Раздел

Създаване на текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

  • Учениците правят подробен писмен преразказ на кратък художествен повествователен текст.

Необходими материали:

  • работен лист “Балончето, което изплаши облаците” текстът на приказката (разпечатан за всяко дете)
  • работен лист “План на преразказ на “Балончето, което изплаши облаците”
  • цветни моливи/маркери
  • флипчарт листове или бяла дъска
Какво прави един преразказ добър?
10 минути
Дискусия

Учениците обсъждат какво трябва да съдържа един добър преразказ и кои са важните елементи от приказката, които трябва да се включат.

Инструкции

Обсъдете с учениците какво трябва да съдържа подробния преразказ.

  • Ученици, помислете за последния път, когато сте разказвали история. Какво ви беше важно да кажете? Как разбирате, че историята е разказана добре?

Запишете на дъска или флипчарт лист критериите за добър преразказ. Обсъдете с учениците всяка от точките.

  1. Всички важни събития са включени - не пропускаме нито началото, нито края.
  2. Събитията са подредени правилно - разказваме ги така, както са се случили.
  3. Разказваме с наши думи - не повтаряме точно думите от приказката.
  4. Описваме какво правят и чувстват героите - Как се чувства момчето? А облаците?
  5. Използваме свързващи думи - първо, после, изведнъж, след това, накрая.
  6. Изреченията са ясни и разбираеми - без много дълги или объркани изречения.
  7. Пишем грамотно - спазваме главни букви, точка, запетая, проверяваме правописа на думите.

Преминете към обсъждане на преразказа на самата приказка.

  • Сега ще прочетем ще си припомним приказката и ще си отговорим на въпроса “Какво е важно да включим в подробен преразказ?”

Обобщение

Дейността помогна на учениците да си припомнят какво означава „подробен преразказ“ и какво трябва да включват, за да бъде той ясен и пълен.

Важно!

  • За да спестите време, напишете критериите предварително.
  • Насочвайте дискусията чрез въпроси: „Кой е главният герой?“, „Какво се случва първо, после, накрая?“, „Има ли промяна в героите?“
  • Уверете се, че текста е разбираем за всички ученици в класа. Обърнете внимание върху лексиката, ако има деца билингви. Обяснете непознатите думи.
Създаваме план и преразказваме приказката
20 минути
Работа по двойки

Учениците по двойки съставят план и преразказват приказката като следват хронологията и детайлите от текст на Радой Киров.

Инструкции

Разделете учениците по двойки. На всяка двойка раздайте работен лист с план на преразказ.

  • Ученици, прочетете отново приказката.
  • След това погледнете листа с плана за преразказ. Под всяка точка ще откриете ключови думи и въпроси, които трябва да обсъдите с другарчето си. 
  • След обсъждането, използвайте плана, за да напишете подробен преразказ в тетрадките си. Следвайте точките и ключовите въпроси.
  • Всеки ученик работи самостоятелно върху преразказа, но може да се консултира с партньора си.

Обобщение

Учениците упражниха умението да анализират текст, да подреждат събития логично и да създават собствен подробен преразказ. Това ги подготвя за самостоятелно създаване на текстове.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да използват описателен език и да включват чувства и реакции на героите.
  • Напомнете, че не се променя историята, а се разказва със свои думи.
  • Следете дали са използвани свързващи думи (например: първо, после, изведнъж, след това, накрая).
  • Обърнете внимание на правописа - начало и край на изречение, проверка на думи.

Материали за дейността

Четем, слушаме и се учим един от друг
10 минути
Обратна връзка

Учениците четат написаните преразкази в своя екип и си дават устна обратна връзка.

Инструкции

Завършете часа с обсъждане на преразказите в екипите.

  • Всеки от вас е написал своя преразказ, а сега ще си ги прочетете един на друг. След като чуете преразказа на партньора си, отговори на тези въпроси:
  • Кое ти хареса най-много в преразказа?
  • Спазена ли е последователността на епизодите и включени са всички герои?
  • Какво още може да се добави или подобри?
  • След това разменете местата – вторият чете, а първият дава обратна връзка.
  • Спазвайте учтив тон помежду си.

Обобщение

Тази дейност памага на учениците да се вслушват в другите, да изразяват мнение и да разпознават силните страни на даден текст. Подобрява умението им за преценка и развива културата на споделяне и учене чрез сътрудничество

Важно!

  • Създайте спокойна и подкрепяща атмосфера. Напомнете, че всички ученици се учат и че грешките са част от това да станем по-добри разказвачи.
  • Запишете или покажете примерни изрази: „Хареса ми, че…“, „Може би ще е още по-добре, ако…“ и др.
  • Наблюдавайте как работят двойките. При нужда се включвайте, за да помогнете на ученици, които се затрудняват да дадат обратна връзка или не се изслушват.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.