Раздел

Литературни и фолклорни текстове

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • четат правилно и с разбиране малки по обем художествени или нехудожествени текстове;
  • отговарят кратко на въпроси по съдържанието на изучавано произведение;
  • се ориентират в случката в изучаваното литературно или фолклорно произведение.
Ако бях герой…
5 минути
Групова работа

Учениците избират любим герой от приказката и се обосновават отговорите си.

Инструкции

Започнете часа с дискусия относно любимите герои от избраната приказка.

  • Кой е любимият ви герой от приказката? Защо? 
  • Кой герой искате да изиграете?
  • Как бихте изглеждали, ако в пиесата играете този герой?

Попитайте

  • А ако не можем всички да бъдем един и същ герой, кой още ви харесва?

Обобщение

Обобщете.

  • Всеки герой има важна роля в историята, точно както всеки от вас в нашия проект.

Важно!

  • По възможност използвайте картинки или кукли на героите от приказката, за да подпомогнете разпознаването.
  • Поканете децата да покажат как би се движил или говорил техният герой. Това ще активира въображението и ще ги подготви за актьорска игра.

Материали за дейността

Сценично планиране
25 минути
Дискусия

Учениците планират театралната постановка и разпределят ролите в нея.

Инструкции

Разкажете за разпределянето на роли в едно предтавление (актьори, разказвач, сценографи).

  • Освен актьори, какви други роли има в подготовката на едно театрално представление? 
  • Ще ни е необходим разказвач. Много важна роля имат режисьора и сценографите - те подготвят сцената, декорите, костюмите, осветлението и звука.

Обяснете добре отговорностите на всяка роля. Обяснете, че вие ще бъдете режисьор и ще отговаряте за осветлението и звука. 

  • Тъй като вече имаме избрана приказка и това е първото ни театрално представление, аз ще вляза в ролята на режисьор и ще ръководя целия проект. Но най-важната работа ще бъде ваша - как ще изглежда сцената, костюмите, как ще играят актьорите.
  • Актьори - Учат репликите си с помощта на учителя или родител. Упражняват изразително четене и мимика. Репетират движенията и поведението на своя герой. Участват активно в репетиции и представление.
  • Сценографи - Рисуват, изрязват и оцветяват елементи за декора. Помагат за изработването на костюми и аксесоари. Подреждат сцената преди представлението. Сътрудничат с актьорите, за да създадат подходяща приказна атмосфера.
  • Разказвач - Чете или разказва частите от приказката, които свързват сцените. Говори ясно и изразително, за да може публиката да разбере историята. Помага на публиката да следи сюжета и преходите между действията.

Обсъдете сцените, които ще бъдат изиграни, и разпределете ролите между учениците. 

  • След като се запознахме с приказката, ще изберем сцените, които искаме да изиграем. След това ще си разпределим ролите, за да можем да започнем подготовката на представлението.

Обобщение

Обобщете.

  • Сега имаме екипа за нашето представление!

Важно!

  • Насочвайте учениците към баланс между забавление и ангажираност.
  • Насочвайте учениците да влязат в роли, подходящи за тях, в които ще се чувстват комфортно и ще имат възможностите да се справят.

Материали за дейността

Финални щрихи
5 минути
Дискусия

Учениците споделят как разбират избраните си роли и как се чувстват с тях.

Инструкции

Задайте на учениците въпроси, с които да провокирате размисли как си представят себе си в получената роля.

  • Има ли си всеки роля в нашата театрална постановка? 
  • Знае ли всеки какво трябва да прави? 
  • Как се чувствате в новите си роли?

Обобщение

Обобщете.

  • Всеки има своята важна роля в този проект. Заедно ще имаме едно незабравимо приключение!

Важно!

  • Уверете се, че всички ученици са разбрали какво трябва да правят и дали се чувстват комфортно в ролите си.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.