Раздел

Планиране и обработка

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците: 

  • разграничават различни начини за обработка на хранителните продукти – топлинна и студена;
  • изпълняват достъпна готварска рецепта за студена обработка;
  • разбират ролята на контрола върху качеството и самоконтрола при изпълнение на практическа задача.

Необходими материали:

  • хранителни продукти за студена обработка – зеленчуци, плодове, хляб, млечни продукти, мед, ядки
  • кухненски пособия – ръкавици, престилки, дъска за рязане, нож, ренде
  • картонени чинийки, купички и чашки
  • дървени вилици и лъжици
  • попълнен работен лист “Рецепти за “Моят ресторант” на всеки от отборите
Готови за работа!
10 минути
Групова работа

Учениците се подготвят за работа, като се обличат според изискванията за работа в ресторант. Ръцете, хранителните продукти и кухненските пособия хубаво се измиват.

Инструкции

Започнете с подготовка за отварянето на ресторанта.

  • Учениците, започваме подготовката за отварянето на ресторант в класната стая. Дългите коси трябва да са прибрани. Първата ни задача е хубаво да измием и подсушим ръцете си. След това слагаме ръкавиците за работа и измиваме добре плодовете и зеленчуците, купите, съдовете, приборите и дъските.

Обобщение

Обяснете на учениците защо е важно да измиваме продуктите и съдовете преди да готвим.

  • Продуктите може да имат прах, бактерии, пестициди или други замърсители от транспортирането и съхранението.
  • Съдовете и приборите, ако не са добре измити, може да имат остатъци от предишна употреба или прах, който се е събрал, докато са стояли.

Учениците се учат на отговорност, организираност и лична хигиена– нещо, което ще им бъде полезно цял живот, не само в кухнята.

Важно!

  • Готварски шапки и престилки ще допринесат за автентична работна атмосфера.
  • Осигурете на учениците подходящо пространство за измиване на продуктите, купите, съдовете, приборите и дъските.

Материали за дейността

Белим, режем, настъргваме
30 минути
Групова работа

Учениците подготвят продуктите, които ще са им необходими за приготвянето на рецептите, които са си избрали в предходния урок.

Инструкции

Преминете към обработката на самите продукти.

  • Нека всеки отбор извани попълнения си работен лист “Рецепти за "Моят ресторант”. В него има три рецепти - салата, сандвич и десерт. Прочетете си ги отново, вижте дали имате всички необходими продукти за тях.
  • След това поставете ръкавиците си.
  • В рамките на следващите 30 минути всеки отбор трябва само да подготви продуктите си - настъргани, нарязани и т.н. Помислете какви точно са рецептите и какво ви е необходимо за всяка от тях. Внимавайте при използването на нож и ренде.
  • Самите ястие в готов вид подредени в чиниите ще се направят малко по-късно, когато гостите в ресторанта заемат своите места.

Обобщение

С тази дейност учениците на практика се научават как се случва студената обработка на храните. Също така развиват умението си за безопасно боравене с кухненски пособия.

Важно!

  • Осигурете пространството, необходимо за подготовката на продуктите. 
  • Уверете се, че всеки екип разполага с необходимите продукти и за трите ястия, които ще сервира - сандвич, салата и десерт. При нужда съдействайте за обмена на продукти между екипите.
  • Насърчете децата да разпределят ролите си в отбора и да се уговорят кой ученик кое от трите ястия ще приготвя.
  • Насърчавайте учениците да работят старателно и да проверяват своята работа. 
  • Напомняйте острите кухненски пособия да се използват с внимание. 
  • Помагайте на децата, които се нуждаят от допълнителна подкрепа или насоки.

Материали за дейността

Готови сме!
5 минути
Дискусия

Инструкции

Завършете подготовката за представянето с дискусия.

  • Какво успяхме да свършим до момента?

Поздравете класа за свършената работа:

  • Мили готвачи, завършихме подготовката за финалното ни събитие - истински ресторант в класната стая. Демонстрирахте отлични умения за анализ и сътрудничество. Сега остава само да представите своите ястия и да споделите наученото с гостите ни.

Обобщение

За да може учениците да демонстрират приготвянето на рецепта, трябва правилно да са подготвили продуктите си.

Важно!

  • Уверете се, че всички учениците напълно са подготвили продуктите за своите рецепти.
  • Уверете се, че класната стая е подредена като ресторант.
  • Оставете малко време за почивка на учениците преди финалното представяне.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.