Раздел

Анатомия на човека

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

  • назоваване на структурните компоненти на окото;
  • дефиниране на следните термини и понятия: ретина, зеница, ирис, стъкловидно тяло, роговица, леща, зрителен нерв, хороидея, цилиарно тяло, периферно зрение, нощно зрение, стереоскопично зрение, цветно зрение, конусчета, пръчици, фоточувствителни клетки, сетивна информация, рецептори;
  • посочване на основните видове зрение;
  • описване процеса на възприемане на зрителна информация;
  • посочване на причините за проявата на различните типове зрение.

Необходими материали:

  • Работен лист за  “Зрителна сетивна система”;
  • Презентация “Човекото око;
  • Работен лист “Цветна слепота”;
  • Превръзка за очи/маска за сън;
  • Достъп до устройства с интернет връзка;
  • Проектор.
“Сляпа баба”
4 минути
Въведение

В началото на часа направете кратка игра на “Сляпа баба”. За целта разделете условно класа на две големи групи и изберете по един доброволец от всяка група. Двамата ученици застават в задния край на класната стая и завързват очите си с превръзка или поставят върху тях маска за сън. След това се завъртат няколко пъти на място. Останалите ученици трябва да пазят пълна тишина. По даден сигнал от учителя, се стартира таймер и двамата доброволци тръгват към вратата на класната стая. Когато изминат първите 30 секунди, позволете на учениците от двете групи да насочват своя доброволец, като използват кратки инструкции. Когато достигнат целта, спрете таймера и помолете двамата доброволци да свалят маските. След това засечете колко време ще отнеме на същите ученици да достигнат до вратата без маски.

Сравнете получените резултати и дискутирайте с класа какво е значението на зрителната нервна система за справянето с ежедневни предизвикателства.

Инструкции

Ще започнем днешния час с една кратка игра. Ще разделя класа на две големи групи, след което всяка група трябва да излъчи един доброволец, който ще играе ролята на “Сляпа баба”. Ще завържем очите на двамата доброволци и ще проверим колко време ще им отнеме да стигнат до вратата на класната стая. В началото учениците ще трябва да се справят съвсем сами, а след 30 секунди всяка група ще има право да насочва своя доброволец. Ще запишем на дъската колко време е отнело на учениците да достигнат вратата, след което ще повторим дейността без да завързваме очите на доброволците.

Обобщение

С помощта на тази дейност установихме, че възприемането на зрителната информация е изключително важно за осъществяването на ежедневни дейности и предпазването от опасности, като ни помага да се ориентираме в пространството, да анализираме околната среда и да осъществяваме повече дейности за по-малко време.

Важно!

  • Уверете се, че по пътя към вратата няма препятствия, в които доброволците могат да се спънат. 
  • Застанете близо до доброволците, когато давате началния сигнал, за да не могат учениците да се ориентират за местоположението на вратата в пространството по звука от вашия сигнал.
Мини урок - Структура и функции на окото
30 минути
Презентация

Направете мини урок за устройството и функциите на човешкото око. Запознайте учениците с различните видове зрение и обяснете на какво се дължи тяхната проява. Може да използвате кратки видеа от образователни платформи, учебни материали или предварително подготвена презентация.

Дискутирайте с класа:

  • Каква е ролята на всяка от структурите, изграждащи окото?
  • По какво се различават фоточувствителните клетки?
  • Как окото се адаптира към отдалечеността на обектите?
  • На какво се дължи възможността на окото да възприема зрителна информация при намалена осветеност на обектите?

Инструкции

Сега ще се запознаем с устройството и функциите на зрителната сетивна система. За целта ще ви покажа някои интересни материали, след което ще обсъдим няколко въпроса, които ще ни помогнат да осмислим по какъв начин човешкото око се адаптира към промените в околната среда.

Обобщение

Зрителната сетивна система е изградена от множество градивни компоненти, всяка от които има точно определена функция и помага за регистриране на зрителна информация при различни условия на околната среда. Това помага за ориентирането на тялото в пространството, извършване на ежедневни дейности, откриване на потенциални опасности и оцеляването на организма като цяло.

Важно!

  • Подгответе необходимата за дейността техника преди началото на часа и се уверете, че всичко работи добре.

Материали за дейността

Активно учене
5 минути
Самостоятелна работа

Раздайте на всеки ученик по един работен лист за изследване на зрителната сетивна система. В него всеки сам трябва да запише основните характеристики на окото и неговите структурни компоненти. Освен това учениците трябва да открият и по какъв начин окото се адаптира, в зависимост от отдалечеността му от обекта и интензивността на светлината.

Инструкции

В рамките на десет минути всеки от вас, самостоятелно, трябва да опише в работния си лист какви са основните структурни компоненти на зрителната сетивна система и с какви функции се характеризират. Проучете по какъв начин окото се адаптира към отдалечеността на обектите и осветеността им.

Обобщение

Днес се запознахме с устройството и функциите на зрителната сетивна система. Установихме защо зрението е необходимо и по какъв начин то се видоизменя, в зависимост от конкретните условия на средата и характеристиките на обектите. Тази информация ще ни бъде нужна в следващия етап от проекта, когато ще тестваме как точно работи периферното зрение и от какви фактори се влияе.

Важно!

  • Работен лист за изследване на зрителната сетивна система;
  • Достъп до устройства с интернет връзка.

Материали за дейността

Проучване на цветната слепота
5 минути
Самостоятелна работа

Възложете на учениците за домашна работа да направят проучване за характеристиките на цветната слепота и причините за нейното възникване. Насърчете гимназистите да използват достоверни източници на информация, като образователни сайтове и платформи в интернет, книги, учебници и учебни помагала.

След като учениците са проучили същността на далтонизма и различните му разновидности, те трябва да проверят на практика как функционира цветното зрение, с помощта на PHET симулация. На базата на предварително избрани обекти, учениците трябва да проверят в какъв цвят човек с далтонизъм би видял тези обекти, в зависимост от вида на цветната слепота.

Откритата информация за далтонизма и резултатите от направената симулация се записват в работните листове за изследване на далтонизма.

Инструкции

За домашна работа направете проучване за цветната слепота, по-известна като “далтонизъм”. Открийте с какво се характеризира това състояние, какви разновидности има и на какво се дължи тяхната поява. След това проверете как точно се отразява цветната слепота на възприемането на обектите с помощта на PHET симулация. В работните листове, които ви раздадох, ще намерите линк към онлайн симулация. За посочените обекти в работните листове настройте светлината от трите лампи, така че наблюдателят да възприема реалния цвят на обекта. След това, в зависимост от вида на цветната слепота, намалете интензивността на светлината от съответната лампа и вижте по какъв начин се изменя цвета, който възприема наблюдателят. Накрая попълнете работните си листове за изследване на цветната слепота, като запишете основните видове далтонизъм, техните характеристики и прояви. Попълнете в таблицата резултатите от проведената симулация.

Обобщение

С помощта на тази дейност ще осмислите как функционира цветното зрение и по какъв начин устройството на окото влияе върху възприемането на цветовете на обектите.

Важно!

  • Насърчете учениците да използват само достоверни източници на информация.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.