение

Обобщете.

  • Театърът е не само думите, а и за начина, по който ги казваме и показваме, както и как изглеждат сцената и актьорите.

Важно!

  • Минавайте от група на група, помагайте с интонацията, движенията и изразителността.
  • Подкрепяйте сценографите, като им давате обратна връзка дали предложенията им са подходящи за приказката и дали са възможни за осъществяване, както и с идеи при нужда.
  • Ако е необходимо, вие разделете сценографите на два екипа - един, отговарящ за костюмите, и един, който ще прави декорите.

Материали за дейността

Огледало на сцената
5 минути
Дискусия

Всеки ученик споделя как се чувства в своята роля и как може да подобри изпълнението си.

Инструкции

В края на часа насърчете учениците да споделят впечатления от работата си. 

  • Забелязах, че всеки от вас работеше с много ентусиазъм днес. Споделете как се чувствате в ролите си - кое ви се получи с лекота?
  • А кое ви затрудни? Какво можем да направим, какви стратегии да предприемем, за да ни е по-лесно?

Обобщение

Обобщете.

  • Ние вече знаем как да изразим героите си и можем да ги покажем с емоции и движение. Имаме и план какви костюми ни трябват и как ще изглежда сцената.

Важно!

  • Насърчавайте всяко дете да сподели мнението си. 
  • Насърчавайте учениците да си дават стратегии - ако за някой нещо се е получило, а за друг - не, да сподели какво му е помогнало.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.