Раздел

Литературни и фолклорни текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • участват в обсъждането на фрагменти от литературното произведение;
  • съотнасят заглавие към конкретен епизод;
  • проследяват взаимоотношенията между героите в изучавано произведение;
  • съпоставят постъпките на героите и нравствените им качества;
  • четат с разбиране и изразително текста на изучаваното произведение;
  • откриват нравствени ценности в пословици.

Необходими материали:

  • листове за рисуване / скицници
  • цветни моливи, флумастери
  • текст на приказката “Всеки остава завинаги”
  • лепящи листчета за реплики
  • табло за разпределение на сцените
  • работен лист “Героите оживяват- стъпки за работа в група”

Използвани източници: “Всеки остава завинаги” от Мая Дългъчева, “Приказки от Оная гора”, изд. “Жанет-45”, 2022 г.

Как изглеждат героите?
10 минути
Дискусия

Учениците разсъждават върху въпроси за външния вид и емоциите на героите. Обсъждат как те могат да бъдат представени визуално.

Инструкции

Започтене часа с дискусия относно външния вид и емоциите на героите.

  • Сега, ученици, помислете за героите от приказката “Всеки остава завинаги”. Как изглеждат те според вас? 
  • Как можем да разпознаем какво чувстват, само като ги погледнем? 

Насочете учениците към текста на приказката.

  • Подчертайте в текста на приказката думите, с които се описват външния вид и емоциите на героите. 
  • Споделете идеи – ще ни трябват за рисунките по-късно!

Обобщение

Разговаряхме за героите и техните емоции, за да можем по-късно да ги изобразим чрез рисунки. Това ни помага да ги опознаем по-добре и да подготвим своя комикс.

Важно!

  • Насочвайте учениците с въпроси: „Кой герой ви е най-интересен?“, „Какво показва лицето му в дадена сцена?“, „С какво се отличава от другите?
Героите оживяват: създаваме сцени и рисуваме героите
20 минути
Групова работа

Учениците, разделени на екипи, рисуват сцените и героите. Избират и ключови реплики, които да включат в комикса.

Инструкции

Разделете класа на екипи. 

  • Сега ще се разделим по групи. Всеки от вас ще работи с още 3–4 съученици.

Дайте инструкция за работа.

  • Решете коя сцена или няколко сцени от историята ще илюстрирате. Разпределете в групата кой какво ще рисува. Всички трябва да се включат!
  • Обсъдете в групата кой от вас какъв герой от историята ще рисува. Може да е този, който ви е любим или който най-много ви е впечатлил.
  • След като обсъдите, нарисувайте скица на героя – както си го представяте. Помислете за лицето, дрехите, позата, емоцията. Работете върху листа с комикс полета.
  • Потърсете в текста реплики или изрази, които показват какъв е героят. Напишете ги на лепящи листчета и ги залепете до рисунката.
  • Имате 15 минути време за работа.

Обобщете.

  • Чудесна работа, деца! Сега имаме герои, реплики и сцени. Следващият час ще започнем да оформяме истинския комикс!

Обобщение

Създадохме визуални образи на героите и подбрахме репликите им. Това ще ни помогне в следващия етап – оформяне на комикс страниците.

Важно!

  • Ако е необходимо, помогнете на класа при разделянето по групи.
  • Насърчавайте учениците да мислят визуално – как ще изглежда героят, когато е ядосан, тъжен, радостен?
  • Помагайте при избора на подходящи реплики от текста.
  • Уверете се, че сцените са разпределени подходящо в лист със комикс полета.

Материали за дейността

Какъв да бъде стилът на нашия комикс?
10 минути
Дискусия

Обсъждат се различните стилове на рисуване на комикс – класически, дигитални или комбинирани. Учениците избират вида на комикса, който ще създават.

Инструкции

Завършете часа с дискусия относно стила на комикса.

  • Видяхме как изглеждат героите. А сега – как бихте искали да изглежда целият комикс? Ще рисуваме на ръка, ще използваме компютри или ще комбинираме и двете? Аргументирайте избора си.

Обобщение

Научихме, че видът на комикса също носи емоция и значение. Това ще ни помогне да предадем посланието на историята по най-добрия начин.

Важно!

  • Покажете на учениците различни сайтове с примерни комикси.
  • Позволете на учениците да изразят мнение и да изберат стила, който най-много пасва на историята и груповата им работа.
  • Мотивирайте ги за следващата стъпка в проекта - изработване на дигитален вариант на комикса и как това ще даде добавена стойност на тяхната работа (ще използват дигитални технологии, ще имат възможност за добавяне на видео, аудио и анимация, а също и ще могат да публикуват безплатно и да споделят своя труд сред повече хора).

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.