Раздел

Звуков състав на думата

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават ударена от неударена сричка;
  • пишат правилно буквите на гласните звукове със и без ударение и в крайна сричка на думата;
  • прилагат начини за проверка на правописа на гласни в неударени срички и на съгласни звукове в средата на думата;
  • правят разлика между изговор и правопис на неударена гласна.

Необходими материали:

  • Рабоетн лист “Карти с думи с пропуснати букви”
  • Рабоетн лист “Таблица за попълване на думи с пропуснати букви”
  • дъска и маркери
  • разпечатани примери за проверка на правописа
  • правописен речник
Коя е скритата буква?
10 минути
Игра

Учителят поставя въпрос: „Коя е скритата буква?“ – учениците получават думи с липсващи букви и трябва да ги попълнят правилно.

Инструкции

Учителят предварително раздава карти с думи с пропуснати букви. Всеки ученик трябва да получи 5 думи.

  • “Виждате ли картите с думи? Разгледайте ги внимателно. Какво забелязвате?”
    Очакван отговор: Липсват някои букви!
  • Точно така! Вашата задача е да ги попълните според вашите знания. Опитайте се да намерите правилната буква.

След като приключат работата по задачата, учениците преминават към споделяне.

  • “Нека сега всеки да сподели своите отговори с класа. Кой ще започне?”

Обобщение

Тази дейност ни показа, че понякога правописът на думите не е очевиден. Ще научим как да проверяваме дали сме написали правилно думите.

Важно!

  • Насърчете учениците да използват интуицията си.
  • Подтикнете ги да обяснят избора си на букви.
  • След играта обяснете, че има начини за проверка на правописа.

Материали за дейността

Методи за проверка на правописа
20 минути
Групова работа

Работа в екипи с три различни метода за проверка на правописа:

  • Група 1: Проверява правописа чрез сродни думи (напр. море – морски).
  • Група 2: Проверява правописа чрез промяна на думата в множествено число “Непостоянно Ъ” (напр. вятър – ветрове).
  • Група 3: Използва правописен речник за проверка на съмнителни думи.

Инструкции

Разделете класа на три групи и дайте инструкции за работа. Раздайте на всяка група по една страница от работния лист и таблица за попълване на думите.

  • “Сега класът ще се раздели на три групи! Погледнете отново думите от работния лист. Какво още трябва да направите с тях?

Очакван отговор: да се направи проверка на правописа

  • “Точно така! Всяка група ще използва различен метод за проверка на правописа. Група 1 ще проверява чрез сродни думи (напр. море – морски), Група 2 – чрез промяна в множествено число (напр. вятър – ветрове), а Група 3 – с помощта на правописен речник.”

Учениците започват работа.

  • “Попълнете таблицата с правилните отговори. След като сте готови, обсъдете резултатите в групата си. Защо избрахте този вариант? Как стигнахте до него?”

Обобщение

Научихме три различни начина за проверка на правописа. Това ще ни помогне да пишем по-уверено и правилно.

Важно!

  • Дайте примери за всеки от трите метода.
  • Насърчете учениците да аргументират избора си.
  • Подкрепете ги с насоки при необходимост.
  • Уверете се, че учениците имат правописен речник на разположение.

Материали за дейността

Представяне на методите за проверка на правописа.
10 минути
Презентация

Всеки екип представя метода, който е използвал, и споделя какво е научил от него.

Инструкции

Преминете към представяне на използвания метод за проверка.

  • “Време е да споделите как проверихте правописа на думите. Кой ще представи вашата работа?”

Учениците избират говорител за всяка група, който да разкаже как групата е проверила правописа.

Задайте допълнителен въпрос за обсъждане в групите.

  • “Кой от тези методи ви се стори най-лесен и надежден? Обсъдете помежду си.”

След като учениците са обсъдили в групите, обобщете за тях.

  • “Виждате ли колко е полезно да знаем различни начини за проверка на правописа?”

Обобщение

Тази дейност ни помогна да затвърдим знанията си и да приложим наученото в практиката. Научихме, че проверката на правописа е важен и лесен процес, който ни помага да пишем правилно.

Важно!

  • Насърчете учениците да бъдат уверени в представянето си.
  • Подчертайте значението на методичния подход към правописа.
  • Дайте положителна обратна връзка за работата на учениците.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.